Diskuze o skútrech nějvětších objemů.
16 říj 2019, 11:13
Doufám, že všichni reagujete jen zkušenosti u DT 350
18 říj 2019, 18:57
Tak dnes jsem vyrobil jednoduchý přípravek, který musí vyvinout větší sílu než moje pacička ... výsledek nic moc, skoro žádný. Pak jsem zjistil, že když se mechanik postaví k tlumiči a jednou rukou odlehčí až přizvedne spodní konec pružiny, tak potom lze kroužkem otáčet zcela lehce. Lépe dělat v dvou a zřejmě po nějaké nácviku lze zvládnout i jednomužně.
09 pro 2019, 23:34
Nové Kymco Downtown 350 &125cc 2020:
https://youtu.be/TChKd71b4HYJe sranda ako ten týpek uchcáva z toho dizajnu
15 črc 2020, 19:01
Oleje, oleje, oleje ... tak konečně jsem dal do stroje olej, který tam patří a plní předpis SAE 5W-50, API SJ a lepší.
Je to Valvoline Racing VR1 5W-50 API SL v ceně 4 litry za 659 Kč ... tedy 165,-/ litr ..... řekl bych, že cena je více než ucházející.
15 črc 2020, 19:17
Jardo, koukám, ale to asi není olej do motorek? Nemá JASO. Vím, že jsme u skútrů bez olejové lázně spojky, s autoolejem jsem ale dobré zkušenosti neměl. Podle mě, ty malé motory a zatížené motory tu správnou normu potřebují...?
15 črc 2020, 19:41
1 - JASO nemám předepsané
2 - stran vysokého litrového výkonu ... od toho je výkonnostní specifikace, kterou překračuji.
3 - SAE 5W-50 je poměrně neobvyklá a odborníci praví, že
"Oleje, např.SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru."
Co jiného dodat. Už jsem poučen, že předpis výrobce je třeba dodržet
==================
Krom toho dosud jsem nenašel, že by JASO norma řešila mimo mokrou spojku ještě něco jiného viz citace a odkaz na pdf.
Citace: Aby motorový olej splňoval některou z výše uvedených norem JASO, musí mít alespoň
jednu z následujících úrovní kvality:
- API SG, SH, SJ, SL, SM
- ILSAC GF-1, GF-2, GF-3
- ACEA A1 / B1, A3 / B3, A3 / B4, A5 / B5, C2, C3
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... kQwlpPIm7BJASO FA - oleje pro mopedy a jiné malé motory
JASO FB - oleje pro skútry a jiné vysoko-zatížené motory 50 až 200 ccm
JASO FC - oleje pro vysoko-zatížené, vysokoobrátkové motoryDalší citace: Za předpokladu, že viskozitní třída odpovídá předpisu výrobce Vašeho motoru se zaměřte na zjištění skutečnosti, zdali držíte v ruce opravdu motocyklový olej. Označení třídy API SH, SJ, nebo dokonce SL Vám prozradí, že jde o automobilový olej s „motocyklovou“ nálepkou. Pro zachování úplné objektivity připouštím, že to nemusí být na škodu, pokud Váš motocykl je klasický BMW, Moto Guzzi, Harley Davidson, či dokonce skútr, tedy stroj, který nemá výše uvedené konstrukční prvky a automobilový olej mu vyhoví.Možná, že něco přehlížím a specifiku JASO (mimo mokrou spojku) nějak přehlížím, povídat by se dalo .....
ale v mém případě plním předpis výrobce.
Naposledy upravil
JardaB dne 15 črc 2020, 20:04, celkově upraveno 1
15 črc 2020, 19:59
-Oleje vyvíjené pro moderní automobilové motory mají zpravidla nižší viskozitní třídy, které nejsou pro mazání motocyklových motorů vhodné.
-Vysokootáčkové motory motocyklů s vysokým měrným výkonem způsobují vyšší tepelné zatížení motorových olejů, což vyžaduje jejich lepší oxidační stabilitu.
-Motocyklové motory mají mnohem větší výkon na litr olejové náplně. To vyžaduje větší zatížitelnost a tepelnou stabilitu motorového oleje.
-U motocyklů není běžné jejich denní používání, naopak jsou časté dlouhodobé odstávky (zima), proto oleje musí mít lepší odolnost proti korozi, zejména z kondenzované vlhkosti.
