od Jimmy » 16 dub 2010, 21:36
Elektroskůtry a elektromobily prorazí až se podaří razantně zvýšit hustoty energie uložené v baterii. Současná hustota je totiž tragicky nízká. Zkusil jsem si schválně spočítat kolik energie je uloženo v dostupných elektrosůtrech Akumoto. Jejich nejlepší model je A10/160, který má kapacitu akumulátoru 54 V / 62 AH. Tedy uložená energie je 54*62*3600 = 12 052 800 J.
Výhřevnost benzínu je 42,7 MJ/kg. Hustota benzínu je cca 0,7 - 0,75 kg/l, tedy v jednom litru benzínu je 42,7 / 0,7 = 29,89MJ
Tedy elektroskůtr A10/160 sebou veze energie jako je v 12 052 800 / 29 890 000 = 0,4 litru benzínu
Nicméně účinnost elektro motoru je téměř 100% zatímco spalovacího motoru pouze kolem 25%. Navíc variátor má ztráty cca 30% a něco přidají ještě finální převody. Pro korektní porovnání je tedy ještě nutno připočítat tyto účinnosti.
0,4/0,25 = 1,6 /0,65 = 2,46 litru
Tedy nejlepší model A10/160 si veze stejně energie jako běžný skútr s 2,5 litry benzínu v nádrži. Horší model A10/70 si veze 1,42l a nejslabší už jen tragických 0,71 litru. Je tedy zjevné proč jsou elektroskůtry zatím jen obtížně použitelné, tak malou nádrž jejich benzínové protějšky opravdu nemají.
Navíc když si spočítáte jak dlouho teoreticky trvá vybití baterie tak A10/160 při použití trvalého výkonu 1,5 kW vydrží 2 hodiny 15 minut. Při výkonu 1,5 kW je reálná rychlost cca 40 km/h, takže udávaný dojezd 160 km je dosažitelný tak maximálně při celé cestě z mírného kopce.
Takže elektroskůtr někdy v budoucnu možná ano, ale zatím raději ne.
Zontes 310M
, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200