elektroskůtr RAY 7.7

Diskuze o skútrech s elektrickým pohonem.

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod LadaM » 24 říj 2022, 09:40

To je můj odhad. Kolik procent "klasických" skůtrů podle Tebe jezdí dálkové trasy, výlety atd. a kolik čistě městský provoz? Sám jezdíš maxíky, teď dokonce X-ADV, což je krapet jiná kategorie. Když se podívám na zde probíraný skůtr a představím si jeho benzínové ekvivalenty, tak to rozhodně nejsou žádné dálkové křižníky a tu nádrž jsi, myslím, docela trefil. ;-) Až BMW udělá K1600-e s dojezdem úžasných a u motocyklu revolučních 200 km, tak to bude trapárna.
Uživatelský avatar
LadaM

250+
 
Reputace: 54
Příspěvky: 302
Registrován: 09 dub 2015, 23:07
Skútr / moto: Yamaha X-Max 250 2014 + Kawa Z650RS 2023

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod Citelis » 25 říj 2022, 15:08

i když se oprostíme od dojezdu, tak je to furt o tom, že si buď
1) za 100 tisíc koupím skůtr na benzín, který na 100 000km spotřebuje benzín za nějakých 125 000,- (spotřeba 2,5l/100km, cena 50kč/l) + nějakých 6000 za olej (každých 5000km litr oleje za 300kč) + filtry a chladící kapalina, válečky, spojka za dalších ať to hezky vyjde 19 000kč. A bude o cca 40 kg lehčí. Záruka 2 roky bez limitu km. Řemen, brzdy a pneumatiky zanedbáme to se bude stejně týkat obou.
2) za 250 000 koupím skůtr na baterky u kterýho mi dají záruku na baterku 30 000km/3 roky a na skůtra 20 000km nebo 2 roky ... a otázka je kolik ta baterka reálně zvládne celkově km, cenu elektriky zanedbám.

Výpočet je dělaný hodně ve prospěch elektro, a ti tak mi ten jejich "break point" (z grafu na webu, kde radši nemají žádná čísla u os) od kdy začínám šetřit vychází na 100 000km (a to ještě možná kvůli baterce) a ruku na srdce, kdo z nás se skůtrem najezdí tolik km.

Takže ať počítám jak počítám, pořád mi to smysl nedává. :roll: a to jezdím jen po městě každý den cca 30km celkem :wink:
Citelis

100+
 
Reputace: 35
Příspěvky: 183
Registrován: 20 bře 2019, 17:19
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Honda PCX 2015
Tuning / úpravy: Yamaha FZS 600 Fazer 2000

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod e-Kája » 26 říj 2022, 17:51

Máš to hezky spočítaný, to se musí uznat :wink:

Pokud bych se jako ty zaměřil pouze na výši počáteční investice, provozní náklady, rychlost nabíjení a dojezd, tak bych souhlasil.
Já se ale zaměřuji kromě nevýhod taktéž na benefity, které mi benzínový skútr ze své podstaty nabídnout nemůže.

Zde několik benefitů elektrického skútru:
- moje tělo není při každé jízdě stresované vibracemi a hlukem motoru
- neobtěžuji hlukem motoru a výfuku ostatní lidi na ulici
- já ani ostatní lidé na ulici nemusí dýchat toxické exhalace z výfuku
- nemusím při každém tankování vdechovat toxické benzínové výpary z nádrže a tankovací pistole
- nepřeměňuji většinu energie uložené v palivu ve ztrátové teplo
- nekape mi z motoru olej, takže neznečišťuji vozovku nebo parkoviště
- skútr není cítit olejem ani benzínem, takže ho můžu parkovat klidně i v obytné místnosti
- neumažu si ruce od oleje, když servisuji motor
- nemusím řešit svíčky, výfuk, složitou převodovku
- při rozjezdu mám plynulý a velmi silný zátah už od nulových otáček
- nabiji si baterii z libovolné 230V zásuvky a nemusím kvůli tomu nikam extra jezdit (domov,práce,garáž)
- každý den můžu mít plně nabitou baterii, pokud to budu potřebovat

