Jak jsem předeslal, jsem už nějakou dobu z oboru a ne vše co napíši musí být úplně aktuální. Nicméně kamarádů likvidátorů co přistoupili na místa likvidace v Brně a Praze, čímž zůstali v aktivní službě ještě mám a konkrétní dotazy jsem schopen vytelefonovat.
Možná profesionální deformace ale já třeba amortizaci, tak jak byla nastavena v mé době, schvaluji.
Poškozenému náleží úhrada veškeré škody která mu vznikla. Jak oprava či náhrada poškozeného vozidla, tak veškeré náklady související s jeho PU (pojistná událost). Náhradní vozidlo, cestovné k doktorovy, bolestné, trvalé následky, náklady na pohřeb včetně pomníku, smuteční obleky, květinové výzdoby, muziky, pohoštění při trachtě, atd., atd. Kdyby lidé věděli na co všechno mají nárok. I letenku pro tetu z Ameriky na pohřeb jsem platil....
Takže veškerá škoda, ne více, ne méně. Pokud se nabourá nové auto, dojde k jeho znehodnocení - což je další majetková škoda a dle tabulek se zaplatilo více než byly skutečné náklady na opravu - klesla jeho prodejní cena. Pokud se jednalo o starou šunku, uvažovalo se že když se na ní vymění více jak 1/3, dojde naopak k jejímu zhodnocení a stoupne její cena. Je to věc k diskusi, ale řekněme výměnou celého skeletu, určitě. To mě připadá celkem fér. Pokud si poškozený dodal na opravu adekvátně staré díly, amortizovat se samozřejmě nemohlo. U starých Škodovek se poškozenému jednoznačně vyplácelo počítat rozpočtem. Pokud to tedy nebyla při blatníku a přední nápravě již totálka.
Vymáhání plnění od pojistníka tak jak to píše Medvěd, no nevím. Byl jsem v minulosti za naši pojišťovnu u několika soudů a pojistník tam nikdy nefiguroval. On je pojištěn (správně píše Medvěd na nějaký horní limit) a oznámením PU pověřuje svou pojišťovnu aby věc za něj vyřídila. Tím to podle mě pro něj, pokud se vleze plněním do limitu, končí. A nesmí se zapomnět že z pojistky škůdce se platí i nároky třetích stran. Hasiči na likvidaci ekologických škod, Silnice, Povodí, soukromníci se všemi stromy, ploty a budovami.
A jenom drobnost, možná nepochopení formulace z mé strany. Pokud dojde k výše zmiňovanému
"neřkuli 3)", opět mě škůdce nezajímá. Když není pojištěn, kontaktuji svou pojišťovnu k ohledání a věc dávám k řešení České kanceláři pojistitelů. Tam všechny pojišťovny přispívají pro tyto případy. ČKP nechá zlikvidovat PU jedné z pojišťoven a následně škodu právně vymáhá od škůdce. Škody se pojišťovnám rozdělují podle klíče procento podílu na trhu s pojistkami.
Pojištění obecně, plnění a výplata náhrad z pojistek je věc mezi lidmi velmi citlivá. Plná mýtů a polopravd a hodně složitá. Dle mého názoru až natolik, že sám jako člověk který by o tom měl něco vědět, máme sjednané pojištění právní ochrany DAS. Hlavně tedy pro případ nehody v zahraničí, protože tam z vyprávění účastníků nehod často zůstával rozum stát.
Ale lépe je plánovat výlety než se bavit o takovýchto nepříjemných věcech. Vzhůru na stezku! Vždyť cesta je cíl!!!
