Diskuze o čínských skútrech bez rozlišení kubatury.
Odeslat odpověď

07 led 2007, 18:02

[quote=I'm AdiO]nn nema o nadrzi sem uz slyse!a co takhle musim neco mazat nebo tak neco?[/quote] :D namaž si chleba s máslem, důležitá je baterka, aby byla v teple a dal bych jí tak dvakrát za zimu na udržovací dobiječku. B)

07 led 2007, 22:07

Jestli ti to nestaci tak to udelej poradne a tady mas mensi navod


Jak zazimovat motocykl


Jak správně postupovat a udělat jen to - co je skutečně nutné udělat? Dříve nežli si tuto problematiku objasníme rád bych předeslal, že skutečně nemá smysl dělat více nežli je nutné neboť časté a zcela zbytečné rozebírání některých částí motocyklu může paradoxně přivodit problém. Ony totiž například i závity mají svou určitou životnost a obzvláště pak ty v hliníku. To samé platí i pro některé spony, rychloupínače atd ...

Garáž

Ideální je taková, která má stálo teplotu a je úplně jedno zda je to 2°C nebo 20°C. Nejhorší pro náš stroj je - pokud se v garáži často a velice rychle mění teplota - což bývá velmi často i ve vytápěných garáží. Každou rychlejší a výraznější změnu teplot není schopen náš stroj akceptovat okamžitě. Projeví se to na něm tak - že se "orosí" což není dobré zejména pro části a díly náchylné ke korozi (hliníkové díly, vnitřek motoru ..). Proto ani parkování v garáži kde součastně parkujete motocykl a v zimě často používaný automobil nebude moc vhodné. Při každém příjezdu auta s nasolenými koly váš vůz ve vytopené garáži velmi rychle vysychá a klima které je v té chvíli v garáži není nepodobné tomu které je v přímořských oblastech. Jestliže tedy nemáte jinou možnost nežli parkovat svůj stroj v společných prostorách s v zimě často používaným autem - zajistěte alespoň po příjezdu auta až do jeho úplného vyschnutí dobré větrání. Jak shrnout tuto část našeho článku? Ne každá garáž je ideální - avšak vždycky a z mnoho příčin stoprocentně platí, že i "mizerná" garáž je lepší - nežli žádná garáž.

Před posledním vrknutím
plynovou rukojetí bychom si nejdříve měli ujasnit v jakém stavu je olej. Jestliže máte před předepsanou výměnou olejové náplně proveďte tuto výměnu ještě nyní !!! V žádném případě nenechávejte výměnu na jaro. Starý - opotřebený olej nemá již zdaleka takové konzervační schopnosti jako nový a vůbec se nemusíte obávat, že se vám nová olejová náplň přes zimu znehodnotí neboť olej v motoru nemá o mnoho horší podmínky nežli ten který je celou zimu skladovaný mnohdy v nevhodných skladových prostorách velkoprodejců. Myslím si, že není třeba zdůrazňovat jaký olej použít a též to, že starý olej musíme vypouštět z ohřátého stroje. Po nalití nového oleje stroj krátce projedeme - nejlépe k benzínce, kde si mimo dotankování nádrže (do plna) zakupte přípravek Velfobin nebo jemu podobný a ještě přímo na benzínce aplikujte dle návodu výrobce. Proč použít tento přípravek když v zimě jezdit stejně nebudete? K vysvětlení se vrátím později. Před touto poslední jízdou rovněž zkontrolujte (ten kdo má) stav chladící kapaliny. Pokud jste v létě dolévali do chladiče pouze destilovanou vodu, zvyšovali jste bod tuhnutí chladicí kapaliny. Změřte proto bod tuhnutí kapaliny, případně doplňte dostatečné množství nemrznoucí směsi. Jestliže totiž kapalina v mrazech ztuhne, může prasknout nejen chladič, ale i celý blok motoru. Chladicí kapalina by se měla kompletně vyměnit nejméně jednou za tři roky, protože časem ztrácí své antikorozní vlastnosti. Zkontrolujte, zda nejsou na viditelných místech chladicí soustavy trhlinky a netěsnosti.

