od CzechDave » 15 úno 2024, 16:39
Já na svém Maxonu (Optimus 125i) vyměnil tovární variátor za Maxispeed od Naraku. Výkon motoru zůstal logicky stejný (6.5 kW), ale změnilo se znatelně rozprostření jeho výkonu v rámci spektra použitelných otáček. Tenhle varátor má odlišnou váhu válečků, údajně jsou jejich dráhy ve variátoru trochu jinak modelované pro lepší využití otáčkového spektra motoru, průměr řemenice je o několik milimetrů větší plus odlišně modelovaný průběh kónus bočnic, čímž se vlastně rozšířila množina možných převodů ve variátoru pro nejčastěji používané otáčky motoru. Řekl bych, že teď je motor využívaný hospodárněji, zabírá od nižších otáček než předtím a nárůst otáček a výkonu je mnohem plynulejší. Skútr reaguje mnohem živěji při zhruba podobném dávkování plynu, Tam, kde jsem do krpálu jel 55 km/h tacho, dnes jedu 70 km/h, skútr po přidání plynu v krpálu má dokonce snahu zrychlovat, to předtím nebylo. Tendence motoru k zadýchávání ve stoupáních poklesla, skútr udrží rychlost s mnohem menší námahou. Na rovině, kde jsem dosahoval cestovní rychlosti cca 85 km/h tacho, jedu nyní kolem 100 km/h tacho, s větrem v zádech i 110 km/h při 7000 rpm. Při běžném provozu mám otáčky motoru mezi 5000 – 7000 rpm (nejčastěji někde kolem 6200 rpm) jako před výměnou, ale rychlosti jsou vyšší. I brždění motorem je nyní mnohem jemnější, při starém variátoru se po ubrání plynu dostavil brzdný účinek téměř se škubnutím, nyní se o motor opřu krásně plynule. Suma sumárum, nový variátor lépe využívá možností motoru, při stejném rozsahu otáček se posunula maximální rychlost o cca 20 – 25 km/h a výrazně se zvýšila živost skútru. Nemám přitom pocit, že při normální jízdě by byl motor zatížený více, než před výměnou. Spíše naopak, v některých jízdních režimech nyní pracuje motor lehčeji a ochotněji. Na tento variátor už jsem najel nějakých 14 000 km (dával jsem ho do motorky, když měla najeto kolem 2000 km), plochy řemenic nejsou nijak výrazně opotřebené a myslím, že dalších 10 - 15 000 km to ještě zvládne.
Oni totiž Číňani bouchají do všech podobných skútrrů univerzální GY6 variátor, protože při ceně jejich skútrů a pásové výroby nemá cenu to nějak individuálně ladit podle konkrétního typu. Kdo chce, má možnost si to pak naladit následně v rámci možností daného motoru, většině uživatelů takovéhle sorty skútrů je to jedno, těm jde hlavně o to, aby to jezdilo s co nejnižšími náklady.
Tolik moje zkušenost.
-------------------------------------
Babeta 207 (1982)
Jawa 23 Mustang (1980)
Maxon Optimus 125i (2022)
Honda Forza 125 Smart Top Box (2024)