trocha čísel.
aku cca 7Ah což budou zhruba naše velikosti ve skútrech, nechytejte mě za slovo, že jeden máte 6Ah a druhý 9Ah
běžné nabíjení proudem cca 650mA, doba cca 10hodin, teploty při nabíjení cca 20st.C, pokud je proud napevno pak na 12hod. tj. poslední 2 hod teplota cca 25 - 30st.C
udržovací proud většina udržovacích nabíječek cca 200mA, většinou pulsem třeba po těch 3minutách
trvalé udržovací nabíječky dobíjí stálým proudem např 50-80mA, ty pak necháváme puštěné celou zimu. výsledek je to udržovací nabíječka a netřeba řešit
proto, aby se olověný akumulátor dokázal dobít na 100% je potřeba dodržet rozsah teplot cca -15st.C až 50st.C. při větších mrazech bude dobit cca do dvou třetin, několikrát ověřeno
pokud mám špunty na baterce a mám jí venku, dobíjím několikrát větším proudem než udržovacím nebo z alternátoru při provozu, pak nijak neublížím baterce pokud špunty povolím. po 2 hodinách už bude bat nabita na cca 80% a určitě uslyším šumění. Jen tím baterce ulevím.
přepad v baterii je ale je stavěn jako rezervní ventil při přebíjení v autě pokud by byla závada v regulátoru a elektronika auta/moto tlačila do akumulátoru několikanásobně víc. tento přepad ale není provozní při standartním nabíjení, proto se doporučuje špunty povolit. nemusíte jen hned vyndávat.
tohle vše ale platí u baterek které mají uvnitř to šplouchání
nebo jak to napsat jednoduše. neplatí to u baterek, které jsou bezúdržbové, nemají špunty a nemají žádný viditelný přepad
pro uživatele:
pokud mám baterku se špunty, určitě je ve skútru alespoň trochu na stojáka, pak vyndávám, nabíjím a vyšroubuji špunty
pokud mám bezúdržbový aku, jen nabíjím, nikam nemám co dolít ani kde co povolit.
a pokud tomu moc nerozumím koupím si nabíječku, která má ty inteligentní funkce z evropy, ne z číny za 400kč a jen nabíjím