Na pochopení jak variátor "zvýší" výkon postačuje základní vzdělání. Podotýkám, že neřešíme vyšší výkon motoru, ale vyšší výkon na zadním kole - to je pro dynamiku jízdy podstatné.
Motor produkuje výkon na klikovce v závislosti od otáček ... určitě jste již viděli graf se závislostí výkonu a točivého momentu na otáčkách.
Maximální výkon motoru je dosažen v úzkém rozmezí vysokých otáček. Na převodovce manuální buď řadíte brzo, jedete v nízkých otáčkách a jedete na spotřebu ... nebo točíte motor k maximu, řadíte později a jedete jako drak
. Tím se dostanete do režimu s vyšším výkonem. Čím více kvaltů máte, tím snadněji držíte motor ve vysoký otáčkách. A variátor vám podřadí vlastně trvale.
Variátor je možné odladit tak, že poměrně v širokém rozmezí rychlostí pracuje motor ve vysokých otáčkách a tedy s vyšším výkonem ... řekněme , že od 30 km do maxima sedí otáčka motoru vysoko a motor produkuje výkon blízký maximu. Je to automatická převodovka která řeší přenos výkonu lépe než převodovka 3 rychlostní jako měla Jawa20 a možná lepší i než 6 rychlostní ... odpadají i mezičasy kdy řadíte. Kdyby jste měli vedle sebe dva stroje se stejným motorem - jeden s převodovkou variátorem a druhý třeba mechanický pětikvalt .... rychleji zrychlovat bude stroj s odladěným variátorem. Abych jen nechválil ... variátor má větší mechanické ztráty než klasická převodovka.
Přikládám porovnání výkonu na zadním kole (můj bývalý stroj stroj 125 ccm) před a po naladění variátoru --- zlepšení je o 37 % !!!Ještě poznámka ... spojka Pulley Hit zlepší zejména rozjezdovou fázi, protože je složitější než prostá odstředivá spojka a zkrátí dobu prokluzu a rychleji spojku uzamkne --- odpadnou ztráty třením a zvon spojky méně ohřeje. Odkaz na funkci spojky Dr.Pulley Hit je dole pod obrázky. ================ Spojka Dr. Pulley Hit ======================https://www.youtube.com/watch?v=h1BZP-31-Pg