Ahoj piloti Gueweru!
Nějaký čas jsem skutry Guewer prodával a dělal i servis (teď už ani jedno), ale jeden jezdím stále. Mám druhý, první si ode mne koupil tester Hybridu.
Mám srovnání i s provozem 125ky motárdu, který sedlám nyní. Skutr obsadil syn.
Tedy, pokud vás zaujmou mé poznatky.
Poruchovost: Ze zkušenosti prodejce minimální.
1x /30 prodejů je šance na vadnou baterii. Vždy vyměněny v záruce. Někdy se časem rozjedou vlastnosti baterií, a jedna může snižovat kapacitu za všechny.
U původných nabíječek, dodávaných 1 rok, cca 1/10 problém. U novějšího modelu bez závad.
Jinak je motorka skutečně bezúdržbová. Závady elektroniky jsem snad ani neměl.
Občas jsem na požadavek instaloval vypínač omezovače, který u novějších dodávek nebývá. V regulátoru je pájecí ploška, kam lze vývod doplnit.
Ano, jako u všech čínských motorek dobrý prodejce projde moto a dotáhne šrouby. Když je špatný prodejce - udělej sám.
Po nějakém čase může dojít k poškození převodu náhonu k tachometru. U některých ks není optimální poloha domečku náhonu od kola(od ložiska). Kolo odírá uložení šneku náhonu a ten se časem uvolní. Prevence - pokud je na domečku vidět odření kolem, dát tenkou podložku na osu předního kola mezi ložisko a domeček náhonu, seřídit to, namazat.
Moje skutry:
Po cca 1500km nutnost dotáhnout ložisko krku řízení. Pokud se vytvoří vůle, dochází při brzdění k pohybu v ložisku a ložisko se ničí.
Klepání a pohyb baterií. Je nepříjemný, je opravdu vhodné je nafest v kasíku zapřít. I pro jejich zdraví. Mirelon se mi neosvědčil, omačká se. Nakonec jsem použil sololitové destičky. Často stačí vymontovat jen kaslík pod sedlem (4+2 šrouby) , aby bylo možné baterky zapřít. Kompletní přístup k bateriím znamená odstrojit skoro všechny plasty a to je dost opruz. Pro nezkušeného i riziko ulomení zámků(háčků). kterými jsou plasty spojeny. Ano - plasty jsou poměrně křehké.
Občas zmiňované vypínání řídící jednotky v kopcích. Stalo se mi u obou mých ks v opravdu extrémním a dlouhém stoupání. Bylo to mimo běžnou silnici, kde takové stoupání nepotkáte.
Se svými skutry jezdím v Praze. Za bezpečný dojezd v Praze považuji 40km. Do práce denně najedu 25km, což je bez problému. Bezpečným dojezdem myslím, že skutr jede prakticky stejným výkonem, jako po nabytí. Ploužit se někde 20km/h bych nemohl. Jezdím bez omezovače, co to dá a je bezpečné.
U prvního skůtru jsem najel cca 2500/km a prodával po sezoně. Osadil jsem denní LED svícení (přídavné Cree LED). Sice 35W spotřeby hlavní žárovky není podstatné v celkové bilanci, ale přece... Nový majitel provozoval dál se spokojeností (po roce jsem s ním mluvil).
Aktuální skutr má najeto po 3 letech 6500,-. Baterie stále OK. Má význam, že je nedojíždím do konce, počet cyklů je pak vyšší. Udává se počet plných cyklů cca 500. Já většinou baterii nevyjedu pod 50% a mám nyní cca 300 dobití. Předpokládám, že 700-800 udělám.
Co se týká výkonu - 50km/h po rovině je OK, vadí mi, že klesá rychlost v kopci, až na 30 do větších, kterých je v Praze dost.
Na křižovatkách jsem dynamičtější, než 50ka skutr, v kopcích mě často vezmou.
Zmiňovaný silný záběr při rozjezdu je hodně otázkou zvyku, je potřeba najít potřebný cit v "plynu".
Skutr se mi oproti autu zaplatil za sezonu a půl. U spalováku je nutný častější servis, ten je jen v běžné údžbě cca 2000,-/rok + olej. Časem se řeší variátor. Výměna pístní sady po cca 10 tis také není levná. Samozřejmě lze vše udělat sám, ale to pro mnohé není cesta. 125ku si udržuji sám, pořizovací cena srovnatelná, náklady na ní jsou vyšší (i při započtení amortizace baterek). Pravda - lze s ní mimo město, je to živější, lepší pérování. Na druhu stranu obratnost malého skutru ve městě, pohotovost (žádné zahřívání) okamžitá... .
Pneu na suchu, stačí, nikdy mi nepodjely ani ve velkých náklonech. Na vlhku/mokru jsou velmi nebezpečné. Syn to položil na kostkách. Výměnu pneu za kvalitnější bych VELMI doporučil, i když to možná bude mít vliv na dojezd.
hodnocení:
Pokud chci slabší skutr na vzdálenosti 2x 15km, rovinatější teren. je to super. Užitkovost bezkonkurenční. Zejména pokud chci používat a ne ladit.
+ okamžitě v pohotovosti
+ bezůdržbovost
+ dobré brzdy, se závadami jsem se nesetkal
+ Obratnost ve městě, dostatečná dynamika na rovině
+ Velký úložný prostor - běžné nákupy dám pod sedlo (kufr na nosiči většinou nevozím, nelíbí se mi to)
- pomalé do kopců
- horší pérování, malý zdvih do města jako je Praha. Tlumení nic moc. Možná by pomohlo si pohrát s jinou hustotou oleje.
- s jízdou ve dvou nepočítejte. Ano, homologace na to je - tedy na výjimečné příležitosti dobré.
- rekuperace účinně brzdí, což je fajn, ale vzhledem k tomu, že není proporcionální, je to trochu trhavé.
Celková ekonomika mi vychází, jesli ne lepší, tedy srovnatelná se slabým spalovákem. Podotýkám, že mám dobrou sazbu na elektřinu, vzhledem k tep.čerpadlu. Tedy cenu elektřiny na jízdu ani neřeším.
Olovo vers. LiFePO - Lionky jsou stále příliš drahé, samozřejmě o 30% nižší váha by zlepsila rychlost do kopců. Také umožňují výkonnější motor při stejné kapacitě. Ale - jediná chyba v ošetřování LiOnky a je v háji baterie za 25000,-. Olovo není tak choulostivé a sada je za 4-6 tis.
I u olověných baterií by se vyplatilo mít 4xballancer, aby se nabila každá na maximum. Jsou mezi nimi značné rozdíly v konečném napětí i ve vybíjecí křivce.
Mám elektro rád, i když nyní jezdím motarda.
Kdybych narazil na 3kw skutr za dobrou cenu, tak bych bral. 2kw mi už moc nestačí.
Osobně bych do města nejraději bral homologovaného pitbike v elektru (do 30 tis Kč) - ale to se nedělá
)).
Ideální pro mne by byl hybrid, 3kw elektro s baterií 40Ah + doplňkový spalovák s odstředivou spojkou (bez převodovky). Když by byla baterie pod 30%, jelo by se na kombinaci. Akcelerace oboje, rovina spalovák + příp.dobíjení. Ale to bychom cenově byli zase někde jinde - a opět to asi nikdo nedělá.
Nickac