Myslím, že vše důležité už zde padlo, tj. v souhrnu píši tohle … do motorů lít co doporučil výrobce skútru. Při změně oleje nepožívat „dražší“ olej s širší viskozitní klasifikací, protože hrozí vypláchnutí úsad v motoru a dále ke zhoršení těsnící funkce motoru. To může mít za následek zvýšení spotřeby, snížení výkonu, horší emise. V extrémním případě dojde ke ztrátě komprese motoru kdy to někdy ještě zachrání výbrus. Pochopitelně podle principu mazání motoru výrobce doporučuje interval výměny oleje.
Já bych jen doplnil …
Motorový olej se skládá ze základového oleje. Základové oleje se vyrábí z ropy. Rozdíl je jen ve sledu operací, které vedou k finálnímu produktu. Základový olej může být vyroben z olejové frakce, klasickou rafinací (extrakční postupy, adsorpce, louhování, rafinace k. sírovou, odparafinování, odasfaltování). Bez ohledu na následnou aditivaci se tento olej v našich zeměpisných šířkách používá pro oleje typu SAE 15W40. Faktem je, že tyto způsoby zatěžují životní prostředí. Jsou i neekonomické a produkují oleje s omezenou funkčností. Z těchto důvodů se pro výrobu mot. olejů používá v poslední době nejčastěji tzv. polosyntetický olej. Typicky SAE 10W40. HC olej. Jedná se o vakuový olejový destilát, který se získá z ropy a je rafinován hydrogenačně, vodíkem. Smysl rafinace spočívá v odstranění nežádoucích látek, např. sirných sloučenin, která zhoršují vlastnosti oleje. Syntetický olej je také vyroben z ropy. Typicky SAE 5W40, 10W50. Není třeba ho rafinovat, protože rafinace byla použita na řadu meziproduktů, než se vyrobil samotný olej. Vyrábí se např. z ethylenu apod. je na bázi pentaerytrolu (letecké oleje za druhé sv. války) atd. atd. Při jeho vývoji může chemik nastavit funkční skupiny a získá přesně co chce. Pro dvoutakty se také používá olej na bázi přírodních olejů.
Jen pro info oleje se klasifikují z hodně pohledů. Nejznámější je viskozitní klasifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers) to W znamená winter. Jedná se vlastně o posuzování oleje z hlediska viskozity, viskozitního indexu a to ve vztahu k teplotě při které je motor provozován. Čím nižší je číslo před W, tak tím při nižší teplotě mohu motor startovat. Olej je jak med, ale ještě umožní roztočit všechna ta kolečka a navíc nesmí dojít k poškození motoru. Číslo za W tedy určuje viskozitu při vysokých teplotách a znamená to vlastně kdy mi ještě olej vytvoří mezný mazací film, že nedojde k jeho porušení. Nej olej … 5W50. U motorky v manuálech je většinou uvedeno teplotní rozpětí, při kterém ten či onen olej funguje. Nevím jestli se to používá. Vždy to chce optimum. Další klasifikace je podle API (American Petroleum Institut) to je výkonová kalsifikace. SJ, SG atd. Známé jsou také normy MIL Americká armáda nebo normy výrobců automobilek.
Základový olej významně ovlivňuje výslednou klasifikaci podle SAE. Při použítí aditiv ale mohu klasifikaci změnit, tj. z hydrokrakovéholeje udělám 5W40. A jeké jsou aditiva … antioxidanty, detergenty a disperzanty, protikorozní přísady, modofikátory viskozity a viskozitně teplotní charakteristiky, depresanty- snižovače podu tuhnutí, proti pěnivostní přísady, emulgátory, protioděrové přísady, protiúnavové, antirady, proti bobtnání atd.)
Velice důležitým testem je test oxidační stability. Dělá se to probubláváním kyslíkem po dobu 6 a 12 hodin při teplotě 200 °C. potom se přeměří viskozita atd. atd. Nově se to testuje pomocí tlakového DSC (High Pressure Differential Scanning Calorimetry). Tento test z velké části vypoví jak dlouho olej vydrží. Výsledky jsou sem tam v odborných časopisech. Je to ale těžké to hodnotit jen podle tohohle.
A jek se tedy olej vyrábí … menší výrobci vyrobí základový olej a kněmu koupí podle předokládaného použití balíče aditiv. Vývoj aditiv je velmi nákladná záležitost. Špičková firma je v tomto oboru firma Lubrizol. Technoligie na výrobu základových olejů jsou za ty roky velmi provařené. Nově se snaží výrobci používat obnovitelné zdroje při výrobě olejů. Já jsem třeba syntetizoval před nějakou dobou olej na bázi esterů. Je to moderní způsob, který používá třeba Agip pro oleje pro Ferrari. Obecně esterové oleje jsou nej nej.
Pozor některé oleje jsou určené pro americký trh a tyto oleje velmi často nestačí na provoz v našich podmínkách. V Americe se prý olej v autě mění častěji než u nás. Prý jiná mentalita. Tak nevím.
Jinak já jezdím se skútrem na Castrol GPS. Někdo o něm psal výše. Jo Honda Je Honda
Dobrý je Mobil, Total, Agip příslušné klasifikace podle SAE atd. ale i oleje z našeho Korama jsou vynikající.
Chce to kompromis. Vědu bych z toho zase nedělal.