Životnost motoru

Volná diskuze o skútrech, která tématicky nespadá do žádné z výše uvedených kategorií.

Re: životnost motoru

Příspěvekod HonzaR » 22 říj 2011, 19:50

Když to vezmu čistě selským rozumem, tak auto má sice větší čelní plochu, ale zase je lépe aerodymanicky tvarované, celý povrch kastle je hladký, plochy navazující. Motorka i skútr má povrch proti tomu velmi členitý, nenavazující, tedy odpor je tímto zvětšován...

K životnosti motoru - někde jsem četl, že životnost motoru Gilery Runner 50ccm je v původním stavu minimálně 40.000km. Litrový výkon přitom je přepočten cca na 100koní.
z ho*na bič neupleteš...
Uživatelský avatar
HonzaR

1500+
 
Reputace: 219
Příspěvky: 1869
Registrován: 15 srp 2011, 11:07
Bydliště: Praha 16
Skútr / moto: Suzuki V-Strom 800 /SE

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 19:53

Jo tlak tak takhle jsem nad tim nepřemejšlel to máš asi pravdu. ale v tom případě by ti ta fabie 1.2htp jela 130-140 a tzo jede víc.
ale u té motorky to tak odpovídá (vlastní zkušennost suzuki dl 650 V-strom 49kw a jede po rovině 180-190).
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod mirsil » 22 říj 2011, 20:25

[quote="Jimmy"]Odpor vzduchu je dán následujícím vzorcem:

F = ½ SCρv2

V tomto vztahu je:
F odporová aerodynamická síla působící na těleso obtékané tekutinou,
S plošný obsah průřezu kolmý na směr rychlosti,
ρ hustota tekutiny,
v rychlost obtékání a
C tvarový faktor, tzv. součinitel odporu.

Mezi autem a motorkou je rozdíl pouze v čelní ploše S a součinitelu odporu C. Plocha motorky S bude s bídou 1 m2, spíše méně. Plocha běžného auta bude cca 2,5 m2. Koeficient odporu běžných aut je v rozmezí 0,3-0,4, odpor pro motorky jsem nenašel, ale pochybuji, že budou 3x větší aby celkový součin vyšel větší pro motorku. Ostatně výsledky ukazuje ta spotřeba, kdy motorky jedoucí na pohodu 80-90kmh mají spotřebu 4±0,5l/100km, ale ukažte mě benzínové auto se stejnou spotřebou.

Je to tak Jimmy, spočítal jsem to uplně stejně a ty naše skútry nebudou mít větší odporový součinitel než 0,7 protože taková Yamaha Venture Royale má 0,75 a to je pěkný kus kapotovaného cesťáku.
Menší auto - třeba Yaris potřebuje na překonání odporu vzduchu při 120km/h výkon 21kW a běžný skútr 14,5 kW takže podstatně méně přestože je součinitel odporu vduchu víc jak dvojnásobný ale má daleko menší obsah průřezu :wink:

http://simp.sweb.cz/jawa/aero.htm
Profil motorkari.cz / Montážní návody / Rajče / Youtube / 739 226 818 WhatsApp Mirek
Uživatelský avatar
mirsil

1500+
 
Reputace: 222
Příspěvky: 1832
Registrován: 24 úno 2008, 08:07
Bydliště: Zahnašovice ZL
Skútr / moto: SB 650 K9 exe. Do 11/2011 Malaguti Madison 150
Tuning / úpravy: V profilu motorkari.cz

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 21:23

no počkej 130 jede třeba i foresight a ten má 14kw a třeba cinquecentu 0.9 s 29kw se víc jak 130 (dle gps) po rovině nechce.
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 21:28

podle mě dělá taky hodně valivý odpor
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod Jimmy » 22 říj 2011, 21:37

Tabulka hodnot kterou našel mirsil ukazuje trochu jiné hodnoty - http://simp.sweb.cz/jawa/aero.htm
Cx pro motorkáře tam opravdu vychází kolem 1, ale Čelní plocha motocyklu se pohybuje v rozmezí asi 0,55-0,63 m^2, plocha automobilu bývá 1,8-2 m^2. . Pořád tedy vychází součin pro motorku menší (pokud nevybereme kombinaci velký cesťák vs miniauto do města).

Co se týká praktických zkušeností. Ukaž benzínové auto, které při dodržování limitů pojede mezi městy za 4 l/100km. Motorky to dokáží prakticky všechny, ty menší jezdí mimo město i za 3 l/100km. Druhý důkaz je maximální rychlost. I můj Runner s 14 kW jezdí po rovině 120km/h a to účinnost variátoru je menší než převodovky, takže výkon na zadním kole bude tak 10kW, zatímco auto pro tu samou rychlost bude potřebovat tak 25-30kW.
Zontes 310M Obrázek, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200
Uživatelský avatar
Jimmy

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 316
Registrován: 28 bře 2010, 00:20
Skútr / moto: Zontes 310M/ Dříve Gilera Runner Purejet 50/ST 200

Re: životnost motoru

Příspěvekod tomik.cesko » 22 říj 2011, 21:38

Ty woe, tady jsou inženýři, vůbec nechápu o čem se bavíte :idea:
Ale taky přispěju Yuki Whip 2T 50ccm 14000km - motoricky OK, to ostatní KO - ale ještě dobře prodaná
Malaguti Madison (Minarelli 250) na tacho 40000km (ve skutečnosti min 2X víc) oleje pápne cca 0,1L/1000km jinak šlape bezvadně
silnička RB
Uživatelský avatar
tomik.cesko

100+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 120
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Frýdlant

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 21:43

jj to jsem z něj taky dostal lehce přes 160 ale to bylo z kopce těch 130 jsem myslel samo po rovině a podle gps
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod Jimmy » 22 říj 2011, 21:44

2 8steve: Video je hezké, ale podobně bych mohl natočit video kde na svém Runneru vidím na tachometru 148km/h - na dálnici z prudkého kopce a na vysočině na D1 bych asi viděl i větší čísla, ale pro porovnání to je vcelku k ničemu. Lepší bude porovnávat údaje dané výrobcem, který udává rychlost na rovině.

