Navazuji na utnutou diskusi o olejích v tématu Downtown 350 a pokusím se celý problém zrekapitulovat.
1. specifikace oleje od výrobce má vždy přednost. Je třeba pohlídat
SAE - viskozitu,
API - výkonnostní specifikaci a
ACEA.
ACEA !! nesmí být použita ve specifikaci A1/B1 nebo A5/B5. To jsou lehkoběžné oleje pro úsporu paliva a dají se použít jen u těch vozidel, kde je výrobce předepsal (povolil).
EDIT: odebrána chybná poznámka o zkušenostech @josuka.To ale neznamená, že "tzv. automobilní olej" není možné nalít do skútru - pokud dodržíte předepsanou specifikaci.
2. Některý výrobce skútrů předepíše i JASO normu. JASO norma rozlišuje pro naše účely MB, MA1 a MA2:
JASO MA -
pro motory se společnou olejovou náplní klika - mokrá spojka - převodovka.
Olej neobsahuje modifikátory tření. JASO MB - Olej může obsahovat modifikátory tření, proto ho
nelze použít pro motory se společnou olejovou náplň klikové ústrojí – převodovka – mokrá spojka.
Je tedy vhodný např. pro motory skútrů. .... Ale opět opakuji, že předpis výrobce má přednost.
3. rozlišovat předem, zda je olejový základ
minerál, polosyntetika nebo syntetika či olej s esterovou složkou nemá smysl.
Volba základového oleje je důsledkem požadované specifikace a ne naopak. Pokud by výrobce zvolil "nižší" základový olej, tak by prostě požadovanou specifikace nevyrobil.
4. SAE a otazníky okolo něj. Obecně se uvádí, že SAE volíte podle teplot, v jakých budete jezdit. Podle tohoto doporučení by mohl být při teplotách 0-30 stupňů u nás použit olej SAE 30 případně 25W-30. Ale ne ! Předpis výrobce i pro specifikaci SAE má svůj smysl a proto třeba Kymco předepsalo pro Downtown 350
SAE 5W-50 a já se toho budu držet. Důvody určitě nějaké jsou, počínaje čerpatelností po startu a konče teplotní stabilitou ve vedru a vysokých rychlostech někde na pístních kroužcích v horní úvrati a ventilech. A nějaké další důvody by se ještě našly.
5. není zásadní jakou značku výrobce oleje si vyberete ! Existují OEM výrobci a není třeba se takových olejů bát.
Krom toho se jejich oleje méně co ? Méně padělají .
Kdo nechce šetřit, koupí si výrobek známé značky. Oleje OEM jsou hojně používány autorizovanými servisními středisky a mnohdy netušíte co vám do auta za 600Kč/litr nalijí. Jako příklad uvádím:
- německý SCT se značkami MANNOL, FANFARO a CHEMPIOIL
- italská PETRONAS-SELENIA
- nizozemská EUROL (v zahraničí je známější než u nás)
- belgický CHAMPION OEM (Volf Oil Corporation)
6. mazací aditiva začínají fungovat v oleji až od teplot cca 60 stupňů, proto je dobré motor nechat na místě krátce ohřát. Já říkám 2-3 minutky, ale záleží na každém soudruhovi. Po vyjetí motor příliš netočit, motorový olej se při teplotách 15-25 stupňů ohřeje na požadovanou teplotu klidnou jízdou po 2-3 kilometrech (změřeno).
Pro zajímavost: provozní teplota oleje, podle zátěže a okolní teploty, je 75-95 stupňů. Jediným důsledkem trápení studeného motoru tzv. "na plný kotel" hned po vyjetí, má za důsledek velké opotřebení, třeba na rozvodech či válci ... ale někomu to nevadí
Na webu nejdete info, že polovinu celkového opotřebení motoru vám způsobí běh nastudeno.====
Poučné čtení pro olejové vzdělance
https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku
Naposledy upravil
JardaB dne 19 kvě 2021, 15:49, celkově upraveno 12