Máš to hezky spočítaný, to se musí uznat
Pokud bych se jako ty zaměřil pouze na výši počáteční investice, provozní náklady, rychlost nabíjení a dojezd, tak bych souhlasil.
Já se ale zaměřuji kromě nevýhod taktéž na benefity, které mi benzínový skútr ze své podstaty nabídnout nemůže.
Zde několik benefitů elektrického skútru:
- moje tělo není při každé jízdě stresované vibracemi a hlukem motoru
- neobtěžuji hlukem motoru a výfuku ostatní lidi na ulici
- já ani ostatní lidé na ulici nemusí dýchat toxické exhalace z výfuku
- nemusím při každém tankování vdechovat toxické benzínové výpary z nádrže a tankovací pistole
- nepřeměňuji většinu energie uložené v palivu ve ztrátové teplo
- nekape mi z motoru olej, takže neznečišťuji vozovku nebo parkoviště
- skútr není cítit olejem ani benzínem, takže ho můžu parkovat klidně i v obytné místnosti
- neumažu si ruce od oleje, když servisuji motor
- nemusím řešit svíčky, výfuk, složitou převodovku
- při rozjezdu mám plynulý a velmi silný zátah už od nulových otáček
- nabiji si baterii z libovolné 230V zásuvky a nemusím kvůli tomu nikam extra jezdit (domov,práce,garáž)
- každý den můžu mít plně nabitou baterii, pokud to budu potřebovat
Abych nepůsobil zaujatě, zde několik nevýhod:
- vysoká pořizovací cena
- nižší dojezd
- pomalejší nabíjení
- většinou menší objem úložného prostoru pod sedlem
- elektoinstalace je více náchylná na vlhké nebo mokré jízdní podmínky
- trakční baterie v zimě vychladne a tím se sníží dojezd
- ne tak hustá servisní síť a horší dostupnost náhradních dílů
Když jsem v roce 2016 plánoval pořídit si nějaké jednostopé vozidlo pro pohyb převážně ve městě, dal jsem dohromady výše uvedené plusy a mínusy a nakonec mi vyšlo, že mě osobně koupě elektrického skútru smysl dává. Faktem však je, že vzhledem k výši mého platu jsem nakonec koupil elektroskútr lehce ojetý, ale ve velmi dobrém stavu a tím jsem zároveň vykompenzoval jednu z výše uvedených nevýhod