Abych nepůsobil zaujatě, zde několik nevýhod:
- vysoká pořizovací cena
- nižší dojezd
- pomalejší nabíjení
- většinou menší objem úložného prostoru pod sedlem
- elektoinstalace je více náchylná na vlhké nebo mokré jízdní podmínky
- trakční baterie v zimě vychladne a tím se sníží dojezd
- ne tak hustá servisní síť a horší dostupnost náhradních dílů

Když jsem v roce 2016 plánoval pořídit si nějaké jednostopé vozidlo pro pohyb převážně ve městě, dal jsem dohromady výše uvedené plusy a mínusy a nakonec mi vyšlo, že mě osobně koupě elektrického skútru smysl dává. Faktem však je, že vzhledem k výši mého platu jsem nakonec koupil elektroskútr lehce ojetý, ale ve velmi dobrém stavu a tím jsem zároveň vykompenzoval jednu z výše uvedených nevýhod 8)
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod JardaB » 27 říj 2022, 15:15

Jo to jistě --- elektrika je najednou bezemisní, emise se odstěhovaly do Číny a kouř jde jen z paroplynové elekrárny (ruského plynu a uhlí) a všichni platíme v elektrice obnovitelné zdroje, těžba surovin potřebných pro baterie je zcela neškodná a jejich likvidace taky. Vytvoření surovinové závislosti na Číně (stejně jako s ropou na Rusku ). Strojírenství (motory, převodovka) půjde do kélu. Nic proti elektropohonu, ale proč to tak tlačí nepřirozeně silou.
Elektrokolo a nebo skútr ... to je ještě neškodné. Nějaká kárka pro městskou polici, městský rozvoz ... proč ne ... kdo to potřebuje. V Norsku (kde si prachy stelou do polštáře ) s elektromobilitou najednou přibrzdili, chybí jim daně z nafty a benzínu :-)


Neber si to osobně, je to jen můj negativní názor na samospásnou auto-elektromobilitu a její podpora na úkor všech ... ty nejprachatější v eletroautech nepotřebují známku dálnici + v Praze parkují v pravených zónách grátis.

Kdoví , čeho se ještě dožiju (jaké módní vlny)
====
Naposledy upravil JardaB dne 28 říj 2022, 15:27, celkově upraveno 1
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1745
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod convoy » 28 říj 2022, 09:19

Citelis píše: cenu elektriky zanedbám.

Takže ať počítám jak počítám, pořád mi to smysl nedává. :roll: a to jezdím jen po městě každý den cca 30km celkem :wink:


Pokud počítáš cenu benzínu, musíš počítat i cenu elektřiny. Aspoň si to myslím. Pak to smysl nedává o to víc....

-- 28. 10. 2022 08:36 --

e-Kája píše:- nižší dojezd
- pomalejší nabíjení

Dovolím si reagovat. Toto je to proč elektroskůtr néé. Souhlasím, že občas nejedu delší trasu, takže po návratu v pohodě nabiju a můžu jet znovu. ALE. Co ty případy, u mě převažující, kdy jedu delší trasu. To si ji mám naplánovat na více dní?? Nebo si mám na to koupít benzínový skůtr, krátké cesty jezdit elektrikou a delší benzíňákem? To jistě ekonomicky dova smysl, že?! (vtip)
Jistě zatím mě nikdo nenutí mít elektro, ale celé to nedává smysl. Pokud ti to vyhovuje, v pohodě, nemám nic proti. Zatím ale při těch pořizovacích cenách, díky nechci. Jiná věc je, pokud by jelita odtajnila Teslův generátor, kdy pak už nikdy nedobíjíš..... asi bych se stal propagátorem elektromobility ve všech směrech.
nejhorší smrt je z vyděšení
Uživatelský avatar
convoy