Jako první
a ještě dříve nežli začnete připravovat svou "mášu" k dlouhodobému odstavení mimo provoz - celý stroj dokonale umyjte. Když říkám dokonale tak to myslím doslova. Proč? Použiji malý příklad : jaký je hlavní důvod, že se kazí zuby. Laicky řečeno - že si je nečistíme. Tím že si je nečistíme vznikne na nich "povlak" pod kterým doslova bují různá verbež - která vám naruší sklovinu a ....... něco podobného se děje i pod nánosem nečistoty. Jestliže máte například na drátech kol nečistotu pak se v této nečistotě drží podstatně déle vlhký agresivní vzduch který je přímo "životodárný" pro korozi a při každé změně teploty (orosení stroje) se tento proces opakuje. Mějte na paměti, že to co uschne na jaře za hodinu bude na podzim vysychat týden. Je na to jedno krásné úsloví : na jaře kýbl - na podzim lžíce.

Benzínová soustava
V každé benzínové soustavě vzniká voda - která nám dokáže velmi znepříjemnit život. V některých článcích je proto doporučováno před odstavením stroje celou benzínovou soustavu zbavit zbytků benzínu a nádrž, karburátory ...... nakonzervovat. Je to blbost - promiňte mi tento výraz ale jinak jsem nemohl. Jestliže mi někdo doporučuje před odstaveném stroje sundat víčka karburátorů, karburátory vytřít do sucha a nakonzervovat - pak jsem jiné slovo použít nemohl. Ano v benzínové soustavě se vytvoří voda, ale my jsme si do benzínu ještě při posledním tankování nalili Velfobin. Pokud nádrž má odkalovací šroub - pak jej pro klidné svědomí použijte. Jestliže máte v palivovém systému vřazený filtr - pak jej vyměňte. Poté doplňte nádrž a plovákové komory karburátoru na maximální hladinu. Odkalovat karburátory je na zimu zbytečné. Odkalení je mnohem důležitější na jaře - ale to již bude zase jiný článek.

Motor
Kromě již provedené výměny oleje doporučuji : stlačeným vzduchem vyfoukat prostor okolo zapalovacích svíček kolem nichž (i přes dokonalé umytí) můžou být značné mechanické nečistoty, které by mohly napadat do válců. Vytočit svíčky. Nechat chvilku odvětrat spalovací prostor. Poté do každého válce stříknout podle objemu stroje) cca 10 - 20 ml motorového oleje. Se strojem malinko (náklony zleva doprava) "zacvičte" tak, aby se olej rozlil po obvodu celého pístu. Přes otvory pro svíčky přehoďte hadřík. Necháme "odstát" a po krátkém čase (stačí 3- 5 min) motorem několikrát (ne více jak 2- 3 úvratě) otočte. Otočení motorem můžeme provést A) startérem. B) na stojánku při zařazeném posledním rychlostním stupni otočíme kolem. C) při zařazeném posledním rychlostním stupni a puštěné spojce stroj popotlačíme. Poté opětovně do každého válce stříknout cca 5 - 10 ml motorového oleje. Na místo demontovaných svíček osaďte staré (je dobré mít takovéto svíčky označené například červenou barvou) a ty pouze velice jemně utáhněte. Na kontakty původních svíček (ty které jste demontovali) dejte plastikové chrániče a uložte je nejen na suchém místě - ale hlavně na takovém - kde je na jaře opět najdete :-)

Ostatní kapaliny
To co jsme si již řekli o olejové náplni motoru a chladící kapalině platí beze zbytku též pro ostatní olejové náplně a kapaliny. To znamená - každá náplň má svou "životnost" která je omezená A) počtem ujetých kilometrů B) časovým horizontem C) obojím. Vzhledem k tomu, že jsou tyto hodnoty pro každý stroj specifické nebudeme je zde nikterak detailně rozebírat neboť každý jistě má možnost si konkrétně pro svůj stroj zjistit za jak dlouho se má měnit brzdová kapalina, olej v kardanu a tlumičích, proto znovu a velmi důrazně připomenu - pokud je čas výměny z důvodu A až C pak tuto proveďte před odstavení stroje mimo provoz!!! Důvod jsme si již řekli a je opět stejný. Zabránění koroze a oxidace součástek a dílů, která může být obzvláště u brzdové soustavy značná. Výměnu těchto náplní můžeme provádět až po posledním vrknutí plynovou rukojetí neboť po výměně není nutné stroj projíždět.

