Co říci na rozloučenou s tímto strojkem Yuki Matrix 50 4T.Tak jako mnoho dalších lidí i já
jsem byl po počátečním nadšení z nového skůtříka postupně zklamán a rozladěn.
Poměrně příznivá cena nemůže vyvážit nedostatky ve zpracování,použitých materiálech a spolehlivosti,ke které je nutné připočítat i poněkud zastaralou techniku a některá netradiční technická řešení.
Vzhledem k ceně se dá přejít i jistá estetická,vizuální stránka věci,nižší výkon motoru,vyšší spotřeba a například nutnost vzít občas nářadí a některé součástky podotahovat.
K občasnému použití na ryby či nákup s přimhouřenýma očima snad ano.
Bohužel musím říct,že pro denní používání je spolehlivost víceméně náhodná,motor někdy nastartuje hned,jindy po dlouhém přemlouvání,někdy vůbec,chyba není až tak v samotném motoru,ale v dalších součástech jako je sytič,karburátor nebo podtlakový palivový ventil,svíčka,palivové hadičky a pod.Tyto díly jsou z materiálů tak nevhodných
,že dojde k jejich rychlému opotřebení,deformacím vlivem tepla nebo rozpadnutí,přesto že by měli být určeny ke styku s benzínem,nejsou toho často dlouhodobě schopný.Důsledkem je pak nespolehlivost a nemožnost správného seřízení.Další díly skůtra,zejmena provedení elektrické instalece,spínaču a např.žárovkových objímek je na tom podobně,čili jakákoliv oprava s nutností demontáže plastů znamená řešit strhaný závity,nepasující zámky,vytržený očka a podobně,
většina je ale poškozená už z výroby nebo při provozu,
nikoliv nesprávnou demontáží.
I některé další podstatné součásti jsou poddimenzovány,jako např.řemen variátoru.
Jako pozitivum bych u značky YUKI viděl snad jen dostupnost náhradních dílů a vstřícnost servisu.
Nestalo se mi,jako některým zde s fora,že jim v servisu řekli po 14 dnech,že závadu nenašli nebo si s ní nevědí rady.Potřebný díl byl vždy do druhého dne,oprava podle náročnosti 2-3 dny,běžný servis do druhého dne.Při telefonické konzultaci mi většinou byli schopní poradit,kde by mohla závada být a jak jednoduše zjistit funkčnost nějaké součástky,tak mi asi ve dvou případech ušetřili přepravu do servisu,dojel jsem si pro součástku a vyměnil ji sám.S cenou to už taková sláva není,neplatí tak ůplně,že když je levný skůtr,jsou levné i náhradní díly,cena za práci je už stejná jako v kterémkoliv značkovém servisu.Bohužel jsem byl v servisu častěji,než bych si přál.
Abych nebyl nařčen z nějaké antipatie vůči všem čínským strojům,podotýkám,že píšu vlastní zkušenost
a to z konkrétní značkou YUKI.se kterou jsem najel 6700 km,skůtr byl nový a dostal vše,co podle výrobce dostat měl.Je věcí každého,jaký skůtr si koupí a jaké důvody ho k tomu dovedou.Pokud by se mě dnes někdo zeptal,zda koupit značku nebo čínu,po mé zkušenosti bych čínu nedoporučil
.Přesto,že ceny nových čínských skůtrů vypadají lákavě a hodně lidí si stejně jako já řekne,že za ty peníze na nějaký to občasný použití to bude stačit.Kdo najede za sezonu 1000 km,tomu snad ano.Já už čínu nekoupím,bylo to později už více zklamání než ježdění,ale i finanční ztráta a kupa starostí navíc.
Na skůtry obecně jsem ale nezanevřel,chtěl bych koupit pro změnu dětem nějakou byť ojetou značku,až se tak stane,budu moci srovnávat.
Přeji všem štastnou ruku při výběru
bylo Jawa O5-10000 km,Jawa 20-3000 km,nová Babeta 210- 6100 km,Jawa 50 Mosquito 585-14700 km,nový Yuki Matrix 50- 6500 km,Suzuki Burgman 400 K4-35456 km,Honda SW-T 600 7000 km,nová Honda Forza 300