Diskuze o skútrech s elektrickým pohonem.
Odeslat odpověď

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

16 říj 2020, 16:47

Já jsem nikdy netvrdil, že 80% je nějaká dogmatická hodnota. Klidně to může být i víc.
Já prostě akorát nenabíjím na 100% pokud vím, že mi motorka bude dalších X hodin/dní stát v garáži.

Zdroje jsem hodil co jsem našel na googlu, netvrdím že jsou aktuální.
Ale když použiji závěr z tvého zdroje, tak to tvé teorii 95% trochu odporuje ne?
"Článek nabíjený na max 80% a vybíjený zhruba do 30% vykazuje nejvyšší životnost v
počtu nabíjecích cyklů."

PS: nebylo by lepší založit na tyhle teorie nabíjení baterií samostatné vlákno?
Přiznám se že takhle hodně vědecky to nabíjení vůbec neřeším:-)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

16 říj 2020, 19:36

Já většinou četl, že vyšší životnost dosáhneš při nižší hloubce vybíjení a ne tím, že aku nebudeš nabíjet k 95%.
Podle mé představy je tedy např lepší rozmezí 95-50% než 80-30%. Jde myslím hlavně o hloubku vybití. Bohužel u skútru nemůžeš příliš regulovat hloubku vybití protože tvoje trasy a místa dobíjení jsou daná. Pokud ti postačuje v průběhu dne pouze 50% kapacity aku, snažil bych být s tou spodní hranicí výše než 30% --- to je jakýsi bezpečnostní limit .... mně by se líbilo třeba 90-40% :-). Pravdou je, že skladovací kapacita bývá uváděna třeba 60%.

https://www.kolapesek.cz/baterie/
https://fyzika.okhelp.cz/baterie/lithio ... i-info.php
Zde je zajímavé info, které by tě mohlo uklidnit (100% nabití snižuje životnost baterie, ale při použití nabíječek určených výrobcem, nebo softwaru nedochází k nabití na 100% i když zařízení tuto hodnotu ukazuje)

Asi by měl uživatel hlavně respektovat návod výrobce ...

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

17 říj 2020, 16:10

Pravdu máte oba - baterka nemá ráda ani extrémní vybití, ani extrémní dobití. To vybití asi snáší hůř.
Já právě využívám toho, že nabíječka je "chytrá" a poslední procenta šťouchá pomalu, a v tu chvilí ji odpojím.
A ano, je to až někde přes 90%.

Konkrétně u mě je asi důležité vědět, že baterka má 2 piny pro elektřinu a další 4 řídící pro informace o teplotě, kapacitě atd. Ale tyhle piny využívá jen skútr, nabíječka má jen dva dráty na nabíjení, takže o všechno se musí starat BMS přímo v baterce. Nabíječka tedy jen vlastně dává 71,4V a je schopna to dodat až do proudu 4A, případně cokoliv menšího, o co si baterka řekne. Škrtí to ale podle mě baterka. Nicméně nabíječka má nějakou diodku, která indikuje nabití, když nabíjí tak svítí červeně, když je hotová, tak uvnitř cvakne relátko a svítí zeleně.

Jízda v dešti: Absolutně bez problémů - je to pěkně okapotované. Když se podíváš v recenzi na ten obrázek z demontáže, tak je vidět, že i všechny konektory jsou důkladně oizolované i v místě spoje, v podstatě tam nemá jak a kudy zatéct. Teď v týdnu jak hodně pršelo tak jsem si jel v noci nakoupit. Prišel jsem k úplně durch skútru, hodil do něj baterku, otřel sedačku hadrem a jel :)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

22 říj 2020, 20:21

Jen rychlé doplnění - odpojení na základě poklesu odběru mi nechá baterku na 95%. Do té doby osciluje někde mezi 280W a 300W, tipuju podle teploty. Appka k chytré zásuvce neumí tak jemný graf, ale tipuju, že to začne na 280, vyšplhá to až skoro k 300 a pak to dropne na hodně málo na ty poslední procenta.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 09:37

Ty jo snad první e-skůtr, který mi dává aspoň trochu smysl https://www.youtube.com/watch?v=gqtKDwq ... e=emb_logo

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 11:12

Do mesta na cesty do roboty a nákup by som to bral hneď, páči sa mi aj riešenie vyberatelnej batérie na vozíku :).

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 12:11

Tenhle stroj se zdá být celkem fajn, ikdyž Seat v podstatě jen "přelakoval" e-skůtr Silence S01.
Potkal jsem ho asi 2x v Praze a vypadá to na schopné elektro-přibližovadlo. Škoda že jsem neměl příležitost popovídat si s majitelem, pokaždé mi ujel:-)
Princip vysouvání baterie je pěkně vymyšlený včetně integrovaného vozíku pro její přepravu. Zachování docela rozumného prostoru pod sedlem také hodnotím kladně.
Jediné z čeho bych měl trochu obavy je motor umístěný v zadním kole v kombinaci s jednostranným odpružením. Bude to asi na nekvalitní silnici lehce skákavé, ale moje obavy pramení pouze ze zkušenosti s čínským E-Maxem.
Asi největším dilematem pro pořízení tohoto e-skůtru ze Španělska bude předpokládám jeho vysoká ceníková cena 6500 Euro. Z tohoto pohledu bych se spíš přikláněl k pořízení srovnatelného e-skůtru Super SOCO CPx, který je nový o 1000 Euro levnější. Nemá sice baterii na vozíku, ale zase má dva bateriové moduly místo jednoho. Jednotlivé moduly jsou tedy lehčí na manipulaci a při potřebě jízdy na kratší vzdálenosti stačí vozit v e-skůtru jen modul jeden. Při použití obou bateriových modulů zase nastane nevýhoda v podobě téměř nulového volného prostoru pod sedlem.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 15:45

U Silence S01 už 6 týdnů škemrám českého dodavatele o zkušební jízdu - není to schopen zařídit.
V tuhle chvíli je to nejrychlejší escooter na trhu, troufám si tvrdit, že by s přehledem ujel i mému laděnému benzínu.
Baterka na kolečkách je hezká (+ výhoda prostoru pod sedlem na 2 integrálky), ale zase na nošení do schodů
by to pro mě bylo nepraktické - to radši ty 2 baterky v CPX (dohromady mají stejnou kapacitu jako ta baterka S01).
Nevýhoda pak i v nemožnosti dobíjení obou půlek zvlášť (navíc má pomalejší 600W nabíječku oproti CPX 1kW).
Seat Pyramida mi na poptávku odepsala, že nejspíš v průběhu příštího roku budou na prodej, otázka za kolik
oproti původní ceně pod brandem Silence.
Ale červenou bych radši, Silence umí jen černou, bílou a zelenou.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 16:45

Obdivuju tvojí vytrvalost, ale toho testu e-skůtru od Seatu se myslím jen tak nedočkáš. Jedině že bys někdy odlapil toho majitele Silence z Prahy. Párkrát jsem ho potkal zaparkovaného nebo jedoucího v ulici Sokolovská poblíž metra Křižíkova, ale pokaždé mi zdrhnul, protože já jsem šel pěšky:-)

Ohledně prostoru pod sedlem na "dvě integrálky" bych nebyl takový optimista. Na propagačním videu tam dávají dvě otevřené helmy a vejdou se tam na výšku jen tak tak. Takže integrálka maximálně velikost S nebo menší. To samé mám u Peugeota E-Vivacity, tam na propagačních fotkách cpali kokosky pod sedlo i do kufříku vpředu:-)

Jinak mi přijde, že jestli renomovaným automobilkám ujel v oblasti elektropohonu vlak, tak tradičním výrobcům motorek ujel spíš rychlík:-(
Yamaha teprve letos začala v Japonsku prodávat malý elektroskutr E-Vino (vyvíjený už od roku 2015), který má stejné nebo možná i horší parametry, než má Peugeot E-Vivacity, který se začal prodávat v roce 2011 a dnes už se jedná o zastaralou koncepci. Ta Yamaha E-Vino má normálně plechové svařované ráfky, na obou kolech bubnové brzdy, je jen jednosedadlová a prostor pod sedlem je téměř nulový!

No a když jsem poprvé viděl parodii na elektromotorku v podobě Indian eFTR Jr, tak jsem nevěděl, jestli se mám smát nebo brečet:-) Když si vzpomenu na to, že tahle firma mohla mít v portfoliu nástupce cestovně sportovní elektromotorky Victory Empulse TT (zdědila jí po Victory/Polaris), tak mi přijde, že si Indian dělá z lidí srandu:-(

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

06 lis 2020, 21:05

Vyrobcum motorem neujel vlak a ani vyrobcum automobilu. Hrnout se do neceho, co je mozna pro promile zakazniku je naprosto zbytecna vec. Ani auta nejsou schopna nabidnout rozumnou funkcnost a komfort zivota a clovek se musi extremne prizpusobovat tomu za co da milion+. U motorek je ta situace jeste horsi, nez u aut a pouzitelnost jakekoli elektro motorky/skutru je opravdu naprosto bidna a je uplne jedno, zda nekomu dojezd 30 km a nabijeni 8 hodin vyhovuje nebo ne.

Takze proc se cpat nekam, kde to nefunguje, realne to nikdo nekoupi a jeste platit drahy vyvoj nesmyslu.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

10 lis 2020, 13:26

To já si naopak myslim, že u těch skútrů je to právě lepší než u aut. Právě to dobíjení (s čekánim u stanice) a malej dojezd jsou věci, co by mě u auta odradily, ale u skútru jsou vyřešený dost na to, abych na tom moh denně jezdit.
Trochu mě mrzí, že neexistuje elektromotorka, se kterou by si člověk moh zajet na celodenní výlet (čili hlavně ten dojezd) - tenhle sektor neni (a ještě pár let nebude) elektricky dostupný, zatímco do těch skútrů se to plíží. Ale třeba elektrický endura jsou super - na hodinu řádění v lese, při kterym člověk (tolik) neruší zvěř, mi to přijde parádní.

Absolutně respektuju, že pro tebe to neni :) Ale na to, abys prohlásil ten soud "použitelnost je bídná", jsi malej pán. Když někomu 30km dojezd stačí, tak pro něj ta použitelnost bídná neni, ne? :P (tady nemluvim o sobě :D 30 by bylo málo i mně)
Jinak máš pravdu v tom, že jsem tomu svůj život přizpůsobil. Když dojedu domu, automaticky tahám baterku. U benzínu jsem tohle neřešil. Rozhodně když třeba k tomu ještě nesu nákup, tak to fakt neni žádná lahoda. Unést se to dá, horší je to pobrat :D Ale rozhodně bych neprohlásil že to je extrémní, nebo že nemám funkčnost.
Strašně mě mrzí tadyto diskuzní hašteření. Nás pár dobrodruhů, který jsme se rozhodli prozkoumat nový teritorium, sami s tim trochu zápasíme, všechno je nový, není na to know how, nejsou na to zkušenosti, nejsou na to manuály... Když potřebuju rozebrat spojku u svýho Kymca, najdu na to 4 návody na 4 fórech s detailníma fotkama. Když si chci pořídit Medley model 2020, najdu na to 1000 recenzí. Ale když bych si chtěl pořídit elektroskútr, najdu možná dvě videorecenze ve francouzštině a třicet stran keců od blbečků, který to neviděli ani z jedoucího vlaku.
A my pak přijdem na fórum s nadšením a chcem ostatním ukázat, že "hej, vidíte tady tu novou divnou věc, jo? tak ta mě už měsíc vozí denně do práce přes celý město! a je to docela v pohodě" a jediný co schytáme je "určitě nevozí", "ale do alp bys s tim nedojel" nebo "seš ekofašistickej buzerant" :D A to je škoda - až to bude mít větší základnu majitelů a budou hledat cenný zkušenosti, technický rady apod, tak se budou probírat timhle balastem.

Nicméně 3x hurá a sláva - německý dealer v pondělí napsal, že mu distributor konečně posílá 2ks CPx. Tak optimisticky tenhle týden, pesimisticky spíš ten další bych to mohl mít tady.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

11 lis 2020, 21:17

Abys mohl jezdit na delší výlety, musíš mít bezpodmínečně možnost DC nabíjení. Tuto možnost má z dnešních produkčních elektromotorek pouze Harley a Energica. Pokud máš teda dostatek financí, už dnes máš možnost podnikat delší výlety na elektromotorce:-)

Elektroauta už dnes většinou DC dobíjení mají, čím novější typ tím větší výkon, takže zde už celodenní výlet není problém. Limitem je opět pouze peněženka:)

Elektroskůtry jsou v současnosti bohužel koncipovaný pouze na městský provoz/ dojíždění do zaměstnání a tomu odpovídá jak maximální dojezd do 100km, tak například koncepce vyjímatelné baterie za účelem nabíjení doma/v práci.

PS: Už se tešim na tvůj test zbrusu nového CPx, doufám že ti to počasí dovolí ještě letos. Já už jsem si taky pořídil akční kameru, tak snad časem též něco vyprodukuju:-)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

11 lis 2020, 23:47

Díky :) Na tom trhu je matoucí, že elektromotorky typu TS, TC a TCmax *vypadaj* jako motorky, ale de facto to jsou pořád skútry - na dojíždění. (A jasně, jsou i cestovní skútry, sám jsem se svým Kymcem absolvoval mnohastokilometrové výlety, takže vím, že to jde.)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

17 lis 2020, 16:38

Je tu niekto kto už jazdil na skútroch zdieľanej služby blinkee? Ako taká núdzovka mi to príde fajn.
Zatiaľ využívam malé autá sharengo a kolobežky bolt, páči sa mi že sa nemusím absolútne starať o batériu, nabíjajú si to oni sami.

Pri týchto skútroch je princíp rovnaký.
je tam limitovaná rýchlosť 45 kilometrov za hodinu, to je zatiaľ vec ktorá ma odrádza od registrácie.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

21 lis 2020, 12:37

Blinkee je jediná služba, kterou jsem zatím nepoužíval. Zkušenosti mám s Revoltem a BeRiderem. Berider určitě jede víc než 45 a maj největší pokrytí.
Odeslat odpověď