Podvozková část
nevyžaduje žádná zvláštní opatření ale je zde ale. Neměli bychom zapomenout na vzduchové filtry, které jak již název napovídá mají za úkol odfiltrovat ze vzduchu veškeré nečistoty. Jsou konstruované tak, že pro předepsaný počet kilometru tuto činnost provádějí naprosto bezchybně avšak veškerý prach a nečistoty ulpí na jejich povrchu a nechávat takto zanesené filtry na pospas vlhkému agresivnímu prostředí není nejlepší nápad neboť je to další místo kde se při orosení velmi dlouho drží vlhkost. Proto filtry vyjměte a je li čas údržby z důvodu A až C filtry vyperete a uskladněte (platí pro molitanové + K&N filtry). Papírové vložky pouze vyjměte a uskladněte v suchu. !!!Důležité varování!!! - nikdy opakuji nikdy neperte molitanové + K&N filtry v benzínu, technickém benzínu, acetonu ani jiných rozpouštědlech !!! Molitanové filtry vyperte v teplé vodě s přidáním Jaru. Pro praní K&N filtrů dodává výrobce speciální přípravek neboť filtry obsahují bavlněná vlákna. Do ústí (hrdel) karburátorů směrem od airboxu si z libovolného kousku molitanu vystřihněte jakousi "zátku". Lehce potřete olejem a vložte do těchto hrdel. Necpěte tam probůh hadr !!! V případě že se stroj orosí (a on se orosí mnohokrát za zimu) je lepší pokud tuto vlhkost stroj "vydýchá" nežli pokud jí "utemujete" hadrem a zabráníte odvětrání. Obdobné zátky si můžete rovněž vyrobit pro koncovky výfuků.

Lanka a bovdeny
Nevyžadují žádná zvláštní opatření takže pouze pokud chcete v rámci jakési větší údržby můžete bovdeny prostříkat silikonovým sprejem. Je jich poměrně dost neboť vedle těch které máte na očích jsou většinou ještě u dekompresorů, sinchronizace karburátorů a sytiče.

Kola a pneumatiky
při čtení článků s naším dnešním tématem se často setkáte s tím, že je doporučováno stroj postavit "na špalky". Pokud máte pneumatiky v pořádku - neuniká vzduch a podlaha v místě kde bude stroj odstaven není agresivní (například zaolejovaná, natřená agresivní barvou...) pak je to naprosto zbytečné. Argumenty které tvrdí, že se dlouhodobým odstavením pneumatiky deformují a v místech styku s podlahou zůstanou trvalé stopy - jsou zcela scestné. U plášťů současné konstrukce nahuštěných na předepsaný tlak toto nepřichází v úvahu. Zkuste se zamyslet jak dlouho stojí stroj například na prodejně nežli se dostane k zákazníkovy. Ve většině případů je to rozhodně déle nežli zimní odstávka.

Akumulátor
ze všech částí našeho stroje snáší zdaleka nejhůře odstavení mimo provoz právě baterka. Není to věc nikterak levná a proto je velmi žádoucí se o ni po dobu odstavení stroje náležitě postarat. Baterku vyjměte a uložte na teplém a suchém místě. Je bezpodmínečně nutné v době odstavení stroje baterku udržovat v kondici což není z technického hlediska zrovna nejlehčí neboť stejně jako vybitá tak i přebitá baterie přichází podstatným způsobem o životnost. Musíte si též uvědomit, že součastné takzvané "bezúdržbové" baterie (většina z vás si myslí, že má baterii gelovou, ale v drtivé většině to není pravda - přečtěte si štítek na vaší baterii a uvidíte že mám pravdu) mají zcela jiný režim nabíjení a dobíjení nežli ty klasické. !!!Důrazné varování!!! - tyto nové "bezúdržbové" baterie nemají odvětrání a tak je pro jejich nabíjení nutný tzv. pulzní proud. Pokud totiž na takovouto baterii zapojíte klasickou nabíječku může dojít nejen k jejímu totálnímu znehodnocení, ale je zde i velké riziko úrazu a poškození dalšího majetku. Ideální pro naší baterii je pokud nasimulujeme přibližně stejný režim jako má při svém normálním provozu. Na trhu je dnes již dostatek takzvaných inteligentních nabíječek které můžeme k uskladněné baterii připojit na celou zimu. Nabíječka sama po celou tuto dobu vyhodnocuje stav akumulátoru a v případě potřeby automaticky zahájí dobíjení. Tyto nabíječky mají i celou řadu dalších vychytávek jako například : pokud se vám "povede" přehodit plus a mínus - pak to nabíječka pozná a nejen že se nic nestane, ale jste na to automaticky upozorněn atd... Jenže to by byl již zase jiný článek - který si můžete přečíst zde . V rámci tohoto článku tedy pouze dodám, že tyto nabíječky se prodávají v ceně okolo 2.000,- Kč.