8steve píše:...
jenze to jsou celni plochy bez jezdce! jaksi celni plochu automobilu ridic nezmeni, ale u motorky je to krapet o necem jinem :roll: o tom zbytku uz nehodlam polemizovat, zbytecny dohady

Jak bez jezdce ? Sloupečky Sehnutý jezdec - Sedící jezdec tam jsou pro srandu králíkům ?
Zontes 310M Obrázek, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200
Uživatelský avatar
Jimmy

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 316
Registrován: 28 bře 2010, 00:20
Skútr / moto: Zontes 310M/ Dříve Gilera Runner Purejet 50/ST 200

Re: životnost motoru

Příspěvekod Jimmy » 22 říj 2011, 22:09

Ten odkaz se využít i jinak. U grafu Výkon potřebný na překonání odporu vzduchu , mě napadlo že z něj lze lehce odečíst součinitel CxA pro konkrétní stroj po zadání maximální rychlosti a výkonu.
Obrázek
Např. pokud vím, že můj Runner má maximálku 120km/h, tak při součinu CxA 0,5 by potřeboval 15kW. On má ale 14kW v motoru a to ještě přenášen variátorem. Takže po odečtení z grafu vychází, že můj Runner musí mít CxA v rozmezí 0,4-0,45. Je to jednoduchý vzorec, takže by šlo ten graf vygenerovat i pro větší rozpětí výkonů a rychlostí.
Zontes 310M Obrázek, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200
Uživatelský avatar
Jimmy

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 316
Registrován: 28 bře 2010, 00:20
Skútr / moto: Zontes 310M/ Dříve Gilera Runner Purejet 50/ST 200

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 22:14

a neudávají výkon na kole?
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod Jimmy » 22 říj 2011, 22:24

Pravděpodobně bude v grafu udáván výkon na kole. Když si do grafu zadám svého předchozího Runnera 50 PJ, tak to také sedí. Měl 4,5kW a po rovině jel cca 75km/h což ukazuje na CxA cca 0,5 a pokud tam je výkon na kole, tak méně.
Zontes 310M Obrázek, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200
Uživatelský avatar
Jimmy

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 316
Registrován: 28 bře 2010, 00:20
Skútr / moto: Zontes 310M/ Dříve Gilera Runner Purejet 50/ST 200

Re: životnost motoru

Příspěvekod Dom999 » 22 říj 2011, 22:26

já myslel v tp
Maxon Obrázek
Majesty Obrázek
Uživatelský avatar
Dom999

1500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1847
Registrován: 04 kvě 2009, 22:53
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: V-strom 650
Tuning / úpravy: Jen uzitecny veci (kufry,plexi...) a filtr kn.

Re: životnost motoru

Příspěvekod Jimmy » 22 říj 2011, 23:10

8steve píše:jeste posledni detail, v grafu jsou kone. ale to je fuk, stejne vychazi neuveritelny cisla

Správná připomínka, to jsem přehlédl :? , respektive mě vůbec nenapadlo, že někdo dá dohromady u takovéhle-ho grafu koně a km. V tom případě vychází Runner na CxA kolem 0,6.

V TP se udává výkon motoru. Dříve se dokonce udával výkon samotného motoru bez všech čerpadel, větráků a alternátorů. Např. Škoda 100 měla udávaný výkon 38/32kW dle normy.

Našel jsem si zjednodušený vzorec pro běžné podmínky a zpracoval jsem do excelu, tak si každý můžete zkusit najít hodnoty svůj stroj. Výsledky berte s rezervou.
Zontes 310M Obrázek, dříve Runner 50 Purejet, Runner ST200
Uživatelský avatar
Jimmy

250+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 316
Registrován: 28 bře 2010, 00:20
Skútr / moto: Zontes 310M/ Dříve Gilera Runner Purejet 50/ST 200

Re: životnost motoru

Příspěvekod jakattara » 23 říj 2011, 09:37

Kymco Agility 50MMC/4T r.v. 2007 - pravidelný servis co 5 tis., výměna náhonu tachometru v 5-tis. Po celou dobu, co na něm jezdím (od 1 100km) v něm něco rachotí - připomíná mi to zvuk na jawettě/řetěz o jeho kryt/ jde to z míst za ventilátorem a dobíjením, jen o poznání potišeji - , ale ani já a ani jeden technik, se kterým jsem se na to koukal, jsme bez rozdělání zatím nepřišli na to, co by to mohlo - najeto 14 500km
Kymco Agility 50 MMC - Nimbus 2000 CBR XX:) ,Kymco Downtown 300i - www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=40432 ,www.kymco-club.cz
Agilitka - 27 320km, mnou 26 220km
Downtown - 12 300km, mnou 12 300km
Honda CTX700D - 2 200km, mnou 2 200km
Uživatelský avatar
jakattara

750+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 986
Registrován: 21 črc 2009, 07:09
Bydliště: Metancity - Ostrava
Skútr / moto: Kymco Agility 50/4T-CBR Nimbus 2000, Downtown 300i
Tuning / úpravy: ...neblokované CDI Naraku v.2.,Multivar Malossi

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze o skútrech

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků