ElektroSkútr - má to budoucnost?

Diskuze o skútrech s elektrickým pohonem.

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod Zabak » 05 led 2011, 15:42

No stim dynamem mas trosicku pravdu do skutru se montuje rekuperace (kdyz jedes s kopce a zacnes byrzid tak motor muze vyrabet elektriku), ale kdyz se na to kouknem z hlediska fyziky tak E=1/2*m*v2 a tedy kazdy si muze spocitat kolik energie ma skutrar i ze skutrem (cca 250kg) jedouci rychlosti cca 40-50km/h proto si dovoluji rici, ze rekuperace u skutru je dobra na usporu opotrebeni brzdovych desticek a nikoli na dobijeni baterek navic pri tomto jevu dochazi k proudovemu zatizeni RJ a ta se zbytecne zahriva. Takze radeji rekuperaci vypnout a brzdit brzdama, protoze jednotka se nemusi vzdycky uchladit.
Zabak

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 30 pro 2010, 21:23
Skútr / moto: Akumoto 600

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod jel.en » 05 led 2011, 16:34

další dobrej postřeh... Díky ;-)
Jsem despota a ignorant...
Jo a taky mi lidi dost často říkají že jsem.... Ehm... Něco co je dolejc pod pupíkem :-D :-p
jel.en

1500+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 1928
Registrován: 02 úno 2007, 18:01

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod _Tom_ » 06 led 2011, 15:14

rekuperace rozhodně má do baterie vracet a ne být na obtíž nějakým zahříváním řj. to je 100% špatně. jaká je účinost rekuperace je debata donekonečna, každopádně nesmí ovlivnit cokoliv jiného. a určitě bych to nesrovnával s opotřebováním brzd
Galerie fotek | Profil motorkáři.cz
nyní: Honda Vision 110 - najeto 7 000km | Honda NC750X - najeto 21 000km

dříve: Honda SH300 - najeto 41 000km | Honda PS125 - najeto 22 000km
Uživatelský avatar
_Tom_

Moderátor
 
Reputace: 98
Příspěvky: 3946
Registrován: 04 kvě 2009, 14:49
Bydliště: Liberec
Skútr / moto: Honda

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod 1975ak » 06 led 2011, 15:47

Podle infa co jsem četl, tak Pažouti počítají s tím, že jakmile auto bude mít brždění rekuperací, přestanou montovat brzdy. Chtějí tím ošetřit broušení destiček a kotoučů.
Skůtr je na šrot (SPZ k prodeji)
Malaguti Blog 150 r.v. 2010, Najeto 5xxx km PLUS 15465 km na KEEWAY FOCUS.
Nejdál do Chorvatska a zpět na Keeway Focus 50 ccm -2009SOLO a na Malaguti Blog 150ccm TANDEM-2011.
NEJDE MI SZ - mejl ak1975@post.c z
Uživatelský avatar
1975ak

500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 689
Registrován: 14 čer 2010, 13:22
Bydliště: Šalingrad
Skútr / moto: skútr Malamut Blog 160
Tuning / úpravy: otáčkoměr, 2 blinkr, přední 12V zásuvka

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod FunTom » 06 led 2011, 17:53

Já myslím, že destičky a kotouče budou vždycky, ne?... Umíš si představit jak by to vypadalo na silnici, kdybys brzdil ze 130 km jen motorem? :roll:
Mene tekel
Uživatelský avatar
FunTom

750+
 
Reputace: 2
Příspěvky: 775
Registrován: 13 črc 2008, 19:33
Bydliště: Praha 9
Skútr / moto: Piaggio X9 500 i.e. (PRODÁNO)
Tuning / úpravy: xenon+stroba na oslňování, siréna na plašení zvěře, cestovní plexi a válečky Dr. Pulley

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod Pedros » 06 led 2011, 18:21

Rekuperace rozhodně vrací proud do baterky a není tudíž na obtíž. Ani debata nemusí být donekonečna. Jde to všechno docela přesně spočítat a změřit KDY a CO teče nazpět do baterky.
My tady ale nehovoříme obecně o této problematice, ale příspěvek byl o rekuperaci u elektroskútrů. A to je jiný kafé! U elektroskútrů jde o to, že mají i s jezdcem příliš malou kinetickou energii na to, aby efektivně vracely voltíky zpět do baterky. Jinými slovy - baterka dostane nazpět nula, nula, nula, prd, ale řídící jednotka se přehřívá.

Obecně lze říci, že rekuperovat energii vozidla se vyplatí od 300, lépe 400kg váhy vozidla s jezdcem, kde již brzdná energie dosahuje vyšší hodnoty a je výhodné ji sebrat. U nižší váhy je výhodnější nechat skůtr s jezdcem jet na volnoběh, dříve ubírat plyn a počítat s dojezdem. Proto je to v tomto případě zbytečné. Ale jinak u aut, hybridů, nebo F1 to má smysl veliký!
Klasické brzdy musí samozřejmě zůstat. Rekuperací nezastavíš na fleku, o tom diskutovat nebudeme, že?
Uživatelský avatar
Pedros

10+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 21
Registrován: 19 pro 2010, 17:09
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Akumoto 600/L120

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod Zabak » 07 led 2011, 15:38

Je to presne tak jak napsal Perdros v podstate neco do baterky dotece, ale je toho malo a navic ten proud musi pres ridici jednotku jina cesta neni a jak mile tece pres ridici jednotku tak samozrejme zpusobuje jeji zahrivani. Navic motor posila napetove spicky, ktere mohou dosahnout i vyssi hodnot a rovnez muze dojit k napetovym prurazum, ale proti tomutu by mely byt RJ, ktere pracuji s rekuperaci chraneny uz z vyroby.
Zabak

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 30 pro 2010, 21:23
Skútr / moto: Akumoto 600

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod _Tom_ » 11 led 2011, 12:01

ošetřené a navržené by to mělo být s dostatečnou dimenzací, o tom žádná. Když mluvíte o drobných proudech, nezkusíte to někdo změřit?? ať nemluvíme jen orientačně jestli je to hodně nebo málo apod.
Galerie fotek | Profil motorkáři.cz
nyní: Honda Vision 110 - najeto 7 000km | Honda NC750X - najeto 21 000km

dříve: Honda SH300 - najeto 41 000km | Honda PS125 - najeto 22 000km
Uživatelský avatar
_Tom_

Moderátor
 
Reputace: 98
Příspěvky: 3946
Registrován: 04 kvě 2009, 14:49
Bydliště: Liberec
Skútr / moto: Honda

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod Zabak » 11 led 2011, 14:46

Tady jsem se to pokusil spocitat, jsou to teoreticke hodnoty pokud by bylo neco nejasneho tak muzu vysvetlit, jinak zkuste kouknout na to jestli jsem se nekde ve vypoctech nespletl taky jsem jen clovek :-). Snad nebudu muset vratit diplom. Ta posledni tabulka rika kolik A by teklo danou dobu pri brzdeni z dane energie. Mel jsem tam chybu ale uz jsem to opravil a projistotu nechal jen v SI jednotkach.
vypocet energie.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil Zabak dne 11 led 2011, 20:51, celkově upraveno 1
Zabak

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 30
Registrován: 30 pro 2010, 21:23
Skútr / moto: Akumoto 600

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod 1975ak » 10 úno 2011, 09:31

Dnešní článek na IDnes http://budejovice.idnes.cz/straznici-v- ... zpravy_sou

Otázka první,,,, jak dlouho jim to vydrží bezporuchové
druhá .. jak dlouho - kolik cyklů vydrží baterka
otázka třetí,,, kam se posadí ten druhej,,?
otázka poslední.... jak počítají těch 6 kč / 100 km? já měl u 50 ccm kolem 4 kč /100 km
Skůtr je na šrot (SPZ k prodeji)
Malaguti Blog 150 r.v. 2010, Najeto 5xxx km PLUS 15465 km na KEEWAY FOCUS.
Nejdál do Chorvatska a zpět na Keeway Focus 50 ccm -2009SOLO a na Malaguti Blog 150ccm TANDEM-2011.
NEJDE MI SZ - mejl ak1975@post.c z
Uživatelský avatar
1975ak

500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 689
Registrován: 14 čer 2010, 13:22
Bydliště: Šalingrad
Skútr / moto: skútr Malamut Blog 160
Tuning / úpravy: otáčkoměr, 2 blinkr, přední 12V zásuvka

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod ctirad » 13 úno 2011, 18:18

1975ak: Otázka první:
Přijde mi trochu nefér hned apriori předpokládat, že jde o šunt co se musí do roka rozsypat. Principiálně vzato je elektroskůtr mnohem jednodušší a pokud tam není nějaká vyložená konstrukční bota, měl by vydržet mnohem víc než benzínový.

Akumulátor je věc druhá. Ty lifepo4 zatím nejsou na trhu tak dlouho, aby mohl kdokoliv říct, jak se budou chovat za 5, 10 nebo 15 let. Všechno jsou jenom odhady. Ale i kdyby vydržel jenom 5 let, tak v té době bude k dostání náhrada za pusu.

otázka třetí:
Překvapivě na sedadlo za toho prvního ;) To policejní Akumoto 300 není úplně malý skůtr. Asi to pak ale moc nepojede do kopce.

otázka poslední:
To je marketingština a navíc z doby, kdy byl proud levnější než dnes. Reálně to bude minimálně 2x tolik. Spočítat se to dá snadno, pokud znáš kapacitu a napětí akumulátoru a počet km, co ujedeš na nabití. Tj řekněme typicky pro malé skůtry 48V/40Ah, což dává cca 2kWh kapacity a ujede se na to cca 70km při běžné jízdě, tedy cca 3kWh na 100km. Celou dobu jsem výrazně zaokrouhloval nahoru, takže toto číslo můžeme považovat za konečné po započtení všech ztrát. Takže si to ponásobte vaší cenou za kWh a máte to.

Sečteno a podtrženo i při intenzivním používání to nesežere víc, než průměrné kancelářské PC.

já měl u 50 ccm kolem 4 kč /100 km:
Ale to bylo před půl stoletím, kdy stál litr benzínu dvě kačky, ne? ;)
ctirad

10+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 15
Registrován: 13 úno 2011, 17:19

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod Pedros » 20 úno 2011, 11:46

Ctirade,
dobře jsi to napsal. Je to přesně tak, mám stejné zkušenosti. :wink:
Pedros baterkář.
Uživatelský avatar
Pedros

10+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 21
Registrován: 19 pro 2010, 17:09
Bydliště: Brno
Skútr / moto: Akumoto 600/L120

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod láďa » 23 úno 2011, 19:51

Uživatelský avatar
láďa

1000+
 
Reputace: 30
Příspěvky: 1352
Registrován: 06 čer 2009, 09:55
Bydliště: Praha 9-Černý Most II , 723524604
Skútr / moto: Suzuki GSR 600
Tuning / úpravy: iridiové svíčky,KN filtr,laděné výfuky,xenon

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod wictor » 23 úno 2011, 23:49

Uživatelský avatar
wictor

Moderátor
 
Reputace: 43
Příspěvky: 3782
Registrován: 16 črc 2009, 21:00
Bydliště: Praha
Skútr / moto: HONDA SW-T 400

Re: ElektroSkútr. Má to budoucnost??

Příspěvekod mil2house » 17 bře 2011, 14:48

8steve píše:no vetsina tvych otazek se tu premila uz dlouho. a tech 6kc nejspis nepocitaji, nybrz vychazi z nesmyslnych udaju dovozce

Jak psal Ctirad, vše záleží na ceně kWh. Při "nočním proudu" je cena tuším kolem 1,20 Kč x 3kWh = 3,60 Kč.

Baterie jsou dnes asi nejlepší sehnatelné LiFeYPO4, kde se uvádí životnost 10 a více let, prý až 30 let. Více u dovozce http://www.auto88.cz nebo http://www.i4wifi.cz.
Cena baterií je sice vyšší, ale v přepočítání na čas to vychází velice dobře!

Rekuperace na skutru nemá valného smyslu. Ale při prudkém dlouhém klesání (v horách není problém) se něco dobyje a ušetříte nemálo destiček.
A pokud je již špatně udělaný návrh u rekuperace, to je samo problém. Na druhou stranu špatně navržené ozubené kolečko v převodovce benziňáku vás taky daleko nedoveze, že. ;)

A nevěřit prosazení el.dopravy jen proto, že by zkolabovala el.síŤ je směšné. Musíte uvažovat s širších souvislostech. Ustupuje se od centrální výroby energie a přechází se na lokální zdroje. Byť to jde pomalu. Musíte prostě brát v potaz alternativní zdroje energie...

Dotazy? :)
Naposledy upravil mil2house dne 17 bře 2011, 15:04, celkově upraveno 1
Pohony na elektriku mají budoucnost! Kdo nevěří, ať na Hybrid.cz běží!
Uživatelský avatar
mil2house

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 27
Registrován: 15 kvě 2010, 19:04
Bydliště: Vrchlabí
Skútr / moto: XSG a Scooty
Tuning / úpravy: to příjde... :) Už přišlo... ;)

PředchozíDalší

Zpět na Elektrické skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron