HonzaR píše:sollik - s tím API to není úplně tak, že čím vyšší tím lepší. Pokud máš předepsáno výrobcem motoru API SE, klidně můžeš dát SJ,L,M, ale jeho vlastnosti tvůj motor nevyužije.
====
Obecně, čím vyšší API tím lepší to je ..... minimálně se ještě více snižuje opotřebení motoru a snese vyšší teploty ... má větší rezervy ... vyjímkou jsou lehkoběžné oleje podle norem VW, Ford atd, které mají nízkou vysokoteplotní viskozitu za účelem nízké spotřeby automobilu (zvýší to i spotřebu oleje).
Příklad z praxe (při použití oleje SAE 0W-30, ACEA A5/B5 náhradou za SAE 5W-30, ACEA A3/B4 klesla spotřeba benzinu ze 7,3 l/100 km na 6,8 l/100 km)
Určitě záleží spíše na ekonomické poměru
cena x výkon, jak drahý olej do jaké plečky lijeme.
V létě bude dělat pokus se spotřebou oleje (předepsané API a lepší) se shodnou viskozitou 5W-50:
1 - splňujícího JASO normu
2 - dtto bez ní (Mannol)
2 - dtto bez ní + bonus aplikace "Ekolube Motor"