No právě, přísady snižující opotřebení současně mažou, jsou to mazací přísady - další přísady slouží pro mazání součástí pod tlakem, atd, atd. ... ta aditivace je dost složitá. Olej se přizpůsobuje stále modernějším motorů s vyššími litrovými výkony, s menšími výrobními tolerancemi, menšími vůlemi, menšími a lehčími písty (viděl jsi píst třeba z mopedu Stadion a píst z moderního skůtru - moc podobné si nejsou).
Prostě olej co stačil Škodě 120 - už Fábii nestačí. A zrovna tak olej do veterána nesmíš nahradit moderním olejem .
Moje osobní zkušenost se "zanedbáním API" bylo nalít do Downtownu 350 olej API SG místo SJ (o dvě třídy dolu) - motor měl od výměny plechový šustivý zvuk a ve 120 na dálnici v letním vedru se zadřela ojnice - a to se píše, že API SG má v zásadě vyhovovat pro všechny motorky. S olejem bylo najeto asi 300km. Tak asi tak
Viskozita motor nezachránila a olej nestačil na motor s litrovým výkonem 69kW (92 HP)
Vřele doporučuji sadu článků
https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odbornikuA ještě zmíním ... u mne je předpis viskozity
5W-50 ---- nevídáno a neslýcháno ....proboha proč ?????
Viskozitní index - citace
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Naposledy upravil
JardaB dne 23 črc 2020, 07:29, celkově upraveno 2