SUZUKI BURGMAN AN 650 ( test od Rudy)
http://forum.adventure-biker.cz/index.p ... pic&t=1937
V roce 2003 jsem zakoupil skútr Suzuki Burgman AN 650. V první sezóně jsme spolu najezdili 14 500 km. V sezóně 2004 pak dalších 10 500 km. V současnosti má najeto 26 000 km. Projeli jsme spolu i velkou část Evropy ( SK, A, SLO, CRO, I, F, D). Rád bych se proto s vámi podělil o své dosavadní zkušenosti s tímto strojem. Musím předeslat, že jsou povšechni velmi dobré. Skútr již na první pohled díky svým rozměrům budí respekt. Není to žádný drobeček. 230 kg suché váhy je myslím docela úctyhodných. Ale již při prvním usednutí za řidítka a rozjetí se pocit neohrabanosti se zvyšující se rychlostí mizí. Při velmi pomalé jízdě je jeho ovladatelnost pro výše uvedenou váhu a rozměry obtížná. Při vyšších rychlostech je pak ale díky nízko posazenému těžišti skútr velmi obratný. Jistotě přispívá i velmi tuhý rám, který brání kroucení skútru v zatáčkách. Preklápět jej ze strany na stranu bylo v alpských klikatinách radostí. Nad jeho mrštností mnohdy ortodoxní motorkáři nevěřícně kroutili hlavami. Na silnicích dálničního typu pak drží pevně zvolenou stopu i při vysokých rychlostech bez tendence k nestabilitě. Maximální rychlost se podle digitálního tachometru vyšplhala až ke 190 km/hod. I s plně zatíženým strojem lze jet bez problému trvale rychlostí kolem 160 km/hod. Limitujícím faktorem je pak jízdní diskomfort spolujezdce viz níže. Při těchto rychlostech se pohybuje spotřeba do 6.5 l/100 km. Pri dodržování cestovních limitu (50,90,130 km/hod) se pak drží na príznivých 4.2-4,5 l/100 km. Rozměrům, váze a rychlosti musí odpovídat přirozeně i brzdy. Ty od firmy Nissin, sice bez Dual systému a ABS, odváděly velmi kvalitní práci. Jejich účinnost jsem si ověril v prudkých sjezdech alpských serpentin, kdy nedocházelo v žádném případě k jejich vadnutí. Myslím si, že při poměru výkonu k celkové váze (55k/230kg) se vyrovnává a mnohdy překonává i leckterý klasický motocykl. Automatická převodovka SEVT odvádí velmi slušnou práci. Její 3 programy NORMAL, SPORT a MANUAL dávají skútru opravdu slušnou dynamiku. 80% jezdím na normální režim, zbylých 20% pak na sportovní. Ten využívám zejména při předjíždění na krátkých vzdálenostech. Motor je vytáčen do vyšších otáček a rozdíl v dynamice je výrazně citelný. Manuální, 5 rychlostní sekvenční řazení, tedy alespon pro mě, považuji za pěknou hračku, kterou ale využívám pouze minimálně. Při řazení nahoru lze motor vytáčet až k maximálním otáčkám. Při řazení dolů z 3 na 2 dochází ale k citelnému škubání, což mě nikterak neoslovilo, ba naopak. Automatická převodovka je velmi jemná, což oceňují zejména spolujezdci. Netrpí klasickým motocyklovým „škubáním“ při řazení. A právě jízdní klid a pohodu oceňovali prozatím všichni spolujezdci. Když jsme už u těch spolujezdců, velmi příznivě komentovali pohodlí i na dlouhých cestách díky širokému a kvalitnímu sedlu. Jeho komfort může být zvýšen osazením zádi topcasem s opěrkou zad. Důkaz tvrzení o pohodlnosti dokládám faktem, že mi na skútru manželka již opakovane usnula během jízdy. Vědom si nebezpečnosti této situace, ji nyní již rozptyluji raději komunikací přes interkom. Ochrana proti větru a nepřízni počasí je pro jezdce velmi dobrá. Pravda, výška štítu by mohla být ve standardu o nějakých 5 cm vyšší (lze dokoupit jako doplněk) nebo být stavitelné (model 05 Executive již má). Zminuji se o tom právě kvůli spolujezdci, který sedí výrazně výš než řidič. Má sice kvalitní výhled nejen do stran a vpřed, ale tato snad výhoda je vykoupena výrazným tlakem na jeho hlavu při rychlostech již nad 120-130 km/hod. Pohodlné sedlo má nejen spolujezdec ale i řidič. Navíc má k dispozici nastavitelnou operku zad. Jediná výtka směrující ke křeslu řidiče je ta, že se v něm při dešti shromažďuje voda a bez nepromoku to není nikterak pohodlné. Přední světlomety opravdu svítí a je od nich velmi dobře videt. Díky dvojici hlavních světlometů v čiré optice je svítivost srovnatelná s automibilovou. Potíže jsem měl při plném zatížení, kdy potkávací světla asi občas oslňovala protijedoucí, kteří mi to dávali najevo standartním způsobem. Oslňovala i přestože jsem měl zadní pružiny nastaveny na nejvyšší tuhost (celkem 5 stupňů). Ve sklopných zpětných zrdcátkách se zabudovanými směrovými světly je opravdu možno sledovat i neroztřesený provoz za vašimi zády. Burgman disponuje výrazným zavazadlovým prostorem. Podsedadlový, osvětlený prostor pojme 55 l. Odkládací přihrádky v přední části jsou 3, z toho jedna uzamykatelná, která obsahuje i takovou drobnost jako je 12V zásuvka. Zavazadlový prostor jsem zvýšil montáží topcase GIVI (55 l), smímatelnými bočními kufry (45 + 45 l) a scooterbagem (15 l). Na dovolenou toho odveze opravdu hodně. Pneumatiky Bridgestone Battlex Burgmanu více než padnou. Jízda je bezpečná jak na suchu, tak i na vode. Přední jsem ješte neměnil. Zadní vydržela 14 500 km a v soucasnosti mám na 2 . zadní již 11 500 km. Výměna obou však již pomalu klepe na dveře. Není určen k pomalému proplétání se zacpanými ulicemi velkomest ale k pohodlnému dálkovému cestování. A co nectnosti? Moc jich není. Nemá rád nekvalitní povrchy. Jeho přední vidlice je mekká a dává o svých limitech dost brzy vědět. Nepříjemný je rozstřik vody o bocní stojánek při dešti. Zastříkaná je až palubní deska. Nedostatek lze vyrešit dodatečnou montáží rain deflektorem. (u modelu 05 již standardem). Celkové zpracování je na vysoké úrovni. Dosud, při najetých 26000 km, jsem nemel žádnou poruchu. Jedná se o velmi kvalitní stroj, který si jiste zaslouží pozornost příznivců jedné stopy.
Pozn. k dnešnímu datu 17.6.2005 pri najetí 27 500 bylo nutno vyměnit kompletní sadu ložisek na obou kolech. Došlo k jejich totální destrukci, zejména pak na zadním kole. Originální jsou patrně výrazne nekvalitní. Kuličky jsou kryté pouze z jedné strany ložiska a to pouze plechem, nikoli gumou z obou stran. Není proto dostatečně zabráněno vnikání nečistot a vody.