od berka » 19 pro 2015, 16:50
Dnes jsem měl trochu čas abych si lépe prohlédl zakoupený skútr a podíval se jak ta věc vlastně funguje. Sundal jsem kryt nad motorem vč. sedačky abych měl lepší přehled a mohl případně něco poupravit. Zaujal mi zde již několikrát zmiňovaný EGR ventil, který je umístěn na držáku u zadního kola a vedou do něj 3 hadičky. Sundal jsem ho, rozebral a po prozkoumání zapojení jsem došel k závěru, že se o žádný EGR ventil nejedná.
EGR ventil, jak víme, má za úkol pouštět část výfukových spalin zpět do sání, čímž dochází (paradoxně) ke snížení teploty hoření jelikož směs obsahuje méně kyslíku a dojde ke snížení NOx. Sice tím dochází k většímu tvoření pevných nespálených částic, ale od toho máme filtry které se o ně postarají (teoreticky). Navíc dochází k celkem slušnému zaneřádění motoru na sací straně, což motoru rozhodně neprospěje.
Jenže tady se nic takového neděje. Tento ventil funguje přesně opačně! Divné mi bylo, proč hadička která měla správně vést někam do sání vede volně a je jen uchycená k rámu. Myslel jsem si, že odněkud vypadla (je to přeci Čína), ale není to tak. Po rozebrání ventilu jsem zjistil, že obsahuje kovovou membránu, která absolutně znemožňuje průchod výfukových plynů směrem do sání. Naopak umožňuje průchod čistého vzduchu (přes samostatný filtr) do výfuku. Otázkou je, zda tento systém na skútru ponechat či ne. Zatím jsem celý systém vyndal, pod trubku na hlavě válce jsem vyrobil plechovou záslepku a ovládací hadičku zaslepil.