-Vysokootáčkové motocyklové motory mají více zatížený rozvodový mechanismus, proto vyžadují oleje se zlepšenou ochranou proti opotřebení.
-Malé olejové náplně, vysoké otáčky motoru a zejména nutnost současného mazání převodovky znamená, že motocyklové motorové oleje musí mít výrazně zlepšenou střihovou stabilitu.
Myslím, že ty třecí vlastnosti jsou sice podstatným, ale je jedním z požadavků na motocyklový olej..
15 črc 2020, 20:10
No to je pravda, ale nikde okolo normy JASO jsem nenašel, že by řešila, mimo mokré spojky, cokoli jiného .... třeba střihovou stabilitu. Ve všech popisech JASO je jen mokrá spojka. Až najdu, že JASO FC má nějakou specielní HSTS, tak budu chápat odlišnosti mezi moto a auto oleji.
Zrovna dnes jsem četl píár na Motorkářích o olejích Motul ... a podle nich je hlavní rozlišení viskozita a zda je to minerál, half-syntetika a syntetika. Taky jsem redaktorovi napsal ať neblbne lidi.
Prostě předpis výrobce je daný a povídat si můžeme do nekonečna
16 črc 2020, 10:38
Josuk tvoj príspevok je úplne mimo, rieši v prvom rade výkonné motocyklové motory, ktoré točia 10 tisíc otáčok a viac.
Motor v skútri je niečo úplne iné. Ešte aj tá viskozita je dostupná pre každý skúter....
"Oleje vyvíjené pro moderní automobilové motory mají zpravidla nižší viskozitní třídy, které nejsou pro mazání motocyklových motorů vhodné."- to si sem naozaj takúto sračku dal?
Výrobca pre môj skúter predpísal také API, ktoré v roku 2007 nespĺňal žiadny dostupný olej pre skútre/motocykle (ver že sa našlo plno "odborníkov" ktorí radili dať tam olej pre skútre, že nižšie API nevadí), takže som použil automobilový Castrol magnatec, ktorý toto API spĺňal. Používam ho 14 rokov a 70 000 km
16 črc 2020, 12:48
Klídek. O olejich se toho hodně nemluví, je to složitá oblast pro vývoj a výrobu, ale pro uživatele se to zcvrkne opravdu jen na SAE, API, ACEA případně nějakou firemní normu. Nějaká syntetika, skvělá nálepka od výrobce není podstatná... je to jen snaha tahat z nás peníze. Jsou méně známí OEM výrobci olejů, kde dostanete za méně peněz stejnou hodnotu.
16 črc 2020, 13:05
tak stačí porovnat otáčkoměry v autě a skútru a je jasný, jak to točí... když ráno vyjedu, tak pod 3 tis. nejedu nikam, na 4 tak akorát a na nájezdu na dálnici je tam 6-7 tis. ot. -- auto se dokutálí klidně do 2 tis. celou cestu.
A nějaký zbytek autocastrolu jsem taky ve skútru zkoušel, ale jak jsem někde psal..bylo to divný zvukově a vyteklo to jak řídká voda, takže na autooleje ve malém motorku skútru už kašlu. Že velké motory ala bmw, harley jsou blíž autu než motorce a nevadí to, je věc jiná.
16 črc 2020, 13:34
A vrátíme se z5 k tématu Kymco DT.
Díky
17 srp 2020, 18:58
Ještě doplňuji jednu informaci, která má určitou souvislost s potřebnými vlastnostmi oleje ... tou je střední pístová rychlost.
U běžně vyráběných sériových motorů je pístová rychlost cs [m s-1] velmi důležitým parametrem, který ovlivňuje jejich životnost. Střední pístová rychlost Cs , která by neměla přesáhnout 18 m.s -1 (údaje z webu) , se vypočte podle vztahu:
Cs=(2*n*s)/60 [m/s] ; kde s ... zdvih [m] ;n ... otáčky [ot/min]
Cs Downtown 125 (2*9000*0,0545)/60 = 16,35 m/s
Cs Downtown 350 (2*7500*0,072)/60 = 18,00 m/s
Oba motory jsou čtvercové nebo lehce podčtvercové .. tedy ne vysloveně podčtvercové což se využívá u vysloveně vysokootáčkovývh motorů.
18 srp 2020, 08:47
Zajímavé.. myslel bych že 125 na tom s 9000 ot. bude hůř. A není to tak..