od Rady » 05 pro 2009, 23:19
Tohle jsem našel na webu a myslím, že ve skutečnosti to bude spíš takhle.
Jedním z u nás zatím často porušovaných předpisů je jízda s motocyklem, který svými parametry neodpovídá schválenému typu. Souvisejícím prohřeškem může být i jízda s motocyklem, pro který jeho řidič nemá řidičské oprávnění.
Problém, který se v případě silniční kontroly řeší pokutou, může v případě nehody vygradovat do odmítnutí pojišťovny zaplatit škodu, způsobenou vozidlem neschváleného typu, nebo řidičem, který není držitelem řidičského oprávnění pro konkrétní vozidlo.
A o čem že je řeč? Někdy o úplné maličkosti. V takovém Švýcarsku nechá pojišťovna rozebrat karburátor havarované stopětadvacítky, zjistí, že je v něm větší tryska a je vymalováno. Vozidlo neodpovídá schválenému typu. Sedmnáctiletý kluk má najednou k zaplacení nejen vlastní škodu na plně pojištěném motocyklu, ale k tomu ještě předek od Mercedesu.
Podobných kroků se jistě brzy dočkáme i u nás, takže pozor na takové maličkosti, jako že vaše motorka měla původně snížený výkon na 25 kilowatt, ale 21 let už vám přece dávno bylo a možná máte dokonce i „velký" řidičák, takže se vše zdá být v pořádku. Omyl. Dokud neuvedete v motocykl s Technickým průkazem v soulad, tak vám může nastat velký problém. Nepřejte si s takovým motocyklem havarovat v cizině! V TP bývá uváděn i způsob snížení výkonu, a tím je parametr snadněji kontrolovatelný.
Totéž platí třeba pro skútry se zvýšeným výkonem, často přestavěné na větší obsah motoru. Kdyby došlo na lámání chleba, pak je lhostejné, že máte řidičák na litra, když jezdíte s vozidlem, které nesplňuje základní technické parametry daného typu.
Také koupě krásně upravené motorky z druhé ruky se může vymstít, pokud vám bývalý majitel nepřibalí třeba původní výfuk. Bez něho a dalších podstatných původních dílů by motocykl neměl projít technickou prohlídkou. Nucený návrat motocyklu ke schválenému typu se pak může zatraceně prodražit.