goes píše:Stejne nechapu, jak si vyrobci skutru nechavaji naprosto nesmyslne utikat tisice vyvaru. Spousty skutristu porad neco dokupuje na ty svoje stroje. Okej, at to udelaji v serii bez vseho, ale at pak nabidnou za rozumny peniz veci. Typicky treba drzaky mobilu/navi, to snad resi temer kazdy. Pokud by dodali funkcni reseni s nabijenim za litr-dva tak si to objedna kazdy.Blatniky, ruzne delfektory, vetsi/mensi plexi apod. proste blbiny, kter kdyby staly treba o 20-30% nad ali, tak maji vyvary neskutecne.
Ono to není tak jednoduché jak se zdá, proč třeba není na Forze 300 zadní blatníček je nejspíše jednoduchá a dost pravděpodobná odpověď (na 95% mám pravdu, protože jsem v oboru auto-moto dělal, dělal jsem u výrobce, nebyl jsem prodejce, takže jsem měl informace proč je takový rozdíl mezi konceptem a produkčním modelem).
Modelový příklad - nová Forza 300 v podobě konceptu nejspíše zadní blatníček měla, konstruktéři to většinou nešidí ba naopak se to snaží vyšperkovat a udělat nový model lepší než nejlepší konkurence (viz koncept SYMu, který by měl konkurovat T-maxu a AKáčku vs. výsledek, který nedávno představili, kam se ztratil řemen a kde se tam vzal řetěz (?) atd), jenže konstruktér má dva interní protivníky: 1) prodej 2) účetní - finance. Prodej tlačí na to aby nový model předstihl konkurenci po stránce technické, ale byl levnější než konkurence, což prakticky nejde
Proti tomu jsou "účetní", kteří chtějí více vydělávat, na starém modelu byla marže X%, ale oni chtějí na novém modelu marži minimálně X+20% ..... pak se vezme tužka do ruky a začíná se škrtat ! Je to jen jednoduchá matematika (kupecké počty) = vyrobíme 0,5 mio ks x uštřených 10 € (odstraníme blatníček a upravíme spodní plasty tak, že vznikne jako blatníček) = ušetřili / vydělali jsme 5 mio € ! Takhle to pokračuje dále až do bodu kdy smutný konstruktér vidí svoje "osekané" dítě a smutně a odevzdaně přikývne, prodejce už není tak nadšený, protože to, co bude prodávat už není taková BOMBA proti konkurenci a ti nejdůležitější finančáci, já jim říkám "účetní" to podepíšou a jde to do výroby.
Doplňky a příslušenství, to je jiný příběh, dost často to výrobce motorky ani nevyrábí, ale dělá to pro ně výrobce příslušenství typu GIVI, SW Motech atd, takže spolu spolupracují. Výrobci příslušenství musí vše homologovat, mrkněte na jakýkoliv značkový díl anebo díl GIVI atd, tak má na sobě homologační značku, průser už nastává z jakého materiálu je to vyrobené, tento musí splňovat potřebné parametry, ALE malý Číňánek to někde uplácá i z nějaké "sračky" a prodá to na Ali ... nebo ebayi.
Víte kdo bere ještě méně než čínský pracující, přeci malý Číňánek (dítě / teenager). Velké firmy jako Honda, GIVI atd se zavázaly, že podíl dětské práce nebude vyšší než 5% (dnes možná dokonce i nulový) a to vč. všech čínských, indických, pakistánských a filipínských subdodavatelů. Proti tomu "malý čínský" kopista to dělá tak, že cíl = maximální zisk je jediný platný zákon. Nakonec marže na motorce je pár jednotek procent, ale příslušenství, které pro ně vyrobí třeba GIVI za 10 € se bude prodávat jako Honda za nejméně 49 € a GIVI to nesmí minimálně 2-3 roky prodávat jako GIVI ...... Do toho vstupuje plánování, Honda řekne GIVI, že modelu Forza 300 plánuje vyrobit XYZ tisíc kusů, ale GIVI si pamatuje, že se stará Forza 300 neprodával moc dobře, tak dá model na vedlejší kolej a vývoj příslušenství omezí pouze na to povinné, co jsem smluvně dojednané s Hondou, jako je třeba kufr, větší plexi atd. Hondu a GIVI jsem použil jako pouze jako příklad, tak sem hned nepiště, že kufr na Forze je od někoho jiného atd. Díky
Závěrem, nemám patent na rozum, nepracuji a nepracoval jsem ve Škodě Auto (pokud by si řádky výše někdo přečetl a začal tvrdit něco jiného), ale jsou to moje osobní poznatky a zkušenosti za více než 10 let, kdy jsem pracoval v automotive oboru.
Berete to pouze jako jeden z možných scénářů. Díky za pochopení.
Začal jsem s tátovou Jawetou - podivný Stadion, Jawa 23 Mustang, Jawa 350, Suzuki Bandit 600 (ojetý), Yamaha XJR 1300, Honda SH150 je už pryč, PCX 125 se ani neohřálo a šlo, a nyní drandím Yamaha Tracer 900 GT a vysněný T-max 530 snad bude další...