Volná diskuze o skútrech, která tématicky nespadá do žádné z výše uvedených kategorií.
Odeslat odpověď

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 19:50

Když to vezmu čistě selským rozumem, tak auto má sice větší čelní plochu, ale zase je lépe aerodymanicky tvarované, celý povrch kastle je hladký, plochy navazující. Motorka i skútr má povrch proti tomu velmi členitý, nenavazující, tedy odpor je tímto zvětšován...

K životnosti motoru - někde jsem četl, že životnost motoru Gilery Runner 50ccm je v původním stavu minimálně 40.000km. Litrový výkon přitom je přepočten cca na 100koní.

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 19:53

Jo tlak tak takhle jsem nad tim nepřemejšlel to máš asi pravdu. ale v tom případě by ti ta fabie 1.2htp jela 130-140 a tzo jede víc.
ale u té motorky to tak odpovídá (vlastní zkušennost suzuki dl 650 V-strom 49kw a jede po rovině 180-190).

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 20:25

[quote="Jimmy"]Odpor vzduchu je dán následujícím vzorcem:

F = ½ SCρv2

V tomto vztahu je:
F odporová aerodynamická síla působící na těleso obtékané tekutinou,
S plošný obsah průřezu kolmý na směr rychlosti,
ρ hustota tekutiny,
v rychlost obtékání a
C tvarový faktor, tzv. součinitel odporu.

Mezi autem a motorkou je rozdíl pouze v čelní ploše S a součinitelu odporu C. Plocha motorky S bude s bídou 1 m2, spíše méně. Plocha běžného auta bude cca 2,5 m2. Koeficient odporu běžných aut je v rozmezí 0,3-0,4, odpor pro motorky jsem nenašel, ale pochybuji, že budou 3x větší aby celkový součin vyšel větší pro motorku. Ostatně výsledky ukazuje ta spotřeba, kdy motorky jedoucí na pohodu 80-90kmh mají spotřebu 4±0,5l/100km, ale ukažte mě benzínové auto se stejnou spotřebou.

Je to tak Jimmy, spočítal jsem to uplně stejně a ty naše skútry nebudou mít větší odporový součinitel než 0,7 protože taková Yamaha Venture Royale má 0,75 a to je pěkný kus kapotovaného cesťáku.
Menší auto - třeba Yaris potřebuje na překonání odporu vzduchu při 120km/h výkon 21kW a běžný skútr 14,5 kW takže podstatně méně přestože je součinitel odporu vduchu víc jak dvojnásobný ale má daleko menší obsah průřezu :wink:

http://simp.sweb.cz/jawa/aero.htm

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:23

no počkej 130 jede třeba i foresight a ten má 14kw a třeba cinquecentu 0.9 s 29kw se víc jak 130 (dle gps) po rovině nechce.

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:28

podle mě dělá taky hodně valivý odpor

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:37

Tabulka hodnot kterou našel mirsil ukazuje trochu jiné hodnoty - http://simp.sweb.cz/jawa/aero.htm
Cx pro motorkáře tam opravdu vychází kolem 1, ale Čelní plocha motocyklu se pohybuje v rozmezí asi 0,55-0,63 m^2, plocha automobilu bývá 1,8-2 m^2. . Pořád tedy vychází součin pro motorku menší (pokud nevybereme kombinaci velký cesťák vs miniauto do města).

Co se týká praktických zkušeností. Ukaž benzínové auto, které při dodržování limitů pojede mezi městy za 4 l/100km. Motorky to dokáží prakticky všechny, ty menší jezdí mimo město i za 3 l/100km. Druhý důkaz je maximální rychlost. I můj Runner s 14 kW jezdí po rovině 120km/h a to účinnost variátoru je menší než převodovky, takže výkon na zadním kole bude tak 10kW, zatímco auto pro tu samou rychlost bude potřebovat tak 25-30kW.

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:38

Ty woe, tady jsou inženýři, vůbec nechápu o čem se bavíte :idea:
Ale taky přispěju Yuki Whip 2T 50ccm 14000km - motoricky OK, to ostatní KO - ale ještě dobře prodaná
Malaguti Madison (Minarelli 250) na tacho 40000km (ve skutečnosti min 2X víc) oleje pápne cca 0,1L/1000km jinak šlape bezvadně

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:43

jj to jsem z něj taky dostal lehce přes 160 ale to bylo z kopce těch 130 jsem myslel samo po rovině a podle gps

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 21:44

2 8steve: Video je hezké, ale podobně bych mohl natočit video kde na svém Runneru vidím na tachometru 148km/h - na dálnici z prudkého kopce a na vysočině na D1 bych asi viděl i větší čísla, ale pro porovnání to je vcelku k ničemu. Lepší bude porovnávat údaje dané výrobcem, který udává rychlost na rovině.

8steve píše:...
jenze to jsou celni plochy bez jezdce! jaksi celni plochu automobilu ridic nezmeni, ale u motorky je to krapet o necem jinem :roll: o tom zbytku uz nehodlam polemizovat, zbytecny dohady

Jak bez jezdce ? Sloupečky Sehnutý jezdec - Sedící jezdec tam jsou pro srandu králíkům ?

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 22:09

Ten odkaz se využít i jinak. U grafu Výkon potřebný na překonání odporu vzduchu , mě napadlo že z něj lze lehce odečíst součinitel CxA pro konkrétní stroj po zadání maximální rychlosti a výkonu.
Obrázek
Např. pokud vím, že můj Runner má maximálku 120km/h, tak při součinu CxA 0,5 by potřeboval 15kW. On má ale 14kW v motoru a to ještě přenášen variátorem. Takže po odečtení z grafu vychází, že můj Runner musí mít CxA v rozmezí 0,4-0,45. Je to jednoduchý vzorec, takže by šlo ten graf vygenerovat i pro větší rozpětí výkonů a rychlostí.

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 22:14

a neudávají výkon na kole?

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 22:24

Pravděpodobně bude v grafu udáván výkon na kole. Když si do grafu zadám svého předchozího Runnera 50 PJ, tak to také sedí. Měl 4,5kW a po rovině jel cca 75km/h což ukazuje na CxA cca 0,5 a pokud tam je výkon na kole, tak méně.

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 22:26

já myslel v tp

Re: životnost motoru

22 říj 2011, 23:10

8steve píše:jeste posledni detail, v grafu jsou kone. ale to je fuk, stejne vychazi neuveritelny cisla

Správná připomínka, to jsem přehlédl :? , respektive mě vůbec nenapadlo, že někdo dá dohromady u takovéhle-ho grafu koně a km. V tom případě vychází Runner na CxA kolem 0,6.

V TP se udává výkon motoru. Dříve se dokonce udával výkon samotného motoru bez všech čerpadel, větráků a alternátorů. Např. Škoda 100 měla udávaný výkon 38/32kW dle normy.

Našel jsem si zjednodušený vzorec pro běžné podmínky a zpracoval jsem do excelu, tak si každý můžete zkusit najít hodnoty svůj stroj. Výsledky berte s rezervou.

Re: životnost motoru

23 říj 2011, 09:37

Kymco Agility 50MMC/4T r.v. 2007 - pravidelný servis co 5 tis., výměna náhonu tachometru v 5-tis. Po celou dobu, co na něm jezdím (od 1 100km) v něm něco rachotí - připomíná mi to zvuk na jawettě/řetěz o jeho kryt/ jde to z míst za ventilátorem a dobíjením, jen o poznání potišeji - , ale ani já a ani jeden technik, se kterým jsem se na to koukal, jsme bez rozdělání zatím nepřišli na to, co by to mohlo - najeto 14 500km
Odeslat odpověď