@Chief Salamander
Já myslel, že stupeň hypoidnosti tady nikde zmíněn nebyl - bylo to někde napsáno ? U motorových olejů bývá údaj výkonnostní specifikace zásadní (skoro důležitější než viskozita). Viskozitu horní letní určíme podle předpokládaného vedra, nižší spodní hranice zlepšuje čerpatelnost za studena - jak rychle se motor promaže - s vlivem na životnost. (já mám předpis motorového API SJ 5W-50 ... u mnohých specifikací bývá předepsáno jen API SG)
U skútru jde o stálý převod s malou náplní oleje.
Určitě !!! se nejedná o hypoidní soukolí - to by musely být osy kol mimoběžné
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ozubené_kolo ... my tam máme soukolí
"Rovnoběžné osy, vnější ozubení, přímé"Proto jsem u převodového oleje jsem vycházel z těchto veřejných informací:
Klasifikace API pro převodové oleje http://bsa.4fan.cz/technika/api.htmGL - 1 Neaditivované oleje pro nízké namáhání.
GL - 2 Neaditivované oleje pro nízké namáhání, ale vyšší než postačují oleje GL - 1.
GL - 3 Oleje pro střední zatížení a rychlosti
GL - 4 Oleje pro vyšší namáhání, zejména převodovkách moderních automobilů.
GL - 5 Oleje pro hypoidní převodovky.
a
http://www.petroleum.cz/vyrobky/oleje-p ... ikace.aspxV současnosti jsou používány následující čtyři výkonnostní třídy:GL-3 - nízkoaditivované oleje pro manuálně řazené převodovky se středním namáháním
GL-4 - oleje vysoce aditivované určené především pro ručně řazené převodovky a málo zatížené hypoidní převody
GL-5 - oleje určené pro vysoce zatížené hypoidní převody, pracující v nejtěžších provozních podmínkách, vystavené proměnnému rázovému zatížení
GL-6 - oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách. Zatím se používají velmi zřídka
Oleje API GL-5 a GL-6, i když mají vyšší výkonnostní třídu než API GL-4, se nehodí pro použití v ručně řazených převodovkách, protože může docházet k zalepování synchronů a poškození převodovky.
a
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vyzna ... ich/222733Klasifikace API tak určuje, zdali se konkrétní převodový olej hodí pro klasické nebo hypoidní převodovky. Převodové oleje se podle míry aditivace řadí do pěti skupin. Třída GL 1 a GL 2 je bez aditiv, oleje GL 3 jsou mírně aditivované, třída GL 4 představuje aditivované, nejvýkonnější oleje určené pro klasické ručně řazené převodovky a nehypoidní rozvodovky. Oleje GL 5 jsou plně aditivované oleje určené pro hypoidní převody. Využívají se většinou v rozvodovkách automobilů s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol.
https://www.scootland.cz/scooter-tuning-jaknato/udrzba/OLEJ V PŘEVODECHMnoho lidí se mylně domnívá, že je třeba před každou sezonou měnit olej v primárním převodu. Opak je pravdou, v převodové skříni jsou 3 ozubená kola a ložiska, která nevyžadují zvláštní údržbu.
S trochou nadsázky lze říct, že i kdybyste je namazali olejem na fritování, bude skútr fungovat. Výměnou tohoto oleje se nemusíte zvlášť zabývat, interval můžete natáhnout na 2 roky a když náhodou zapomenete a vyměníte jej o rok později, vůbec nic se nestane.=========================
Pravdou je že hypoidní přísady snižují tření. Dle mého rozumu by měly vyhovovat GL-3 a GL-4.
Takže nevím, ale rozhodně předpis výrobce má přednost.A naopak já u Kymco v německé příručce mám napsáno "Kein Hypoid-Öl" .... Ne - hypoidní olej !!