
Výrobce je jedno. Jakýkoliv dnes vyráběný olej bude OK.
JardaB píše:Ano ... variátor je vyvážená soustava pružin, závaží, odstředivých sil, klínových řemenic a kmitajícího řemene, který kmitá vlastní, za provozu měnící se frekvencí. Frekvence jsou závislá od napětí řemen. Pokud je budící frekvence shodná s vlastní frekvencí řemene - amlituda rozkmitu výrazně vzroste.
Vibrace řemene jsou nežádoucí - snižují jeho životnost a vyvolávají hluk. Kmity je možné v běžných řemenových převodech ovlivnit správným napnutím řemene a tlumícímu kladkami. V případě skútru, má na frekvenci a velikost kmitů vliv stav (napětí) kontrastní pružiny a volnost chodu a hystereze pohyblivých klínových řemenic při změně jejich šířky. Další nepatrný vliv má možná opotřebení řemene - jeho zmenšující se šířka a tím menší hmotnost.
Variátor by byl rozhodně ještě zajímavější pokud by obsahoval i nakloněné roviny, šroubové převody, jednoklonné a dvouklonné páky. Někdy přemýšlím, jak to vůbec může fungovat ... je to zázrak techniky.
P.S.: Přes primitivnost této technologie dokonce ještě dnes, najdeme auto s variátorem ... jedním z nich je MITSUBISHI SPACE STAR. motor 50-60kW, maximálka 170km/h, hmotnost těsně po 1.000 kg, délka 380cm, spotřeb 4,5-5,5 litru