..... aneb - proč tankovat 100 oktan (ne kvůli oktanů, které neuškodí, ale kvůli obsenci biosložky)
Doplněno 10.9.15
Ještě uvedu proč jsem s tímto tématem začal: servis Kymco "u nás doma" (podle školení v Německu) doporučil používat paliva bez biosložky. Praktická zkušenost tohoto servisu je, že každý karburátor, co se jim dostane do ruky, musí čistit v ultrazvuku. Jsou zanesené trysky. Je možné, že základem tohoto doporučení je "používat PHM s čistícím aditivem, nebo aditivem pro kompenzaci biosložky", což lze předpokládat u premiového benzinu. Proto jsem níže uvedl níže i Optimal 95E od Čepra, který je aditivován. U Naturalu 95 od Benziny nejsou aditiva na webu specifikována a informace z roku 2014 potvrzuje u Benziny změnu ke standardu bez aditiv - palivo jde - jak je z rafinerie.
http://byznys.lidovky.cz/lepsi-natural-95-potichu-zmizel-dmg-/doprava.aspx?c=A141112_230437_ln-doprava_ele
(ačkoli ... oktanový nárok motoru se mění podle více faktorů, vlhkost tlak a teplota vzduchu, technický stav motoru --- například suché vedro ve velké zátěži by více oktanů chtělo, dtto plný výkon na dálnici v letních vedrech)
Ha - našel jsem zajímavé info u Čepra
Doporučená doba použitelnosti motorových paliv v měsících
Bezolovnatý automobilový benzin ČSN EN 228 .... 3 měsíce
Motorová nafta ČSN EN 590 .... 3
Methylestery mastných kyselin (FAME) ČSN EN 14214 .... 1 ... týká se myslím jen nafty
Směsná motorová nafta SMN 30 ČSN 656508 .... 2
Ethanol E85 ČSN P CEN/TS 15293 .... 2
===========================================================
Doplnění - popis vlastností Optimal 95E od Čepra:
Bezolovnatý benzin Optimal 95E je nové optimální palivo pro Váš vůz, které postupně zavádíme v síti čerpacích stanic EuroOil. Vlivem nového multifunkčního aditivu má vylepšené vybrané parametry a užitné vlastnosti. Složení aditivu je přizpůsobeno pro automobilové benziny s obsahem bioetanolu.
Hlavní efekty a přínosy
Životnost motoru
• čistí a udržuje spalovací prostor, sací ventily, vstřikovací trysky a vnitřek karburátorů (tzv. „clean up“ a „keep clean“ efekt)
Výkon a spotřeba paliva
• zlepšené mazací účinky zajišťují hladký a pružný chod motoru
• snížené tření přispívá ke snížení spotřeby paliva až o 4 %
Provozuschopnost
• snížení škodlivých emisí výfukových plynů, především obsahu kysličníků dusíku a nespálených uhlovodíků - "nepřímo"
• zlepšené antikorozní vlastnosti zvyšují ochranu celého palivového systému
• zvýšená operabilita při studeném a teplém startu motoru
• kompenzace negativních efektů přítomnosti etanolu na některé vlastnosti paliva
============================================= ověřeno u firem v srpnu 2015
Benzina Verva 100 ... bez ethanolu (náhradou je ETBE)!!!! - vhodný ke skladování (ověřeno dotazem)
Shell ..... na dotaz Shell sdělil, že VŠECHNA jejich paliva obsahují biosložku (ne zcela vypovídající odpověď - dotaz zněl na ethanol)
V Power Nitro+ - kombinace bioetanol (do 5%) a ETBE - v letním období cca 3% bioetanol a 4% ETBE.
V Power Nitro+ Racing - ETBE a jenom stopy bioetanolu (pod 0,5%)
OMV - Carrera 100 ... jako biokomponent používán Ethanol 4,9%, nicméně každý benzín obsahuje ETBE cca 10%.
Bez ethylalkoholu je tedy Verva 100 a V-Power Nitro+ Racing
=============================================
VERVA 100 je automobilový benzin bezsirný nadstandardně aditivován celým souborem přísad . Obsahuje speciální mazací přísady ke snížení třecích ztrát paliva - tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru , ve formulaci přísad jsou také čistící přísady ,které fungují na efektu "keep clean"-udržují v čistotě sací ventily,vstřikovače i spalovací prostor .Druhý efekt je "clean up" -odstraňuje dříve vzniklé usazeniny . Tyto detergentní přísady přispívají ke snížení spotřeby . Protikorozní přísady chrání palivový systém před korozí.
Tento druh vysokooktanového benzinu neobsahuje v rámci povinného plošného přimíchávání bioetanol a proto je vhodný i pro delší skladování (nevýhoda lihu v benzinech je v jeho nižší energetické hodnotě a navíc váže na sebe vodu ). VERVA 100 má biosložku je na bázi ETBE (ethyl terc butyl etherů).
==============================
ETBE
(angl. ethyl-tert. butyl ether)
Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu. Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu - automobilového benzinu - méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.
Aktualizace 23.8.15
======================
Citace text od TEXACO: Spalování bioethanolu není pro motor ani olej příznivé, protože vznikají kyselé produkty - acetaldehyd a kyselina octová. Ty jsou naštěstí těkavé a do oleje se dostávají jen ve stádiu studeného startu.
http://www.olejetexaco.cz/zatizeni-motoroveho-oleje/
======================