50+
 
Reputace: 15
Příspěvky: 68
Registrován: 04 říj 2010, 21:45
Bydliště: Velká Morava
Skútr / moto: ex Manet Korado, Yamaha xmax 125 2018

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod e-Kája » 30 říj 2022, 19:55

JardaB:
Netvrdím, že elektroskutr je bezemisní, ale lokálně, tedy ve městě, kde se na něm jezdí a kde se pohybuje větší množství lidí, má eskutr emise minimální.
Těžba surovin pro baterie škodí přírodě velmi podobně jako těžba ropy nebo uhlí. Vadí mi to a spoléhám se na brzké zlepšení těžební technologie a zmenšení potřebného objemu těchto surovin, aby se příroda tolik neničila. To samé očekávám u recyklace baterií.
Netvrdím, že elektropohon zachrání planetu od jejího ničení, pokud se vymyslí něco ještě víc šetrnějšího k přírodě, moc rád to uvítám.

convoy:
Cestovatelský elektroskutr bohužel zatím neexistuje a ani Ray 7.7 není k tomuto účelu určený.
Takový skutr by musel mít následující parametry: zaručený dojezd minimálně 200km na jedno nabití, maximální doba nabíjení 40 minut z 10 na 80%.
To by vyžadovalo baterii minimálně 15kWh a nabíjecí výkon 11kW. Díky tomu by takový eskutr vážil minimálně 300kg a jeho cena byla minimálně 500t kč.

Otázkou je, kolik lidí by takovýto eskutr na plno využilo při většině svých cest. Tahat s sebou takovou hmotnost a tak velký výkon nabíjení, při 90% cest 50km denně a jen 10% cest více jak 200km za den, totiž nemá vůbec žádný smysl.

Alternativou je hustá síť výměnných stanic baterií, jako má například firma Gogoro na Taiwanu. Taiwan má cca poloviční rozlohu v porovnání s ČR, je tam víc jak 2000 výměnných stanic, takže není sebemenší problém objet na eskutru celý ostrov a ztratit při každé výměně baterií maximálně 5 minut.
Výhoda je i v tom, že pokud najedu denně jen 50km, stačí mi vozit ve skutru jen jednu baterii, pokud najedu 100km, vezmu si s sebou baterie dvě.

Pokud však taková síť výměnných stanic neexistuje, mám u eskutru s výměnnými bateriemi pouze tu možnost, že si těch baterií nakoupím víc a pokud jedu jednou za rok na delší výlet, předem si je všechny nabiju a pak je jen během jízdy postupně vyměňuju. Ale v tom případě si ještě za ten skutr musím pořídit přívěsný vozík, abych ty baterky vůbec uvezl :-)
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
E-max 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája

50+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 92
Registrován: 19 zář 2020, 21:08
Skútr / moto: tankuji pouze elektřinu!

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod keto » 31 říj 2022, 10:51

Suma sumárum je elektro skútr vhodný jen pro někoho komu stačí omezený dojezd i omezený úložný prostor, takže by se pár lidí asi našlo, bohužel to stále ještě zabíjí vysoká cena. Proto stále ještě budu tvrdit, že když skútr, tak klasiku a když elektro, tak koloběžku nebo kolo.
Uživatelský avatar
keto

1000+
 
Reputace: 70
Příspěvky: 1142
Registrován: 24 zář 2010, 07:45
Bydliště: Ludgeřovice
Skútr / moto: Forza 350, NC 700X, SH 300i, Aprilia Scarabeo 200i

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod Citelis » 31 říj 2022, 12:07

e-Kája: No my panelákové krysy máme to nabíjení kdekoliv velmi omezené. Abych každý den z okna tahal 100m prodlužovák na to se můžu s vysoka vysr*at - a to doslova :mrgreen: v práci bych musel řešit podobný problém.
- pokud někomu z motoru kape olej, tak je to na pár facek - vůně benzínu ani oleje mi vážně nevadí :wink:
Jestli se do evropy (nebo aspoň Prahy) podívají stanice s výměným unifikovaným aku do skůtru, tak o tom začnu nějak výrazněji uvažovat. Do té doby je to prostě o ničem a pro většinu sídlištní populace krajně nepohodlné (buď tahat aku do bytu nabít a nebo nabíjet na nabíječkách pro auta - jde to vůbec?), s benzínem mi stačí jednou za 14 dní vyrazit na pumpu a mám klid.
Totéž platí o autech - ano je to super "lokálně bezemisní" doprava. Ale málokdo si uvědomuje, že 80% majitelů aut bydlí na sídlištích bez možnosti jakéhokoliv domácího nebo pracovního nabíjení. Novodobé paneláky s podzemní garáží jsou na tom v zásadě velmi podobně - co vím tak většina SVJ se velmi brání budování nabíjecích mist v podzemních garářích (i samostatné 230V zásuvce) a ani hasiči to většinou nechtějí povolovat.
Citelis

100+
 
Reputace: 35
Příspěvky: 183
Registrován: 20 bře 2019, 17:19
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Honda PCX 2015
Tuning / úpravy: Yamaha FZS 600 Fazer 2000

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod Medvěd » 31 říj 2022, 13:03

Citelis: U obyvatel sídlišť, tudíž zejména měst (byť samozřejmě ne výhradně), se zřejmě pro každodenní lokální pohyb předpokládá primární využívání MHD. Ta je, alespoň v Brně, v současné době na velice slušné úrovni. Ele věci bych spíš viděl na příměstské dojíždění - obyvatelé vesnic kolem měst obvykle (byť samozřejmě ne vždy) možnost nabíjení mají. A ano, i do obcí kolem měst jezdí nějaká ta hromadná doprava.

Nicméně moje vize je taková, že EU skutečně v dohledné době ropáky zařízne (noví zákaz, staří nějaká forma zdanění). Na eleauta běžná populace nemá, a mít nebude, tudíž hustota provozu a potřeba parkovacích míst spadne tak na úroveň 60tých let minulého století. V horším případě let 30tých. Samozřejmě to přinese nutnost velkých ekonomických změn, takže doufám, že to půjde pozvolna.

Nám ostatním nezbyde než jezdit na eleskútrech (ti movitější), elekolech (méně movití), a chudí pouze vlastní svaly. Nakonec, můj táta jezdil na Jawě 250 trasu Brno - Opava i v zimě, takže nějaká ta inspirace by byla. A oblečení je dneska k sehnání výrazně lepší :lol:
Uživatelský avatar
Medvěd

100+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 209
Registrován: 06 čer 2022, 16:30
Bydliště: Brno
Skútr / moto: ADV350 a 4 další krásky

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod Citelis » 31 říj 2022, 14:08

Ono i pro ty příměstské se jaksi předpokládá použití příměstské MHD a nechání auta na záchytných parkovištích před Prahou :twisted:
Jezdím jen v rámci Prahy do práce / z práce a mohu si v zásadě vybrat jen MHD / motorka. Auto už ne, protože u práce mám modré zóny a je to jiná část Prahy, takže si na to nemůžu koupit celoroční parkovací odpustek (nebo mohu, ale musel by to být elektromobil a to už jsem psal výše nemám kde nabíjet přes noc a u stojanu čekat nehodlám - a hybrid nechci, tam si člověk koupí to nejhorší z obou světů :lol: ).
Takže si můžu vybrat jestli pojedu MHD hodinu jednu cestu a nebo 15 minut na motorce :wink: myslím, že volba je více než jasná - jezdím celý rok na motorce.
Citelis

100+
 
Reputace: 35
Příspěvky: 183
Registrován: 20 bře 2019, 17:19
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Honda PCX 2015
Tuning / úpravy: Yamaha FZS 600 Fazer 2000

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod Medvěd » 31 říj 2022, 15:31

V Brně záchytná parkoviště jaksi schází, a výpalné do modrých zón (vyjma vnitřního centra) si může zaplatit kdokoliv.

Ač Brňák, nyní bydlím momentálně kus od Brna, a myšlenka eleauta velikosti Citigo se mi jeví poměrně zajímavá. Mojí peněžence už ovšem nikoli.

Eleskútr mě ale vůbec nebere, scházela by mi vůně benzínu, vibrace a hluk motoru, po parkování v obýváku netoužím, moje stroje - ač z převážné části letité - neloužičkují, šmír je i v elevěcech, a schopnost si na mašině sám něco málo udělat mě vždycky přinášela radost.

Nicméně, vzhledem k vývoji situace na poli motorismu je dobře, že se jimi někdo zabývá. Kupříkladu výměnné baterie jsou fajn věc. To by potom na tomto pekelném stroji mohla jezdit i moje drahá polovice, které furt někde dojde benzín, a tudíž si musí vozit rezervu :wink:
Uživatelský avatar
Medvěd

100+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 209
Registrován: 06 čer 2022, 16:30
Bydliště: Brno
Skútr / moto: ADV350 a 4 další krásky

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod goes » 31 říj 2022, 19:57

Vymena baterie z pohledu toho ze dojedu “na pumpu” a prehodim jednu za druhou je nesmysl. Protoze pokud prijedu na pumpu chci dostat za sve penize nejaky “objem” paliva. Kdyz si nabijim chci dostat nejaky objem elektriny. U vymene baterie na mne muze zbyt kus co ma 100% nebo 70% a byt mne bude nekdonu ezorcovat ze to je zohledneno tak neni. Navic si neumim predstavit formalni odpovednost za to ze ta baterie neco memu skutru neudela. Takovy jeji zkrat umi sve.

Takze ano. Par konceptu ve svete v tomto je, byt spise pro promo nez realitu, ale budoucnost to neni. Uz pro tu unifikaci vyroby stroju co by musela prijit. Totalni zbrzdeni vyvoje tim ze se fixujeme na dlouho typem rozmery apod.

Ale zase kdyz vidim i zde obcasne nadseni tak bych se nedivil kdyby to v bruselu naridili ekofandove to bezhlave prijmou najdou si 20 vyhod zadnou nevyhodu a jdeme dal tri kroky zpet.

Ale sen to neni spatny.
ex Honda CB1000R, ex Piaggio MP3 500 LT Sport, ex Honda Forza 300, ex Kawasaki Versys 1000 SE GT, ex Honda Forza 300 atd :)
goes

1000+
 
Reputace: 74
Příspěvky: 1098
Registrován: 05 bře 2017, 14:26
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Honda X-ADV 2022 :)

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod LadaM » 01 lis 2022, 09:55

Jasně, a proto nikde na světě nefunguje prodej PB formou výměny zálohovaných lahví. Každý se totiž bojí, že v té lahvi bude jenom půlka, že mu bude ve sklepě ucházet, nebo že tam bude úplně jiný plyn. :D
Nechápu, proč máte potřebu pořád vymýšlet scénáře a situace, kvůli kterým je současné elektro nepoužitelné místo toho, abyste si prostě připustili, že to ve stávajícím provedení prostě není pro vás. Vždyť máme své benzinové miláčky, nikdo nám je nebere, elektro skůtry nám nikdo nenařizuje, pumpy jsou na každém rohu, tak o co jde? Je to stejné, jako zarytí prosazovači, kteří zase odmítají vidět nedostatky nebo zbytečně démonizují pár prdlavek ve městech plných kamionů a nastartovaných aut stojících v kolonách. Internet je plný "prodlužkových bitev", podle mě úplně zbytečně.
Ať si jezdí každý na tom, co mu vyhovuje a dělá radost. :wink: Mě se třeba ta "pracovní" jízda po městě bez vibrací a s okamžitým výkonem líbí, ale nekoupím si to, protože za ty peníze navíc mi to prostě nestojí a v oblastech ergonomie a praktičnosti bylo to, co jsem zkusil, velká bída.
Tak ať to jezdí a hlavně na pohodu a bezpečně! 8)
Uživatelský avatar
LadaM

250+
 
Reputace: 54
Příspěvky: 302
Registrován: 09 dub 2015, 23:07
Skútr / moto: Yamaha X-Max 250 2014 + Kawa Z650RS 2023

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod goes » 01 lis 2022, 11:04

Mozna dostuduj princip fungovani akumulatoru vuci tlakovym lahvim. V tlakove lahvi je vzdy stejne mnozstvi plynu. bez ohledu na stari lahve.

U baterie dochazi k postupne degradaci kazdym nabijecim cyklem a taky kazdym dnem. Proto je jasne, ze u treba 3 roky stara baterie, ktera ma za sebou par set cyklu nebude mit 100 % kapacity jako baterie nova. A nevim zda budes chtit mit jednou aku 100% jindy 70 pak 85...

Toliko k tem vymenym aku.

To, ze veci umim popsat realisticky nezaneman, ze jsem proti tomu nebo s tim mam nejaky problem. Problem mam s temi nesmysly. A sam mam elektro auto, takze kdyby mne nekdo obvinoval z toho, ze mam nejakou pifku. A mozna prave i proto vidim, jak ty veci ralne funguji. A okamzity vykon je sice fajn, ale ten mam i u spalovaku.


A jedna dulezita vec - elektro nam ten benzin proste vezme. Tecka. Zda za 10 let nebo 12 je asi jedno. Lze cekat, ze ten vyvoj u spalovaku se bude rychle omezovat, protoze se nevyplati. Nevyhodou u motorek bude asi dost dlouho nizky pocet clanku a tedy absence moznosti paralelnich nabijeni a rychlo nabijeni a samo s ohledem na velikost bude problem udelat neco, co bude mit aspon trochu rozumny dojezd. V tom ma auto kapku vyhodu, ze to misto se lepe hleda.
ex Honda CB1000R, ex Piaggio MP3 500 LT Sport, ex Honda Forza 300, ex Kawasaki Versys 1000 SE GT, ex Honda Forza 300 atd :)
goes

1000+
 
Reputace: 74
Příspěvky: 1098
Registrován: 05 bře 2017, 14:26
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Honda X-ADV 2022 :)

Re: elektroskůtr RAY 7.7

Příspěvekod LadaM » 01 lis 2022, 12:12

Prostě dokud se nezmění způsob uvažování, tak vždycky bude nějaký "problém". Elektřinu prostě nelze vlastnit, jako kanystr s benzínem a všechny pokusy o to (vč. našťouchání celého auta nedokonalýma baterkama) jsou podle mě liché. Elektřina je služba a pokud bude dostupná, dojezd a kapacita jsou mi fuk. Pokud nebude, nebudu ji používat k přesunům. Vem si, kolik lidí dneska takhle přistupuje i ke klasickým autům - viz carsharing atd. U telefonu dneska už taky neřešíš kapacitu baterky když prostě funguje a sem tam ho napíchneš. A řekl by někdo, že nám mobily "sebraly" naše milované pevné linky? Taky to bylo na začátku drahé, těžké a bez výdrže, prostě jenom pro někoho, komu se to tehdy vyplatilo.... Sám jsem spíš staromilec, ale je mi jasné, že jakékoli lpění na hmotě je z principu k ničemu.
Uživatelský avatar
LadaM

250+
 
Reputace: 54
Příspěvky: 302
Registrován: 09 dub 2015, 23:07
Skútr / moto: Yamaha X-Max 250 2014 + Kawa Z650RS 2023

PředchozíDalší

Zpět na Elektrické skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron