Nouzové brždění se spolujezdcem

Volná diskuze o skútrech, která tématicky nespadá do žádné z výše uvedených kategorií.

Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod rimoa » 24 lis 2013, 16:15

Ahoj, čeho se má spolujezdec při brždění na skútru držet, když tam není nádrž, nebo jak to řešit? :roll:
Skútr při nouzovém brždění může jít trochu bokem kvůli smyku zadního kola a není problém, aby spolujezdec "vystoupil", nebo narazil minimálně helmou do řidiče...
Samozřejmě nemluvím o 6kw ježdítku, myslím skútry typu Honda SilverWing 600 apod., na jaře teprve budeme trénovat spolujízdu, ale zajímají mě teoretické možnosti :)
rimoa

0+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 2
Registrován: 10 říj 2013, 17:31

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod Energy » 24 lis 2013, 16:23

Stačí se podívat na konkrétní skútr a zamyslet se :) Buď se musí držet madel po stranách nebo jezdce, ale pokud už nouzový brždění nastane, tak stejně asi nebude mít čas se něčeho chytat, pokud se teda při jízdě nedrží stále. A bouchnutí do helmy jezdce je skoro jistý i když by se spolujezdec držel čeho chtěl, ale to je to nejmenší zlo. Když jsem jezdil s manželkou, tak mě mlátila helmou do helmy skoro při každým brždění, nejen nouzovým.
Pavel
Uživatelský avatar
Energy

100+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 247
Registrován: 28 zář 2010, 17:49
Bydliště: Slatiňany
Skútr / moto: Honda FJS 600 Silver Wing r.v. 2002
Tuning / úpravy: pancéřové hadičky přední brzdy, vyhřívané rukojeti, výstražné blinkry, držák navi, přídavné digitální tacho

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod Vratas » 24 lis 2013, 16:29

Byl jsi v autoškole, jezdil jsi někdy na motorce jako spolujezdec, čeho jsi se držel a jak jsi přišel na to, čeho se máš držet? Polož si tyto otázky a zkus si na ně odpovědět, když vezmeš v úvahu dispoziční řešení konkrétního modelu moto či skútru. Na motorkách a skútrech jsou většinou také madla nebo jiné úchopy určené k tomuto účelu. V zásadě platí, že se spolujezdec drží řidiče, který by měl být připraven při jízdě se spolujezdcem na onu fyziku spolujezdce ve všech situacích, které mohou nastat. Proto se chodí do autoškoly a motoškoly a na moto se učí žák spolu s instruktorem, který mu demonstruje spolujezdce a učí ho reakcím na tyto situace.

A při brždění je velice hodně pravděpodobné, že si bouchnete helmou o sebe, proto vlastně na sobě ty helmy máte, čili Energymu amen 8)
Motocykl je pro dvě osoby pouze schválen, ale nikoliv určen...

Nadává-li Moravák na Pražáka, nadává v podstatě sám na sebe...
Uživatelský avatar
Vratas

Moderátor
 
Reputace: 283
Příspěvky: 1525
Registrován: 10 srp 2011, 10:48
Bydliště: Praha - jinde to nejde
Skútr / moto: Honda CB900F Hornet

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod samtony » 24 lis 2013, 18:05

Já osobně si myslím, že nejideálnější je držet se řidiče. Sice nějaké to ťuknutí do helmy je nepříjemné, ale dá se vydržet. :D Nějaké madla prostě při intenzivním brzdění nejsou nic platná. Spolujezdec nemá šanci se madel festovně držet. Můžu se jen smát když mi manželka říkala " a to jsi nemohl říct, že budeš tak brzdit?" Když člověk musí reagovat na nějakou nenadálou situaci,tak toho času na pokec moc není. :D V dosti článcích odborníků píší, když už k pádu dojde je lepší zůstat do poslední chvíle na stroji, aby se všechna kinetická energie přenášela přes stroj. Po opuštění stroje se nechat volně unášet do úplného zastavení. Proto ty bundy, kalhoty a rukavice (i v létě) které vydrží intenzivní tření. Já doufám, že nikdy nezažiji takovouto situaci. A přeji to i Vám všem. :lol:
Uživatelský avatar
samtony

50+
 
Reputace: 4
Příspěvky: 91
Registrován: 16 říj 2012, 19:40
Bydliště: Červený Kostelec
Skútr / moto: x max 125 r.v. 2013

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod rimoa » 25 lis 2013, 19:19

Cetl jsem nazory instruktoru motoskol, kteri drzeni za madla v podstate zakazuji, prt. to neni bezpecne pro spolujezdce ani ridice, ktery nema kontakt a netusi, co vzadu batuzek provadi. Pak uz toho na skutru moc neni - mozna operka ridice, ktera je na SilverWingu celkem velka. Asi to nema zadne chytre reseni, cim by sla nahradit nadrz u velkych moto. Jsem proste rozmazlenej a nemam rad, kdyz mi batuzek skace na zada:)
rimoa

0+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 2
Registrován: 10 říj 2013, 17:31

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod vena307 » 25 lis 2013, 20:38

Neřeš blbosti furt lepší když ti batůžek skočí na záda než se sním vymlátit.
Můj a nejen můj baťůžek někdy při delších cestách za jízdy i usne a pak kdyby došlo takzvanýmu nouzovému brzdění tak si myslím že po čem první chytne budu já a to že do mě bouchne helmou a helmu mi v tu chvíli bude ukradený. :lol:
Co učí v autoškole je jedna věc co se naučíš ježděním druhá věc.
Když jsi přišel na svět, plakal jsi a všichni se radovali. Žij tak, aby všichni plakali a ty ses usmíval, až jej budeš opouštět!“
Uživatelský avatar
vena307

500+
 
Reputace: 173
Příspěvky: 602
Registrován: 14 čer 2010, 16:27
Bydliště: Praha-Horoměřice
Skútr / moto: Honda SW-T 400,Yamaha FZS 1000 Fazer,Yamaha R1,
Tuning / úpravy: Honda CBR 1000RR Fireblade

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod Mr.Voza » 25 lis 2013, 20:48

Nejlepší jsou takový splujezdci, který se machrovsky držej těch madel pod sedlem a ještě se snažej v zatáčkách vyrovnávat tak, že se nakláněj do protisměru zatáčení - takový chování spolujezce výrazně snižuje manévrovatelnost motorky a prakticky znemožňuje jakoukoliv ostřejší jízdu. Když za to trochu vemeš, tak se ti spoujezdec klátí dozádu a vyrovnává to kopáním nohama kolem řidiče, protože se těch madel pod sedlem samozřejmě neudrží a v zatáčce, když to chceš trochu víc naklonit, tak ti v tom brání vyvažováním na druhou stranu a znemožňuje ti pořádně zatočit. Takový spolujezdci patřej do auta, ne na motorku :lol:

Takže spolujezdec se držet řidiče kolem pasu tím pevnějc, čím ostřejší je jízda (samozřejmě pokud jedete pohodovou kochacíse jízdou, tak se držet nemusí) a naklánět se s řidičem do směru zatáčení. Ty madla pod sedlem jsou spíš pro lepsí manipulovatelnost s motorkou, třeba při zatláčení do garáže, než aby to sloužilo jako funkční madlo pro spolujezdce. Při nouzovým brždění musí řidič počítat s tím, že se na něj ze zadu nalepí dalších pár desítek kg a musí se víc zapřít do řidítek - že by měl spolujezdec při nouzovým brždění tendenci vypadnout z motorky jsem ještě nazažil, ani neslyšel.
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod Losky » 25 lis 2013, 22:17

Z motorky se vypadává až na asfaltu:) Já osobně se ve dvou moc dobře na moto necítím. Chová se to celkově jinak. JInak v létě jsem chtěl asi z 80 rychle zastavit (spolujezdec, brašny, stan) a zastavili jsem o x metrů dál. Docela mě to nemile překvapilo a určitě by třeba Silver měl mít ostřejší brzdy.
Jinak na Banditu se mladá vždy držela nádrže a bylo to v pohodě. Jen při ostrých rozjezdech mi mlátila helmou do helmy, což ale na skútru nehrozí:))))
Jinak mě osobně v autoškole nic nenaučili co se týče řidičáků na motorky. Když jsem si dělal papíry na 50 ccm, jezdil jsem celou dobu na ČZ 180 a závěrečky na třindě. Co se týče velké motorky, tak jízdy probíhaly pouze na 125 ccm skútru.
A když jsem dělal auto, tak jsem si stejně na své kraviny přišel sám, protože instruktora jsem vozil po nákupech atd.
Prostě k ničemu... Ale na vše si člověk musí přijít sám...
Škoda Octavia III 1.4 TSi, Elegance Plus
Suzuki DL 650 V-Strom K7
Uživatelský avatar
Losky

750+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 900
Registrován: 11 led 2013, 19:31
Bydliště: Mladá Boleslav
Skútr / moto: Suzuki DL 650 V-Strom K7

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod josuk » 25 lis 2013, 22:29

podle mě motorka jednak tolik nebrzdí jako auto takže ta síla působící směrem dopředu nikdy nebude jako v autě. No a pak to taky to řidič neudrží prstama (u skútra) když má velký tlak zezadu. A když udrží tak stejně asi půjdou do smyku a lehnou si. Nejlepší spolujezdci jsou takový, co sami jezděj na motorce. ;-)
Jinak když motorka čelně narazí, tak spolujezdec po řidičových zádech jako na klouzačce vyskočí a řidiče, který zůstane zamotaný do řidítek, i motorku přeletí.
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 597
Příspěvky: 1419
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a Honda ADV 350
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod Mr.Voza » 26 lis 2013, 08:39

josuk píše:... Nejlepší spolujezdci jsou takový, co sami jezděj na motorce. ;-) ....

Přesně moje slova... protože takovej spolujezdec ví, co se od něj vzadu očekává, když na motorce sám jezdí a vozí jiný spolujezdce. Když jsme kdysi lítali na simsonech a fichtlech a pozdějc na dvaapůlách a třiapůlách, tak se mě jako řidiči vždycky líp vozili lidi od nás z party, co jezdili taky na motorkách, protože věděli, jak se vzadu chovat, aby mě neomezovali. Nejhorší byla vždycky jízda s jedním týpkem, co se choval tak, jak jsem popisoval v předchozím příspěvku - držel se machrovsky madel pod sedlem a nakláněl se do protisměru zatáčení... a navíc měřil skoro 2 metry a o to bylo jeho chování vzadu znatelnější, takže fakt pocuc, tohodle týpka někam výzt... když jsem mu řek ať se drží normálně a naklání se do směru zatáčky, tak remcal, že se nebude držet jako teplouš a naklánět se nebude, protože se bojí, že spadne... Pak ho nikdo nechtěl vozit, protože se s ním nedalo jezdit, tak chodil pěšky :lol:
Naposledy upravil Mr.Voza dne 26 lis 2013, 15:10, celkově upraveno 1
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP
Uživatelský avatar
Mr.Voza

1000+
 
Reputace: 48
Příspěvky: 1271
Registrován: 05 říj 2011, 21:13
Bydliště: Chrudim
Skútr / moto: Aprilia SR50 tuned, Aprilia Leonardo 250 serie
Tuning / úpravy: Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP

Re: Nouzové brždění se spolujezdcem

Příspěvekod matty46 » 26 lis 2013, 13:36

Já teda nevím ale každýho koho znam včetně sebe by si do zadu nesed ja osobně ani kdyby motorka stála :mrgreen: ale na skutru máš vědčinou nohy opřený ve předu takže seš rozhodně zapřenej líp než na motorce čili tolik nevadí když se do tebe při brždění opře spolujezdec....

PS: stim že po tobě spolujezdec projede jak na klouzačce můžu souhlasit když sme trefili fabii kamoš jí přelít přes střechu a byl v cajku já ji trefil přímo a .....no co za dva měsíce sem byl v cajku taky...... :mrgreen:
South Bohemia Scooters
Bývalo:Derbi Vamos,Piaggio NRG,Yamaha yp Majesty 150,Suzuki Burgman 400 K3,Yamaha T-Max 500.....
fén 602626895
http://matty46.rajce.idnes.cz/
abych neměl hlad a žízen na provázku zkáču, doufaje že získám přízen samolibých sráčů
Uživatelský avatar
matty46

750+
 
Reputace: 12
Příspěvky: 960
Registrován: 22 čer 2009, 11:25
Bydliště: České Budějovice
Skútr / moto: Piaggio Liberty 125


Zpět na Diskuze o skútrech

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků