od Jarandas » 01 čer 2007, 09:49
Tak je to už víc jak měsíc,co si čtu jak většina z vás, spokojeně prohání své skůtry a ten můj je pořád chcíplej.Už se mi ale blýská na lepší časy. Pochybuju že se někomu přihodí stejná závada jako mě, ale i já čerpám zkušenosti z fóra, tak by se to někomu mohlo hodit. Závada spočívala v tom, že po jednom nastartování začal motor na volnoběh chcípat, a po vypnutí jsem už nenastartoval. Motor se točil, ale po pár protočení dostal jakoby ránu proti. Znělo to dost děsivě. Nejdřív jsem to zkoušel rozchodit sám. Vyčistil jsem karbec, zkontroloval startér, zapalovací cívku, svíčku, bezinovou soustavu od hrdla až po karbec, proměřil elektriku, zkrátka postupně vše co mě napadlo, že by s tím mohlo souviset. Po čtrnácti dnech experimentování jsem došel k závěru, že to bude řídící jednotka a to potvrdí jen servis, nejlépe autorizovaný, kde budo mít už zkušenosti. Jenže je sezóna. V jednom servisu mi řekli termín přijetí nejdřív za pět týdnů, a že si všichni vzpomenou až v létě, no ve druhém byli ochotní už za necelé tři týdny a dokonce, že si pro skůtra i přijedou. Nebylo co řešit a obědnal jsem se. Stejnak jsem do garáže občas zašel a koumal jsem, co to může být. Dokonce jsem i seřídil ventily. Jediný co mě ještě napadlo bylo, že odešlo nějak snímání polohy kliky a blbě to pálí, jenže to čidlo je schovaný přímo v motoru a po proměření jsem věděl že čidlo je v pořádku. Do motoru jsem prostě lézt nechtěl, i když jsem pár motorů ala z aut už složil. Technik mi řekl při odvozu, že určitě stejnak je to asi v karbecu a že se prý občas zanáší a stačí jen vyčistit. Tak jsem se svými vědomostmi rezignoval. Druhý den mi hned po ránu volal mechanik, který prý je na skůtry specialista. Už strávil s mým skůtrem prý nějaký ten čas a potřeboval si ujasnit co se s ním dělo. Nejdřív mi popsal závadu, pak se ptal na práce přes zimu a zjistil že to stím nemůže mít nic společného ( sám jsem si to nerozbyl), no a pak jsem mu řekl co vše jsem zkoušel, abych přišel na závadu. Evidentně to samé co on, a ještě něco navíc. Měl jsem z toho celkem dobrý pocit, že nejsem uplně hloupej, akorát mě překvapilo že žádná další diagnostika není. Tak jsem se ještě podělil o tu teorii se zapalováním a snímačem a dohodli jsme se, že teda bude sundávat ten dekl na motoru, aby se podíval jestli je tam vše O.K. Jelikož jsem dodal skůtr bez kapotáže, šlo o sundání výfuku a povolení patnácti šroubů na tom motorovým deklu. Jo a vypustit olej a vodu. No volal jsem tam večer, a už bylo jasno. Na klice je segment - rotor altíku a zároveň startovací ozubené kolo, a na něm ta ploška co ji snímá to čidlo zapalování. Ten je utáhnut na klice na kužel a zajištěn proti protočení spešl klínkem. Teď už vím že je to tzv woodurfovo pero, nebo tak nějak. A ten se přestřihl, celé se to pootočilo a bylo vymalováno- pouze to dávalo jiskru moc brzo. Já i servis jsme tuhle závadu řešily poprvé. Ten klínek je samozřejmě spešl tvrdý, materiál 4mm silný. No ulevilo se mi že nešlo o třeba špatnou řídící jednotku za 10tis ale takovou "blbost" a protože suzuki dodává díly nejdýl do třech dnů, (proto ta vyšší cena) už jsem se viděl jak spokojeně jezdím a trochu se proklínal, že jsem ten dekl nakonec neodšrouboval sám. Předběžně mi byla sdělena kalkulace za opravu 3 tis. Nové těsnění deklu 360,- klínek asi 100,- odvoz od baráku 200,- a zbytek práce. Když máte pocit že to je vyjímka, a že prostě investovat do oprav normálně není kůli spolehlivosti nutný, tak se s tím dá v poho smířit. Jo, tak to byla situace asi tak tři týdny zpět. Těsnění dorazilo po 14ti dnech, klínek ještě nedorazil. Na centrálním skladě v německu nebyl, tak se čeká až dorazí tam. Nějak se v tom pěkném počasí špatně čeká, tak jsem si nechal v pondělí udělat znovu kalkulaci, co bych platil když si ho v rozebraném stavu zase odvezu. No vyšlo to něco přes 1500,- z toho 1000,- práce. Ve středu už jsem ho skládal z vozíku do garáže. Příjemný přístup lidí v servisu trochu zhořkl, vysvětlením že bohužel klínek mají, v zadřeném motoru a jde sehnat i ve specializovaných prodejnách na šrouby, ale oni aby mohli dát záruku na opravu, musí použít ten z Japonska. Ale i tento přístup znám z mého působení v servisu mercedesu, tak dokážu pochopit i tohle. Takže včera jsem o pár kiláků dál od servisu koupil od profi firmy přes spojovací matroš klínek za 11,- a po necelé hodince, jelikož jsem ten vnitřek motoru neviděl rozebírat, jsem mojeho skůtra slyšel zase dunět. Dnes musím pořešit odvzdušnění chladící soustavy, podívný kouř z pod chromovaného deklu výfuku, teda spíš smrad přímo tam co ten chrom u kolena od motoru začíná, no a oblýct ho do kapotáže. S nad budu brzo zase jedním spokojeným burgmanistou.