Konzervace
hlavně proboha neprovádějte sprejování stroje nejrůznějšími zcela zaručenými přípravky. Ze stroje který jste si ještě před těmito pracemi perfektně umyli nyní již pouze vlhkým hadrem setřete případný prach a osahání které vzniklo touto činností a vše naprosto běžným zato důkladným způsobem ošetřete. To znamená - lak kvalitní leštěnkou a chrom přípravky k tomu určenými. Nezapomeňte na sedlo a kožené části. Pokud máte garáž kde by se mohli vyskytnou hlodavci pak raději tyto části (sedlo, brašny, rolka ....) demontujte a uskladněte na bezpečnějším místě. Asi nemá smysl zde jmenovat konkrétní výrobky neboť zcela jistě má každý svůj oblíbený. Pokud by zde byl však někdo kdo úplně začíná pak mu jistě ostatní ve FÓ-RUM nějaký konkrétní doporučí. Jestliže již máte stroj dokonale naleštěný a nezapomněli jste ani na dráty kol pak již zbývá pouze stroj přikrýt. Posloužit může například starší, ale čisté prostěradlo, deka..... Igelity nejsou vhodné neboť zabraňují odvětrání oroseného stroje.

Shrnuto a podtrženo
jestliže jste celou sezonu udržovali svůj stroj v řádném stavu pak vše co jsme si zde řekli pro vás nemůže obnášet více práce jak na jeden den a z toho nejvíce strávíte mytím a leštěním. Samozřejmě pokud jste v průběhu sezóny údržbě stroje nevěnovali náležitou péči pak (například) jenom na vyleštění drátů můžete strávit i půl víkendu. Přesto doporučuji aby jste tento čas svému stroji věnovat neboť předejdete problémům při jarním osedlání. Jak na jaře bezproblémově osedlat takto uskladněný stroj si povíme v samostatném článku - někdy s blížící se vesnou.

V neposlední řadě
Berte prosím tento článek jako všeobecnou informaci pro dlouhodobější odstavení stroje který byl řádně a běžně používán. Je jasné, že pokud byl stroj používán v extrémních podmínkách a v průběhu sezóny se mu nedostalo řádné a předepsané péče, je "proces" ustájení podstatně jiný a nejen daleko náročnější ale i nákladnější. Rovněž bych chtěl upozornit na to, že pokud plánujete s vaším strojem sem tam v zimním období vyjet pak nic proti tomu. V takovém případě pouze vynechejte nalévání oleje do válců a demontáž filtrů. Musím však upozornit že takováto vyjížďka v drtivé většině případů nadělá více škody jak užitku. Pokud se ještě jedná o enduro - pak snad, ale v případě "adamitů" a supersportů je to spíše objednávka nemocničního lůžka neboť přestože bývají někdy i v zimě silnice suché tak při teplotě která v zimním období panuje ani neohřejete pneumatiky a to již nehovořím o všudypřítomném štěrku. Příznivci chromu by si zase měli uvědomit, že i když je asfalt suchý tak sůl je snad i ve vzduchu. Co takovéto nasolení stroje v kombinaci s jeho pozdějším orosením znamená pro hliníkové díly a chrom je jistě každému jasné.

Závěrem
pokud děláte průběžnou předepsanou údržbu při provozu stroje pak opravdu není nutné jakkoli detailně rozebírat váš stroj, neboť jak již bylo řečeno i spojový materiál má svou životnost. Na druhou stranu pokud jste se rozhodli stroj odstavit a nemáte ideálně temperovanou garáž kde je stálá teplota - neželte čas a zde popsané úkony udělejte. Ten kdo si myslí, že kdovíjak svému stroji prospěje tím - že jej několikrát za zimu protočí je na velkém omylu. Krom zcela zbytečného orosení a následné oxidace, vystavuje svůj stroje dalšímu zcela zbytečnému opotřebení.

07 led 2007, 22:11

Snad to bude stacit a jestli tak v tom ti uz neporadim a obrat se na profiky co se s tim zivi a pocitej s jistym obnosem co jim budes platit.Ale to zalezi pouze na kazdym z nas.Drobnosti si delam sam ale garancku a vynena pneu treba to necham jim oni na to maj i vercajk a ja bych to musel kupovat a to se mi nevyplati.

07 led 2007, 22:31

přesně tak

07 led 2007, 22:54

diky zejtra ti dam vedet az prectu ten navod :D :D :D ale je to sakra dlouhej navod :mad: :mad: :D
Odeslat odpověď