Volná diskuze o skútrech, která tématicky nespadá do žádné z výše uvedených kategorií.
Odeslat odpověď

Špatná kapalina a proplach

27 črc 2024, 20:50

Ahoj všem,

Rád bych zde požádal o radu, dnes jsem měnil chladící kapalinu, ovšem ne jako úplný znalý mekánik jsem místo OAT kapaliny ( tedy bez silikátů ) použil Mannol Pro Cool 4414, který právě silikáty prý obsahuje. Moto chvíli běželo, pak jsem dojel domu a někde na mně vyběhlo, že silikát je velký špatný kvůli čerpadlu apod., prý ideálně použít origo Honda ( což mi asi potvrdíte ). Nevím, jak moc to je velké drama, když to bylo zjištěno obratem a moto teď stojí. Nicméně, můžete mi chlapi prosím poradit, jak správně postupovat při výplachu, a čím? Budu rád a předem díky :)

PS: Snad jsem netrefil špatné vlákno fóra, kdyžtak prosím o admina o nápravu

Vojtěch

Re: Špatná kapalina a proplach

28 črc 2024, 09:39

Kde jsou zdroje vašich informací že tento typ kapaliny nepasuje na vaši motorku ?

Proplach ?
1 Vypustit,
2 nalít správnou, vypustit a
3 nalít správnou

Jinou metodu neznám :-)

Re: Špatná kapalina a proplach

28 črc 2024, 18:48

Zdroj informací...Nazval bych to spíše četbou na internetu, potažmo i u některých výrobců kapalin je uvedeno, že konkrétně pro Hondy ( nejen moto ) je velmi důležité použít pouze kapalinu bez obsahu silikátů ( tzn. Silicate free). Z důvodu, že tato látka může způsobit poškození čerpadla, i další paseku v systému. Asi na tom něco bude, není důvod tomu nevěřit.

Proto, bohužel až zpětně vznikl můj dotaz, pokud někdo má s tímto zkušenost. Mám trochu obavy ( možná až zbytečně moc), pokud za týden, co skútřík odpočívá doma s novou byť špatnou náplní ho to nemůže nějak uvnitř poškodit...??

Zároveň ještě k výplachu, jestli by také mohlo fungovat?

1) Vypustit
2) Dát čistou destilku - stačí jen do chladiče nalít nebo i do nádobky?
3) Nechat běžet do sepnutí ventilátoru, pak proces opakovat ?

Re: Špatná kapalina a proplach

28 črc 2024, 20:03

Ahoj, na Motorkářích jde o hodně probírané téma.

Názory se různí, jedna část tvrdí, že to nevadí (již několik set let to tak dělám, a nic se nestalo), druhá to má za vraždu smrt zabitím (po ujetí pár kilometrů motor exploduje). Je kolem toho docela flame.

Pravda, jako obvykle, bude někde mezi. Pokud jsem to dobře pochopil, Japonci silikáty do chladící kapaliny obecně nedávají, tudíž je u nich vyžadována kapalina bez nich. Lze předpokládat, že některá vozidla budou na jejich výskyt náchylnější, jiná ne.

Vznik případných potíží je uživateli popisován po ujetí 2-3 desítek tisíc kilometrů. Tudíž bych se ve Tvém případě nebál.

Na druhou stranu jsem se nedozvěděl, kolik ti, co tvrdí, že to ničemu nevadí, na konkrétním stroji ujeli, než ho prodali, a co nový majitel.

Tudíž tam dávám co tam patří, a neřeším. Olej taky tak. Vzhledem k objemu náplní a ceně necítím nutnost šetřit.

Řeči ve smyslu "je to ze stejné fabriky" (ano, je), je to jedno (není), znám, a nezajímají mě.

Ohledně výměny a proplachu - šel bych stejnou cestou s tím, že místo zahřátí motoru na stojanu bych to pár desítek kilometrů projel. A pokud máš super špatné svědomí, a špatně by jsi spal, bych to destilkou propláchnul ještě jednou. Hlavně nenalévej studenou kapalinou do teplého motoru.

Ohledně postupu výměny - nutno postupovat pode manuálu k vozidlu, starší Hondy mívaly leccos velmi dobře popsáno. Obecně - nádobku je třeba doplnit po rysku, a v případě úbytku doplnit. Pozor na nutnost odvzdušnění.

Re: Špatná kapalina a proplach

30 črc 2024, 21:21

Medvěd: Moc díky za směrodatné info, pomohlo mi to si udělat obrázek. Proplach je za mně na místě, nemusí se stát
třeba nic, nicméně časem by mohlo a taková myšlenka se mi nelíbí. Pro klid duše dám originál a bude to bude ok :)

Co se návodu týče, nejsem si jist, pokud tam popisují postup. Ale. Co se týče odvzdusnění. Dělal jsem to tak, že po kompletní náplní jsem nechal víčko chladiče otevřené, zapnul motor a čekal na ručičku, až teplota stoupne, po té párkrát dal plyn, mezitím si párkrát kapalina zabublala, dal víčko zpět a moto vypnul....Je to přijatelný postup ? ;) Díky!!

Re: Špatná kapalina a proplach

31 črc 2024, 08:37

Přijatelný postup je jen ten podle návodu výrobce ... najdi si to ...

Re: Špatná kapalina a proplach

11 říj 2024, 20:05

Voita píše:Zdroj informací...Nazval bych to spíše četbou na internetu, potažmo i u některých výrobců kapalin je uvedeno, že konkrétně pro Hondy ( nejen moto ) je velmi důležité použít pouze kapalinu bez obsahu silikátů ( tzn. Silicate free). Z důvodu, že tato látka může způsobit poškození čerpadla, i další paseku v systému. Asi na tom něco bude, není důvod tomu nevěřit.

Proto, bohužel až zpětně vznikl můj dotaz, pokud někdo má s tímto zkušenost. Mám trochu obavy ( možná až zbytečně moc), pokud za týden, co skútřík odpočívá doma s novou byť špatnou náplní ho to nemůže nějak uvnitř poškodit...??

Zároveň ještě k výplachu, jestli by také mohlo fungovat?

1) Vypustit
2) Dát čistou destilku - stačí jen do chladiče nalít nebo i do nádobky?
3) Nechat běžet do sepnutí ventilátoru, pak proces opakovat ?


Je skvělé, že se o údržbu svého skútříku zajímáš! Odpovídáš na důležitou věc — použití správné chladicí kapaliny, zejména u Hondy. Měj na paměti, že špatná kapalina může skutečně způsobit problémy, proto je dobré být opatrný.

Co se týče tvého plánu na výplach, je to rozumný krok. Vypuštění staré kapaliny a propláchnutí systémem destilovanou vodou je správný postup. Nech motor běžet, dokud se ventilátor nespustí, a klidně proces několikrát opakuj, abys měl jistotu, že systém je čistý.

Pokud máš obavy o novou kapalinu, raději ji co nejdříve vyměň, aby se minimalizovalo riziko poškození. Doufám, že vše proběhne bez problémů a skútřík bude fungovat skvěle!
Odeslat odpověď