Československý skútr s oceňovaným designem se vrátí na silnice. Čezetu 506 bude pohánět elektromotor a vyrábět se bude v Mirošovicích. Nový vlastník ochranné známky má s modelem velké plány, zatím je ale na začátku dlouhé cesty.
Brita Neila Smithe, který u nás žije šestnáctým rokem, československý skútr z padesátých let uhranul při procházce po pražských Vinohradech. Chtěl si koupit vlastní „prase”, jak se skútru ČZ 501, respektive 502 přezdívalo, a zároveň chtěl mít coby milovník nových technologií skútr poháněný elektřinou.
Nic takového se ovšem na trhu nenabízelo a elektrická Vespa z Číny, kterou si později koupil, mu nevyhovovala. Několik klasických benzínových skútrů ČZ 501 si i tak koupil, pak už byl jen krůček k tomu nadchnout i další lidi a společně se pokusit oživit tuto legendu od konstruktéra J. F. Kocha z roku 1956.
Vývoj novodobého „prasete” trval od roku 2013 a vyžádal si zatím investici kolem miliónu korun. Samotná výroba bude – jak uvedl ředitel Neil Smith, který celou tiskovou konferenci v pražském Národním technickém muzeu přednesl v českém jazyce a v jednu chvíli dokonce zdařile imitoval zvuk původního modelu 501 – „probíhat ve stodole v Mirošovicích”. Motor a baterie, které prý přijdou na tři tisíce eur, jsou z Číny, všechny ostatní komponenty jsou evropské.
518054-original1-l7fhn.jpg
Jezdí čtyři prototypy
Prozatím vznikly čtyři prototypy, které jsou naroubované na původní čezetu, pod sedadlem ale najdete elektromotor a vepředu je vstup pro nabíječku. Většina komponentů je zatím původních, firma Čezeta ale pracuje (i ve spolupráci s univerzitami v Plzni nebo Liberci) na inovaci některých komponentů. Kupříkladu předního zavěšení.
Podle informací Novinek by samotnou výrobu zatím měly obstarávat pouze dva až tři zaměstnanci. Pokud se prodej v dalších letech zdárně rozjede, očekává firma, jež strakonické ČZ platí za používání ochranné známky a loga nespecifikované množství peněz, dvojnásobné množství výrobních pracovníků. Mezi největší trhy by podle ředitele Smithe mělo patřit Německo, Velká Británie či Španělsko. Firma už má rozjednané prodejny v Německu či v Londýně.
518057-original1-sxr0q.jpg
Plán pro příští rok je prodat po celém světě 100 kusů, o rok později pět stovek a v roce 2019 přes 900 kusů modelu 506. Prodejní cena činí 9900 eur (zhruba 260 tisíc korun), což je sice na první pohled hodně, elektrické skútry jsou – pokud nekupujete čínské verze – obecně dražší než jejich benzínové varianty.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.