Zkušenosti s elektroskůtrem?

Diskuze o skútrech s elektrickým pohonem.

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod e-Kája » 08 říj 2020, 23:17

Něco pro milovníky tříkolek: elektroskútr Vectrix VX-3



-- 08 říj 2020, 22:24 --

A nebo je libo mít 2 kola vzadu? Eccity Artelec 3 wheel:


Doufám že to goese potěší :D
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod Gandalf » 09 říj 2020, 08:07

Krátký dovětek k tomu "instruktážnímu" videu - bylo tam dost přestupků, ale kdo z nás některé z nich občas nedělá :wink: Malinko mne zarazila jízda ve vyhrazeném jízdním pruhu pro tramvaje a potom dost rychlé projíždění mezi auty, které už se rozjíždějí na zelenou (samozřejmě obraz kamery může trošku zkreslovat). Beru to tak, že jsou to drobnosti v chování na silnici (k tomu třeba využívání pruhů pro cyklisty nebo vyhrazené pro bus/taxi), které na nás skútristech dost vadí plechovkářům, dělají zlou krev a pak se člověk nestačí divit, když mu řidič na truc zablokuje "uličku" v koloně nebo neudělá malinko místa jen proto, že už mu skútry lezou na nervy. Někteří řidiči to dělají vždy a z principu, s těmi nic nenaděláme, ale je na nás a našem chování v provozu, jestli těch naštvaných nebo zlomyslných řidičů nebude přibývat stále víc.
Osobně mám třeba zásadu, že mezi auty na semaforu projíždím jen dokud stojí a jakmile se začnou rozjíždět (byť na moje možnosti příliš pomalu), tak se zařadím za ně a už se nikam necpu. Něco jiného je pomalá jízda v koloně, ale tam zase sakra dávám pozor, abych někoho "nevylekal" nebo neomezil.

Omlouvám se za OT, tohle je vlákno o elektroskútrech a já komentuji jen zkušenosti s elektroskútrem v prezentovaném videu. A mám obavu, že hromada lidí, kteří "osedlají" malé e-skútry a e-koloběžky bez jakékoliv autoškolové průpravy nebo aspoň snahy o ohleduplnou jízdu, zkomplikuje postavení všem motorkářům obecně a možná vyvolá i zvýšenou pozornost bezpečnostních složek v těch "zpravidla tolerovaných" situacích... jen taková úvaha :wink:
Bylo: Jawa Babetta 210 (88-00) Kymco Downtown 125 (13) Piaggio X10 350 (14-16) Honda CTX 700 (17-19)
Aktuálně: Obrázek
Uživatelský avatar
Gandalf

1000+
 
Reputace: 82
Příspěvky: 1470
Registrován: 14 čer 2011, 16:01
Bydliště: Brno-venkov
Skútr / moto: Honda Forza 300

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod goes » 09 říj 2020, 08:58

curlyboi píše:Píšu to pod videem, spalovák to zvládá a ještě ke všemu rychleji. Smysl toho jen byl ukázat, že ač je skútr slabý, není pomalý.


Ano. Kdyz se zvoli spravna trat tak dokaze jet relativne s provozem.
ex Honda CB1000R, ex Piaggio MP3 500 LT Sport, ex Honda Forza 300, ex Kawasaki Versys 1000 SE GT, ex Honda Forza 300 atd :)
goes

1000+
 
Reputace: 74
Příspěvky: 1088
Registrován: 05 bře 2017, 14:26
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Honda X-ADV 2022 :)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod curlyboi » 09 říj 2020, 09:11

Gandalf píše:a já komentuji jen zkušenosti s elektroskútrem v prezentovaném videu.

Děkuju ti za konstruktivní komentář. Já myslím, že nejčatější použití skútrů je stejně hlavně pro lidi s Bčkem - náctiletí v Praze většinou jezdí metrem. Čímž chci říct, že autoškolovou průpravu mají.

S tím rozjížděním mezi auty co startují na zelenou - chápu tě, snažím se to udělat tak, abych zrychloval vždy tak, abych to auto nezbrzdil, protože není nic trapnějšího než předjet takhle někoho, kdo ti to vzápětí vrátí, protože chce jet rychlejc :D

Jinak zvlášť v Praze mám pocit, že za posledních 5 let se to OBROVSKY změnilo. Přijde mi, že auta nejen, že se skútry mnohem víc počítají, ale jsou i mnohem tolerantnější vůči těmto prohřeškům, právě protože si časem zjistili, že je samotné to nezpomalí.

Na závěr anekdota, asi 3 roky stará. Jel jsem v nejhorší odpolední špičce nehybnou magistrálou směrem od Florence na Muzeum, po čáře. Už tenkrát se řidiči snažili rozestoupit a udělat místo. Ne tak pan Dement. Pan Dement byl typický prototyp obtloustlého plešatého manažera ve středních letech ve stříbrném kabriu. Když jsem byl asi 5 aut za ním, zmerčil mě v zrcátku a přestože před ním nebylo moc prostoru pro popojetí, dal si tu práci a prakticky do mě najel. Naštěstí Rapid, co byl v druhém pruhu, mi naopak uhnul velmi štědře, tak jsem se zvládl vyhnout. Pana Dementa to vyšlo na jedno ukopnuté mercedesí zrcátko. Musím říct, že když jsem ho pak já ve svém zrcátku viděl, jak za mnou celý brunátný beží a něco křičí, po vzpamatování z úvodního šoku mě to i docela pobavilo.
Super Soco CPX
(prodáno) Super Soco CUX
(prodáno) Kymco People S 125 (Naraku: 160ccm kit + MaxiSpeed variátor + Racing karburátor, tryska 125, vymontovaný EGR, Tecnigas 4scoot, 130dB klakson :D, 50W bluetooth amp + vodotěsné repro)
Uživatelský avatar
curlyboi

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 04 říj 2020, 23:39
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Super Soco CPX
Tuning / úpravy: muzika, klakson, blastery

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod sinco » 09 říj 2020, 09:51

curlyboi: máš příjemně zabarvený, neagresivní hlas takže se na video dobře kouká a poslouchá. Taky se s jízdou na skútru moc ne*seru ale na tebe holt nemám :) :) Neříkám že jezdíš riskantně, to fakt ne. Jsem taky plechovkář . Když jsem pro změnu za volantem, způsobně popojíždím jako ti přede mnou a za mnou. A odněkud zezadu se přiřítí hovado s echt károu, výrazem já na to mám a přesvědčením že on čekat nemusí a čekat nebude. To mě dovede slušné vytočit. Když vidím skútr tak mu klidně s autem uhnu, to stejný potkávám na silnici já když jedu na skútru. Ale mám v sobě, že bych nepoužil pruh pro kolo, pro mhd nebo jel za tramvají. Ale jsem z Brna a v Praze to může být jinak.
Jsem zvědav na CPx jak si povede.
sinco

100+
 
Reputace: 4
Příspěvky: 120
Registrován: 15 črc 2019, 20:05
Bydliště: Brno
Skútr / moto: GTS JOYMAX 125i ABS + Start & Stop

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod goes » 09 říj 2020, 10:13

Brno je pro skutry zaslibene :) a vyuzivani prubhu pro tramvaje a MHD je naprosto na miste, typicky k uvozu z obou stran to ani jinak nejde. Ono je dost blbe si koupit skutr a pak zbytecne stat v kolone, kde to neni treba ;) a prestoze jsem plechovkar jezdim dost "skutrove"
ex Honda CB1000R, ex Piaggio MP3 500 LT Sport, ex Honda Forza 300, ex Kawasaki Versys 1000 SE GT, ex Honda Forza 300 atd :)
goes

1000+
 
Reputace: 74
Příspěvky: 1088
Registrován: 05 bře 2017, 14:26
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Honda X-ADV 2022 :)

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod curlyboi » 09 říj 2020, 10:17

Díky za komentář. Na neagresivní hlas pomáhá být tak nějak pořád v klidu :D

Jak u pruhů pro kolo/IZS/MHD, tak u vyloženě cyklopruhů, se vždycky třikrát podívám, jestli tam něco nejede, hlavně cyklisti jsou hodně nenápadní.

sinco píše:Jsem zvědav na CPx jak si povede.

Já se na to CPx už třesu jak osika. Původně mělo být už tenhle týden, teď to vypadá na ten příští, případně ten další už prý určitě. Je to na dlouhé lokte, budu si muset sehnat negativní mezinárodně psaný test na koroňáka, zařídit dodávku, od testu mám pak 48h na to dojet do Německa, až tam budu tak poslat email se svejma iniciálama na místní hygienu ve smyslu "jsem tady na tý adrese, a už zas jedu domu, tady sou moje kontakty".

Alternativně mám týpka z Varnsdorfu, který je dopravce a snad by s ním šlo vymyslet, že by mi ho v Německu naložil a převezl přes hranice.

Takže zatím jen sedím a každý den hledám na YouTube "supersoco cpx" a řadím to podle nejnovějších uploadů a aspoň slintám :D

goes píše:vyuzivani pruhu pro tramvaje a MHD je naprosto na miste

Často tak objíždím PČR stojící v koloně a nikdy s tím neměli problém :)

-- 09 říj 2020, 12:19 --

e-Kája píše:Jde to řešit časovacím vypínačem do zásuvky.

Objednal jsem si teď chytrou zásuvku Immax NEO Lite Smart. Mluvil jsem přímo s obchodním zástupem a jde tam udělat pravidlo "odpoj spotřebič pokud příkon klesne pod XXX watt", takže pokud mi nabíječka max bere 300W, tak tam hodím třeba 100W.

Dám pak vědět, jak to funguje, otestuju o víkendu.
Super Soco CPX
(prodáno) Super Soco CUX
(prodáno) Kymco People S 125 (Naraku: 160ccm kit + MaxiSpeed variátor + Racing karburátor, tryska 125, vymontovaný EGR, Tecnigas 4scoot, 130dB klakson :D, 50W bluetooth amp + vodotěsné repro)
Uživatelský avatar
curlyboi

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 04 říj 2020, 23:39
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Super Soco CPX
Tuning / úpravy: muzika, klakson, blastery

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod e-Kája » 13 říj 2020, 11:31

curlyboi - tak jak dopadl test chytré zásuvky? osvědčila se? já bych potřeboval spíš typ s tlačítkama, wifi signál v garáži nechytím :)

Tvoje čekání na CPx si dokážu živě představit, jaká muka asi zažíváš. Já čekal na svou Victory Empulse TT dva měsíce a to jen proto, že nejdřív stávkovali pracovníci montrealského přístavu a potom prozměnu zaměstnanci kanadských železnic, takže se to oproti normálu o 3 týdny protáhlo :?: :?

Byl ses na tom CPx svézt ještě před koupí a nebo předpokládáš stejně jako já, že ti ten typ sedne na první dobrou?

Mě to Victory Empuse TT naštěstí sedlo úplně perfektně, ikdyž jsem tu motorku předtím viděl jen na fotkách nebo videu, respektive v roce 2014 jsem viděl v Německu naživo předchůdce Brammo Empulse R. Taková zásadnější změna oproti mojí Enertii je snad jen sportovnější posez a možnost řazení (naštěstí ne nutnost) :D
Naposledy upravil e-Kája dne 16 říj 2020, 08:09, celkově upraveno 6
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod curlyboi » 14 říj 2020, 09:42

Jooo vidíš, úplně jsem na to zapomněl. Zásuvka funguje skvěle, ale ten treshold je hodně blízko, ta nabíječka v podstatě docela dlouho frčí na plném odběru něco mezi 265 a 285 watty. Tak jsem nakonec našel správnou hranici na 250w a pod tu mi to vypne.

Na CPx se svezu až na místě. Tady si ho vyzkoušet nemůžu - nikdo ho nikde nemá, kromě pár recenzentů hlavně ve Francii. Tak jsem jim poslal jen zálohu a domluvili jsme se, že dojedu, až bude skladem, projedu se a když to bude OK tak doplatím zbytek a odvezu.
Super Soco CPX
(prodáno) Super Soco CUX
(prodáno) Kymco People S 125 (Naraku: 160ccm kit + MaxiSpeed variátor + Racing karburátor, tryska 125, vymontovaný EGR, Tecnigas 4scoot, 130dB klakson :D, 50W bluetooth amp + vodotěsné repro)
Uživatelský avatar
curlyboi

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 04 říj 2020, 23:39
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Super Soco CPX
Tuning / úpravy: muzika, klakson, blastery

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod e-Kája » 16 říj 2020, 08:22

Tak to je fajn, že teď díky chytré zásuvce můžeš klidně spát a nemyslet na to, kdy v noci musíš vypnout baterii ze zásuvky :D
Mám ještě dva dotazy:
-lze to nabíjet ikdyž je baterie umístěná ve skútru?
-už jsi zkoušel jízdu v dešti?
Zajímalo by mě totiž, jak dobře je elektronika skútru chráněná proti vodě. Například u Peugeotu E-Vivacity musel výrobce v rámci záruky dodatečně utěsňovat několik míst kam zatékalo a pak to skútr dočasně vyřadilo z provozu (například konektor řídící jednotky elektromotoru).

Ohledně tvé koupě a dodání Super SOCO CPx je to koukám taky napínavé jako kšandy :shock: Doufám, že tě vzhledem k aktuální situaci do toho Německa vůbec pustí. Kdybych to kupoval já, tak bych si to nechal dovézt až domů a počítal s tím, že mě snad něco zásadního na vlastnostech skútru nepřekvapí. Takhle jsem to udělal i s Victory a vyšlo to, ale samozřejmě to rozhodování je jen na tobě. Toronto je přeci jen o trochu dál než Goerlitz :D

Napadla mě varianta, pokud to je teda ještě aktuální, že by sis mohl ten elektroskútr dojet nezávazně vyzkoušet do Chemnitz, dokud to ještě jde.
Mají tam fyzicky jeden kousek Super SOCO CPx a možná by byli ochotný nechat tě na něm po předchozí domluvě projet:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-305-3879
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod JardaB » 16 říj 2020, 09:09

Ty nabíječky nejsou tzv. chytré jako zum beispiel u autopabaterií nebo mobilů? Tam přeci nic neodpojuješ, nabíječka vypne nebo přejde na konzervaci.
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1740
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod e-Kája » 16 říj 2020, 09:55

Nabíječky u elektroskútrů jsou samozřejmě (už z bezpečnostních důvodů) taky stavěné tak, že když se blíží stav nabití 100% tak se postupně snižuje nabíjecí proud až na minimum a po dosažení 100% pak nabíječka osciluje okolo této hodnoty odebíráním nebo přidáváním proudu o minimální hodnotě.
U mého Bramma/Victory dokonce vestavěná nabíječka sleduje i teplotu a napětí jednotlivých článků baterie. To znamená pokud jsou baterie příliš studené, nejprve se srovnává teplota a pak se nabíjí. Pokud jsou baterie prozměnu hodně zahřáté, tak se nabíjení pozastaví na cca 85% a pokračuje až poté, co teplota klesne na přijatelnou hodnotu. Balancování napětí jednotlivých článků na minimální hodnotu rozdílu pak probíhá automaticky po celou dobu nabíjení až do 100%.

Ale aby jsem se vrátil k původní myšlence: nám jde o to, aby jsme si baterku nabili jen třeba na 80%, pokud nemusíme nabít na 100% a díky tomu si prodloužíme její životnost (snížíme míru degradace v čase). Stejný princip funguje i u nabíjení baterií mobilních telefonů nebo notebooků. A tohle bohužel nabíječky u našich elektroskútrů/motorek neumí. Proto se to dá vyřešit pouze chytrou zásuvkou.
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod JardaB » 16 říj 2020, 10:57

Takovou teorii jsem ještě neslyšel a nečetl. Jestli to není příliš překombinované jako kouzla a čáry. Zajímal by mne zdroj takových informací.

Můj názor je, že jednodušší je akumulátor vybíjet "co nejméně" (ne do nejnižších hodnot) než nabíjet jen na 80 %. Nabíjet co nejčastěji. Ale zrovna u skútru se to nedá moc řídit, pokud nemůžeš nabíjet třeba v práci a doma.

To co může relativně aku "možná" vadit je poslední 5% nabíjení ... nabíjení do 95%-100%.
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1740
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod e-Kája » 16 říj 2020, 11:19

Není to žádná alchymie, jedná se zkrátka o doporučení výrobců lithiových bateriových článků.

Zde např. všeobecné info: http://www.battex.info/hermeticke-akumu ... kumulatory

Zde příklad s bateriemi telefonů: https://www.svetandroida.cz/jak-spravne ... ulatorech/

Doporučení jak baterii nabíjet/vybíjet/udržovat se může lišit dle typu, velikosti, tvaru nebo chemického složení článků, ze kterých je baterie poskládaná. Také je důležité, jaký typ chlazení je u baterie použitý (aktivní/pasivní, vzduch/kapalina).

Všeobecně platí, že baterii "vadí" příliš vysoké nebo příliš nízké napětí nebo teplota. Při každém nabíjení nebo vybíjení se baterie zahřívá. Čím víc je baterie vybitá, tím víc jsou jednotlivé články baterie napěťově rozbalancované a také se víc liší maximum a minimum jejich teplot.
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: Zkušenosti s elektroskůtrem?

Příspěvekod JardaB » 16 říj 2020, 14:02

** To jsou obecné pindy ... http://www.battex.info/hermeticke-akumu ... kumulatoru
** Článek na Android je 6 let starý bez udání zdrojů

https://www.velofiala.cz/n/jak-spravne- ... et-baterie

Většinou je udáno konečné napětí článku .. .pracovní rozsah 2,5-4,2 ... pro dobrou životnost 3,5-4,1 V

Nabíjet na 80% je nesmysl (kontroluje se napětí) ...nebo jinak ... nabíječka od výrobce by měla vše potřebné pohlídat.

Tady je asi nejpodstatnější informace ze které mi vychází těch "mých" 95% ... ale úzkostlivě to hlídat nebo nabíjet na 80% není opodstatněné.

https://www.okhelp.cz/elektro/li-ion-ba ... i-id-2249/
Procenta stavu nabití ... Volty
100% ... 4,2 V
90% ... 4,05
80% ... 3,97
70% ... 3,86
60% ... 3,79
50% ... 3,66
40% ... 3,59
30% ... 3,52
20% ... 3,43
10% ... 3,2
0% ... 2,5

A pokud bych to chtěl hlídat ... tak ne nějakou "chytrou" zásuvkou, která hlídá příkon, ale okouknul bych různé elektro stavebnice a na těch 4,1V bych nastavil vypínání relátkem 220V nebo raději odpojení nabíječky od aku (ona ta nabíječka odpojená od proudu trochu žere proud z akumulátoru).
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1740
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

PředchozíDalší

Zpět na Elektrické skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků