Volná diskuze o skútrech, která tématicky nespadá do žádné z výše uvedených kategorií.
Odeslat odpověď

50ccm - kopce ve dvou

01 dub 2010, 17:09

Ahoj, chci se zeptat, když jedu na 50ccm (konkrétně čtyřtakt Kymco) s baťůžkem v dost kopcovitým terénu, kdy to skutečně do všech kopečků spíš leze než jede, děje se s motorem něco když pojede delší dobu v kuse takhle jako šnek? Jde mi o to, že tím že je to chlazený nuceně vrtulí tak asi nebude mít sklon k přehřátí jako takovýmu, ale spíš aby si to nepřehřálo olej nebo něco podobnýho. Jestli zkrátka když vezu holku a pojedem někde ňáký delší kopečky kdy to sotva jede tak jestli s tím de jet pořád pod plynem nebo to bude chtít zastávky na odpočinek. Stává se že rychlost do kopců je třeba jen 20km/h, tak potom takovej průměrnej kopeček kterej má třeba 2 a více km se mu asi dá pěkně zabrat a nerad bych ho uvařil. Při jízdě solo totiž jede běžný kopečky celkem svižně, teď je čerstvě zajetej a začali jsme holt teď víc jezdit dva a hned je to do každýho kopce šíleně poznat jak se to zatížilo, tak mám dotaz co bude asi říkat na skutečný krpály s plnou zátěží?

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 11:27

Na skutečný krpály to bude říkat pomóóóc. Pro delší životnost motoru určitě dělej občasný zastávky a nech trochu motor odpočnout. Je taky dost
důležitý aby motor točil ideální otáčky , podtáčet motor totiž není taky to nejlepší pro životnost. A hlavně dej do motoru kvalitní syntetický olej aby
se ti při vysoký zátěži nestřihnul olejový film.

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 12:23

:shock: :shock: motor s variátorem jde podtočit?? :D
pro toho co se ptal jako první...jestli jezdíš dost ve dvou a v kopcích.tak kup tvrdší kontrastku a nebo lehčí válečky...variátor bude řadit ve vyšších otáčkách

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 13:05

Je to přesně jak říkáš. Když nemáš správný válečky nebo kontrastku tak motor může mít nižší otáčky než jsou ideální a tím se podtáčí. Je fakt že čtyřtakt je poměrně pružnej a nechá si dost líbit. To je jen můj názor a nikomu ho nevnucuju jen jsem se snažil odpovědět na dotaz kterej tady je už pár dnů a nikdo si ho nevšímal.

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 13:31

Jo dik za rady, jsem rad ze se taky nekdo ozval. Podtocit motor s variatorem - to jde uplne snadno, zalezi na stavu valecku. Kdyz sou sjety, tak to v kopcich odrazuje celkem neochotne tj otacky padaj a padaj a prevod je furt stejnej, az nasledne to skokem sjede na lehci a otacky zas vylitnou.

Jinak jeste k tem valeckum - vseobecne se vsude docitam ze valecky se odvaluji po plose toho variatoru, no proste po tom prostoru kde jsou zavreny. Podle myho soudu to je ale fyzikalne nesmysl, valecky se tam musej hlavne posunovat nikoli odvalovat protoze jsou sevreny mezi dvema povrchy kterej jim otaceni nedovoli. Pokud by se ten valec po jedne plose i tak odvaloval (tj valecek se nejak toci), tak se po protejsi plose bude smykat a to navic dvojnasobnou rychlosti (neb na druhe strane se toci v protismeru) anebo se bude po obou plochach smykat stejne, tj. ale valecek se nijak netoci jen zasunuje vysunuje jako klin. Obe je principielne stejne, plochy se navzajem drou, je to prece vkladani klinu mezi dve plochy z nichz jedna je rovna (zadni plech) a druha nejaka exponencielni (plocha klece variatoru) a ten klin je vlastni valecek a ten tam nejde jinak nez suvnym pohybem. Princip je mozne odsimulovat treba propiskou na desce stolu proti necemu co tou propiskou hodlam jakoze rozevirat (analogie k variatoru kde ne rozevirat nybrz oddalovat ale funkcne je to totez). Tu propisku pod to proste nezatocim - zkousel jsem to na krabicce od CD polozene na stole, valeckem mi byla ta tuzka :D :D :D No nic - proc to pisu... Variator jsem po zabehu rozdelal a nasel valecky obrousene (motor vykazoval presne co jsem psal - neochotne radil dolu). Klec i protiplech jsem umyl, valecky vymenil za nove opet kulate a v rozporu se vsemi doporucenimi namazal vazelinou (s tepelnou odolnosti - molykou) v rozumnem mnozstvi a hlavne jen na funkcnich plochach uvnitr klece, tedy tak aby teplem a odstredivou silou nevylitala vsude kolem a remen ji nerozmetal do remenic. A vysledek? Funkcnost o 100% lepsi, odrazovani naprosto plynule, stabilizace otacek motoru daleko vyssi, spokojenost mnohem vetsi. Ocekavam ze i zivotnost teto sestavy dvojnasobna proti puvodni verzi. Negativni jevy zejmena prokluz remene njsem nezaznamenal. Nikomu nevnucuju delat to takhle, ale fyzika mi rikala ze ty plochy se pohybuji kluzne a ze tam tedy patri aplikovat prostredek na snizeni kluzneho treni. A ono to funguje... :) Soucasne jsem z puvodnich 6.5g presel na 5.7g a motor tim vyrazne ozil. Co si myslite o tom "odvalovani versus smykani", ja mam za to ze se nepletu ze se to proste odvalovat nedokaze ???

Nerikam ze jezdime na 50ccm ve dvou po horach, ale ten kopec se obcas nekde potka a tak jsem se ptal zejmena z toho duvodu jak je ten motor celkove resenej. Zatim jsem spokojenej, ted po te revizi variatoru jeste daleko vic :-)

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 14:34

Přemejšlel jsem o tom co tady píšeš a došel jsem k závěru že máš asi pravdu. Je sice fakt že při demontáži starejch válečků na jejich obvodu najdeš
víc plošek což svědčí o tom že se váleček sem tam pootočí ale vzhledem k tomu že jedna plocha je vždycky největší a že opotřebení válečků není rovnoměrný
tak se určitě nemůže jednat o plynulý odvalování. Jinak s tou vazelínou mám stejnou zkušenost a stage6 ji k válečkům dodává přímo.

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 14:37

Antilop...jsem na průmyslovce a tam probíráme taky ložiska...pracuje to tak zhruba si myslím na podobným principu, ale právě to není kluzný ale valivý (přesně jako valivé ložisko) valivá tělíška - kuločky, soudečky...a ve variátoru jsou to ty válečky...a u valivých ložisek se má použíat mazíní, buď plastickýma(vazelína), nebo kapalnými(olej) mazivy...já sem se při výměně taky hodně lidí ptal a prej tam má bejt všechno suchý a bez mastnoty...takže ti neodpovím...zase si musíš uvědomit že tam nemáš ocelový válečky ale plastový....a v plastu se fakt ee nevyznám. Ale jestli je to lepší, tak to je jen dobře..já si jen říkám že to vyšší kvalty skáčou dřív proto, že stačí menší síla odstředivá na to, aby se ten váleček odvalil, než když bude suchej...takže pro tebe je to asi dobře, že jsi to namazal, když chceš aby ti to dřív šlo do otáček...

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 14:53

PROOF píše:Pro delší životnost motoru určitě dělej občasný zastávky a nech trochu motor odpočnout.

A teď je otázka, jestli nastartovaný, nebo to chcípnout. U vzduchem chlazený klasický motorky je to jasný že chcípnout. Ale skutr by měl podle mě zůstat nastartovaný, aby vrtule chladila. A vůbec, já bych nezastavoval. Skutry jsou povětšinou konstruovaný do trochu jiných klimatických podmínek než jsou u nás, takže to by "jižané" stáli na každém rohu .....

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 14:57

Podle mě se nedá srovnávat funkci ložiska ať valivýho nebo kluznýho s funkcí variátoru. Ložisko umožňuje přenos síly při vzájemném otáčivém nebo posuvném pohybu jeho dílů při kterém nedochází ke smyku (smykovému tření) mezi tělesem a podložkou.

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 15:07

Variátor versus ložisko: naprosto nesrovnatelná situace

variátor: to je krabička od CD položená na stole pod kterou se pokouším nacpat tužku z jedné strany, ze druhé se krabička stále dotýká stolu (čím dál tužku nacpu tím víc bude krabička našikmo vzhůru). Tužka tam evidentně točením nejde.

ložisko: krabička od cd položená na dvou (více) rovnoběžných tužkách jedoucí po stole. Do krabičky strčím a už to jede - tužky během chvilky vzadu vypadnou. Tohleto je ložisko z tvarem rozvinutým do roviny (a to že to tužky za sebou ztrácí je důsledek toho že to není kulatý ale rozvinutý naplacato, nicméně smysl toho pohybu je stejnej :-) )

Čili ať se na to dívám zepředu zezadu furt nemůžu přijít na to jak se mají válečky uvitř točit :-)

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 15:11

Sollik...to zastavení a odpočnutí jsem myslel jen při extrémní a dlouhodobý zátěži např. při jízdě do dlouhýho a prudkýho kopce ve dvou kde hrozí přehřátí motoru. Je ale fakt že by to měl motor vydržet i bez zastavení. Takže nakonec to je jenom o srdečním pocitu a rozhodnutí každýho.

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 15:41

Názorná ukázka snad udělá jasno ve vaší diskusihttp://www.youtube.com/watch?v=3yRskb0BYwE :idea:

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 16:10

Micky: no dyť jo, na názorný ukázce sice není vidět že se válečky odvalují, ale když se na to zadíváš technicky tak zjistíš že se odvalovat po obou površích současně prostě nemůžou. A vzhledem k tomu že jeden je rovnej a druhej křivej, pravděpodobně se nebudou ani čistě smýkat, nýbrž po jednom z nich nějak valit a po druhém nějak smýkat. Koneckonců vyrřené plošky to evidentně povtvrzují, při plném odvalování vznikat nikdy nemůžou. A to že jich je několik a jedna finální je ta největší asi může být tím, že dokud je váleček kulatý tak se v té kleci různě náhodně pootáčí, tj. plošky vznikají z vícero stran. A jakmile se obrousí natolik, že velikost té plošky mu znemožní další byť částečné odvalování, začne být v kontaktu s povrchem po kterém se smýká právě jen v této jedné poloze, čímž se finální plocha vydře ze všech nejvíc.

Každopádně jsem víc a víc ujištěn že vazelína do tohoto místa je správná volba a proč se tam nedává je jen zřejmě proto, že to vyžaduje větší než žádný cit a ten pokud chybí, nadělá tam víc škody jak užitku. Když tam naopak není žádná a uvedená sestava se prohlásí za spotřební díl, celkem nic se nestane :D

Jinak můj prapůvodní dotaz o kopcích směřoval k následujícímu - motoru jako takovému je asi jedno jestli pojede po rovině nebo do kopce, tohle za něj vyřeší variátor. Jemu záleží zejména na tom, zdali množství vzduchu které do něj fouká stačí k uchlazení toho tepla, které on produkuje. Čili když to domyslím, tak pokud bych zanedbal působení vnějšího vzduchu proudícího jízdou, bude asi bezpředmětný rozlišovat zdali jet na plnej plyn po rovině a do krpálu dycky motor topí stejně a dycky vrtule fouká stejně. Jediný co je jiný jsou 2 aspekty - zdali skutečně se při konstrukci nějak nepočítá s přirozeným ofukem a tedy zdali chlazení vrtulí řeší vše a motor nemusí jet v proudu vzduchu vůbec a stejně to bude to OK a za druhý, při jízdě po rovině můžeš ten plyn povolit, pokud ale na padině vezeš do krpálu dva, tak holt motor pojede co umí do tý doby než s tím vyjede až nahoru. A protože to dost často jede tak s bídou 20km/h, může to trvat i dost dlouho :D :D :D Nicméně zatím to všude vyjelo, i když je fakt že už jsme zažili i kopeček kde to lezlo tak 15. Ale vím že auta maj vanu s olejem dole pod motorem v proudu vzduchu pod autem a chladěj olej tak (starý škodovky dokonce žebrovanou), tenhle motor nemá nikde nic...

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 16:17

PROOF píše:Sollik...to zastavení a odpočnutí jsem myslel jen při extrémní a dlouhodobý zátěži např. při jízdě do dlouhýho a prudkýho kopce ve dvou kde hrozí přehřátí motoru. Je ale fakt že by to měl motor vydržet i bez zastavení. Takže nakonec to je jenom o srdečním pocitu a rozhodnutí každýho.

Jj. To já měl jednou pocit, že ten Simson nás (mě a bratránka) prostě na ten kopec v Nové Pace vyveze. Bylo sice vedro, ale nic nenasvědčovalo tomu, že motor už má po cestě z Liberce dost. Tak jsme jeli, jeli, až skoro na horizontu dvě rány do výfuku, pak třetí a ..........konec. Motor chcípl. Tak jsme Simsona odtlačili nějakých 20 metrů, nasedli a sjeli z kopce s tím, že vychladne a pojedem dál. Jenže pod kopcem nic a zbytek cesty jsme ho tlačili. Ani za celou dovolenou se mi nepovedlo přijít na to čím to je. Nakonec to bylo vyhozený gufero ke spojce. Stačilo nasadit a chytl na šlápnutí :lol:

Re: 50ccm kopce ve dvou

09 dub 2010, 17:05

Je fakt že nucený chlazení pomocí ventilátoru by mělo vyřešit problém s chlazením vzduchem chlazenejch motorů při různejch rychlostech a výrobci je většinou maj dostatečně dimenzovaný. Problém je v tom že vzduchový chlazení není rovnoměrný a válec a hlava na straně ventilátoru budou určitě líp chlazený než na druhý straně. Teoreticky by tak vzduchem chlazený motory měli mít nižší životnost než chlazený kapalinou kde je chlazení rovnoměrnější. V praxi to však nemusí bejt až tak pravda protože vodní chlazení je složitější a s tím je spojeno větší riziko poruchy která pro motor může bejt fatální. Jinak u motorů je všeobecně důležitý nepřekročit kritickou pístovou rychlost což u novejch neupravovanejch motorů skoro nehrozí.
Odeslat odpověď