Diskuze o skútrech s elektrickým pohonem.
Odeslat odpověď

Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 13:29

V létě jsem měl možnost zapůjčit si na týden elektrický skůtr CLS e-Razer. Otestoval jsem ho jak v Praze a blízkém okolí, tak i na výletě na chalupu u Berounky.

Pokud by vás zajímaly moje poznatky a zhodnocení e-skútru, přečtěte si zde mojí recenzi:

https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=138696

Nebo se podívejte na moje videa na youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=XxEOfGTwV1Q&list=PLAR5w2ElbdLzz_iecj6fGQoRZwuKRa9kN

Nebo se ptejte zde v komentářích.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 13:48

precetl jsem si a kdyz udelam rekapitaulaci tak

za 90000 kc dostanu
- vykon kolobezky
- dve mista na sedatku ale s nosnosti 150 kg je to pro jednoho
- samo o sobe to vazi vice jak nasibne vykonejsi spalovaky
- v eko modu pokud pojedu 40 mozna dojedu 100 km
- tankuji 6-8 hodin a jedine nekde v garazi protoze to nikdo nikam tahat nebude
- vrcholem je pak to ze to umi jet po hline
- potrebuji na to papiry jako na “motorku” am/b

za mne fantasticke a lidi na to musi stat fronty. super skvely stroj.

konecne stroj ktery je hoden roku 2024-2025. pokrok proste nezastavis. nase deti se maji na co tesit

vice takovych stroju a testu

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 16:13

Tohle z recenze je perla.
Kapacita baterie je 54Ah při 72V, tedy nominálně 3,9kWh. Váha samotné baterie je 35kg. Externí nabíječka má 10A (750W), takže nabíjení baterie trvá zhruba 4-5h podle stavu jejího vybití. Dá se od výrobce e-skútru pořídit i nabíječka 20A nebo 30A, pokud na to máte dostatečně dimenzovaný jistič.

30 Ampér * 72 voltů je = 2160 W, což ze zásuvky dělá 2160 W /230 Voltů = 9,3 A. Okruhy světel se jistí 10 A, zásuvky 16A. Chtěl bych vidět kdo bude mít problém s velikostí jističe. Pro představu některé rychlovarné konvice mají větší odběr.

dal bych tam určitě kompletně ledkové osvětlení (dle prodejce je to možné)
To bych chtěl vidět, protože jen nahradit žárovku za LED nelze. Není to lustr. Pokud má světlo na skútru (autě/motorce) svítit správně musí světlo vycházet geometricky ze stejného místa jako u žárovky. Pokud se mění celý modul světla, pak ok, ale je otázka proč to tam není rovnou.

Jinak výkon 4/9,5 kW ještě bez ztrát ve variátoru to už by mohlo být ve městě použitelné. Bude to na úrovni poladěné 2T 50ky, nebo slabší 4T 125ky, záleží na tom jak dlouho lze použít ten maximální výkon. Přeci jen při těch 72V to je 130A.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 16:52

goes: díky za zhodnocení. Netvrdím, že to je TOP e-skutr, ale někomu může poměr výkon/kvalita/cena u e-Razeru plně dostačovat.

Jimmy: taktéž díky za tvůj názor.

Co se týká jističů, tak samozřejmě teoreticky by to mělo být v pohodě, ale v praxi člověk například musí využít prodlužku, jelikož zásuvka je daleko, což už může být problém (vlastní zkušenost) a taky údaje na štítku nabíječky nemusí úplně odpovídat realitě (zvlášť u čínských produktů). BTW maximální nabíjecí napětí nabíječky je 84V, takže 84*30=2520W, na štítku je sice 2000W, ale věř tomu, když to zapojuješ do zásuvky v paneláku.

LED-ky se mění jen žárovkově, ale musí se tam dát typ ledky, která dobře simuluje původní halogenku. Údajně to jde a svítí to podle předpisů.

Výkonově bych to přirovnal mezi 125-250kou skútrem. Na sport je to hodně živý, hlavně z místa slušný odpich a ani při vybitější baterce to výkon nijak neomezuje.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 18:46

e-Kája píše:Výkonově bych to přirovnal mezi 125-250kou skútrem. Na sport je to hodně živý, hlavně z místa slušný odpich a ani při vybitější baterce to výkon nijak neomezuje.

Věřím že odpich z nuly bude slušný, to je vlastnost elektromotoru. Ale jak dlouho se dá používat ten zvýšený výkon ? Ono po rovině ve městě 4kW téměř celé na zadním kole vlastně postačí, ale v kopci to bude málo. Když jsem ještě měl 2T 50ku co měla 4,4 kW, tedy cca 3,1kW na zadním kole (variátor ztratí cca 30% výkonu), tak po cestě do práce/z práce mám rovinku 1,5km co je mírně do kopce (v autě vám to přijde jako rovina). Z práce to bylo ok. Z kopce jsem s těmi 3 kW jel tachometrově 85 km/h (reálně -10) a nikoho jsem nebrzdil. Do práce to bylo horší, to jsem jel jen 66, tedy reálně 56 km/h což vzhledem k tomu, že tam je povolená 70ka a není to čtyřpruh nebylo ono. Tedy se 4 kW bych jel 70, reálně 60 ? Pokud ten boost půjde použít např. na minutu, tak to by vyřešilo většinu měst v ČR.

CLS e-RAZER
Mimochodem Provozní hmotnost:121 kg, Největší technicky povolená hmotnost:307 kg Mě z toho vychází, že na pasažerý zbývá 186 kg, což je normální pro 2 evropany.

Obecně na rozdíl od cca poloviny elektroskůtrů co vidím u toho prodejce s výkonem do 2 Kw mě tohle přijde už použitelné.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 20:16

Obecně nejsem zastáncem používání čehokoli na hranici (jakýchkoli) vlastností. Představa, že mám pravidelně jezdit na skútru úsekem, kde musím držet plný plyn a přesto to nejede, tak, abych se cítil uvolněně a bezpečně, se mi vůbec nelíbí. A je jedno, jestli je to 2T 50, slabý elektroskútr, nebo zdechlá e-koloběžka (pokud se člověk motá mezi autama). Parametry je to možná nejlepší elektro skútr této cenové kategorie, ale užitná hodnota (váha / výkon / úložný prostor) je prostě zoufalá. To, že je to elektro, pro mě prostě není důvod vybrat si něco jiného, než co bych si vybral, kdyby tento požadavek neměl. Každopádně dík za nadšení a prošlapávání slepých uliček. :-)
Proč ti Číňani konečně neudělají něco pořádného a nechávají BMW mastit si kapsy na těch jejich designových kreaturách?

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

13 říj 2024, 22:43

Rád bych ještě upřesnil jak je to s tím výkonem a maximálkou e-Razeru.

Jsou tam dva režimy: ECO - výkon 4kW, maximálka 65km/h dle tacho, režim SPORT - výkon cca 9kW (trvale), maximálka 105km/h dle tacho (vyzkoušeno).

Na režim ECO: se dá jezdit ve městě na 50km/h silnicích zcela bezpečně, na silnice/obchvaty 80km/h bych ho nedoporučoval. Ve městě akorát bacha na hodně vlažný rozjezd do 10km/h, pak už OK. Na okreskách když se jede na pohodu a není moc velký provoz, tak se dá jet i na ECO po celou dobu, do táhlejších kopců to trochu zpomalí, dejme tomu o 10km/h, do hodně prudkých kopců je to schopné i zastavit. Jel jsem na režim ECO z Prahy až na chalupu u Berounky, celkem 65km, a neměl jsem s výkonem na ECO sebemenší problém, že by to bylo vzhledem k okolnímu provozu nebezpečné.

Na režim SPORT: Ve městě vhodný spíš na obchvaty 80km/h nebo na dostatečně rychlé rozjezdy z křižovatek a nebo když člověk spěchá. Tento režim je určitě vhodnější na okresky, když si to chce člověk užít co se týká rychlosti a síly zátahu v kopcovitém terénu. Nezaznamenal jsem nějaké výkonové omezení nebo zpomalování skůtru na tento režim, jede to 80-95km/h naprosto v pohodě i do táhlejšího kopce. Akorát pokud se člověk rozjíždí už v kopci, tak to chvilku trvá, než se to na tyto rychlosti dostane. Jel jsem na tenhle režim 44km z chalupy do Berouna a zpět a náramně jsem si to užil. Jediné zaváhání režimu SPORT bylo cestou zpět, když poté co jsem v Nižboru vyjel velkým krpálem nahoru, tak za koncem obce je od vysílače navazující táhlý kopec, taky hodně nepřijemný, tak tam se mi podařilo vytáhnout 80-90km/h až na horizontu před lesem po ujetí zhruba 1,5km, když se silnice začala rovnat. Je to vidět na jednom z videí.

Ohledně čínské produkce: BMW nevím jak vydělává, sice je to kvalita neporovnatelně vyšší, ale zase si myslím, že toho v EU ani jinde zase tak moc neprodávají. Na druhou stranu v Číně je tolik firem, které začínají chrlit elektroskůtry ve velkém, takže na kvalitě nebo koncepci se to musí zákonitě podepsat, aby to mohli prodávat i chudším motoristům. I tento skútr má benzínového bratra a pár kompromisů tam díky tomu je aby se ušetřilo za vývoj úplně od nuly. Ale takhle to dělají i jiné čínské firmy. Vezmou benzínový skútr, vyndaj z toho střeva, nacpou tam elektriku a je to.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 09:31

Myslel jsem to tak, že nikdo, kromě BMW neprodává skutečně výkonný e-skútr, u kterého nemusím řešit nějaké režimy eko a sport, resp. že když si dám eko, tak se musím při rozjezdu odrážet nohama a do kopce se to zastaví (to ten eko režim můžou rovnou odšroubovat :-) ) Problém u BMW je, že je to BMW. Kromě toho, že jsou e-werky obecně dražší, tak je tam ještě ten příplatek za luxus. Kdyby Číňan udělal něco jako C-Evolution s cenou kolem 200 k, tak by to bylo zajímavé. Ale možná to není taková sranda, jak to vypadá...

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 09:45

ja si realne neumim predstavit velikost trhu na cinsky skutr za 200k, ktery konkuruje nejake 125tce za 70-80k. To je tak okrajova zalezitost a jde to videt co se realne prodava, kdo jsou kupci a co resi. Pokud ma B papiry jak to casto v EU byva, tak prsote stejne nic silnejsiho mit nemuze a pokud ma Becko, tak opet... kdo da realne prednost skutru za 200k s mrakem omezenim ve vsem proti spalovaku a jeste k tomu ryzi Cinu.
U toho BMW ok, to je nejaka statusovka, ma to spravne logo, tam se "par" silencu najde.

jeste bych pochopil elektro skutry s dojezdem realnym tech 60-80 km nekde na urovni 60-80k. TO by mohlo realativne fungovat jako alternativa pro 125 ccm, byt zase... pro ty co nebydli v baraku je to asi nerealne na rozdil od auta

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 12:09

Myslím opravdu výkonný skútr, na úrovni alespoň třístovek. C-Evolution konkuroval 300-500-tistovkám kolem 200 k. Akorát se prodával za 400 (já zvažoval předváděčku za 300). Se 125 se těžko srovnává, u segmentu 125 je trh pokřivený tím béčkem. Proto se vyrábějí např. maxíky se 125 (divnost) a ty jsou logicky dražší, než PCX a spol. Já když kupoval X-Maxe 250 tak byl jenom o 5 tis. dražší než 125. Ale je fakt, že el. ekvivalent PCX jsem ještě neviděl. Tohle se tomu možná trochu blíží. Pokud to bude mít okolo těch 9 kW jako standard s dojezdem 80 a o pár kilo míň, tak to bude zajímavé. Zatím to ale pořád beru jako "trpět elektrikou".

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 12:48

jenze docasnych 19 kw za 400 kdyz plne vybavena 300-350 ccm konkirence je za 150 znackova ala honda apod… proste to je tezke

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 17:56

Jenže ono to nejede jako 300, ale jako 600 (spíš ještě víc - 19 kW furt, 31 špičkově). Výkonnostně, úložákem i hmotností je to srovnatelné s velkými V2 skútry a pořád to má 130 km reálný dojezd. Proto jsem o tom (za 300) uvažoval. On ten výkon pořád nepotřebuješ, ale máš ho tam. A to je problém těch "prdítek". Tam taky ten výkon v zásadě nechybí, jede to "vocpoda", takže se zdá, že to stačí, ale když si vzpomeneš, nebo nedejbože potřebuješ, tak máš smolíka. Na rozvoz pizzy v centru města, kde je to samá pěší zóna a semafor a taloši v žabkách na sebe trouběj kornúto je to cajk, ale v naší uspěchané metropoli preferuji mít možnost být rychlejší, než řidič Rohlíku. :-) Říkám tomu aktivní bezpečnost.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

14 říj 2024, 19:27

jen pak ta maximalka na tu aktivku moc neni stavena ;)

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

15 říj 2024, 12:10

e-Kája píše:goes: díky za zhodnocení. Netvrdím, že to je TOP e-skutr, ale někomu může poměr výkon/kvalita/cena u e-Razeru plně dostačovat.

Jimmy: taktéž díky za tvůj názor.

Co se týká jističů, tak samozřejmě teoreticky by to mělo být v pohodě, ale v praxi člověk například musí využít prodlužku, jelikož zásuvka je daleko, což už může být problém (vlastní zkušenost) a taky údaje na štítku nabíječky nemusí úplně odpovídat realitě (zvlášť u čínských produktů). BTW maximální nabíjecí napětí nabíječky je 84V, takže 84*30=2520W, na štítku je sice 2000W, ale věř tomu, když to zapojuješ do zásuvky v paneláku.

LED-ky se mění jen žárovkově, ale musí se tam dát typ ledky, která dobře simuluje původní halogenku. Údajně to jde a svítí to podle předpisů.

Výkonově bych to přirovnal mezi 125-250kou skútrem. Na sport je to hodně živý, hlavně z místa slušný odpich a ani při vybitější baterce to výkon nijak neomezuje.


Jen k těm LEDkám ve světlech: ano, jde to. Firma LEDPerf nabízí plnotučnou náhradu motorkových halogenů za LED, sám jsem si to instaloval do svého maxona. Svítí to v parabole přesně tam, kam svítí halogen. Svítí to pak neuveřitelně skvěle, aniž by to oslňovalo protijedoucí provoz. Jen ta cena za pár LED žárovek s dopravou překračovala 2500 kaček.

Re: Týdenní test elektroskútru CLS e-Razer

15 říj 2024, 13:57

CzechDave - všechno super - ale homologace je v podstatě u všech motorek uváděných na jejich webu jen na parabolu - u samotných žárovek už chybí. Mám za to, že i ta je nutná. A celkem pochybuji, že jsi měnil na Maxonu i paraboly.
Odeslat odpověď