[quote="Jimmy"]Odpor vzduchu je dán následujícím vzorcem:
F = ½ SCρv2
V tomto vztahu je:
F odporová aerodynamická síla působící na těleso obtékané tekutinou,
S plošný obsah průřezu kolmý na směr rychlosti,
ρ hustota tekutiny,
v rychlost obtékání a
C tvarový faktor, tzv. součinitel odporu.
Mezi autem a motorkou je rozdíl pouze v čelní ploše S a součinitelu odporu C. Plocha motorky S bude s bídou 1 m2, spíše méně. Plocha běžného auta bude cca 2,5 m2. Koeficient odporu běžných aut je v rozmezí 0,3-0,4, odpor pro motorky jsem nenašel, ale pochybuji, že budou 3x větší aby celkový součin vyšel větší pro motorku. Ostatně výsledky ukazuje ta spotřeba, kdy motorky jedoucí na pohodu 80-90kmh mají spotřebu 4±0,5l/100km, ale ukažte mě benzínové auto se stejnou spotřebou.
Je to tak Jimmy, spočítal jsem to uplně stejně a ty naše skútry nebudou mít větší odporový součinitel než 0,7 protože taková Yamaha Venture Royale má 0,75 a to je pěkný kus kapotovaného cesťáku.
Menší auto - třeba Yaris potřebuje na překonání odporu vzduchu při 120km/h výkon 21kW a běžný skútr 14,5 kW takže podstatně méně přestože je součinitel odporu vduchu víc jak dvojnásobný ale má daleko menší obsah průřezu
http://simp.sweb.cz/jawa/aero.htm