No jak to vypadá jste trošku mimo a pletete tu hrušky s jabkama.
Olej do převodovky (převodový olej) nemá s motorem nic společnýho (může bejt taky 5 metrů od motoru). Navíc samozřejmě rozdíl u automatů a manuálů. Mění se ve velkých intervalech.
Olej do dvoutaktních motorů (přidává se do benzínu) specifický olej, který se současně s benzínem spaluje a krásně nám pak kouří výfuk. Proč se tam dává je fakt, že dvoutaktní motor nemá olejovou vanu a žádný jiný olej tam není! Takže ten chudák musí tou troškou co je v benzínu namazat všechno jako u čtyřtaktu kde je oleje x litrů a za odměnu ho ještě spálej.
Olej do čtyřtaktů. Jedinej co se fakt leje do motoru. Hnípe pod válcema úplně dole a jak ta klikovka sebou začne mlýt tak do něj plácá a rozstříkává ho kolem.
Podle typu motoru a rozvodů jsou některé motory vybaveny pumpou, chladičem oleje a všemožnou filtrací. To je ten olej co furt tak musíme měnit.
Jako další použiji příspěvek převzatý z opelclubrenbau od Ypera, který je v oboru specialistou.
Aby bylo jasno jak je to s tou syntetikou, viskozitou a ACEA.
Na konci minulého století došlo ke změně v tom, co je syntetika a co není.
Originální syntetický olej, je snad jen olej silikonový a litr takového oleje je pěkně mastný a není určen pro spalovací motory!
Obecně ale platí, že 0wněco a 5wněco jsou syntetické oleje i když podle původní specifikace staré skoro 30 let už také nejsou oleji syntetickými.
Na konci minulého století proběhlo u mezinárodního soudu jednání, kdy se jeden z velkých výrobců olejů ohradil proti reklamnim kampaním jiných výrobců olejů, kteří označovali své oleje 5w a 0w jako plné syntetiky (full syntetic) a přitom byly vyrobeny jinou technologií než na kterou měl patent ten žalobce.
Mezinárodní soud pak po dlouhém jednání rozhodl, že i ony oleje, které byly přednětem sporu, jsou full syntetic a to i přesto, že jsou zesintetizovány nikoliv syntetickou reakcí v reaktoru, ale přídavkem syntetických látek, které vylepší původní vlastnosti minerálního oleje na hodnoty původních čistě syntetických olejů a dokonce jej v řadě případů ještě zlepší.
Současně to cenově zpřístupnilo oleje 0w-něco a 5w-něco široké motoristické obci, protože toto zesyntetizování je výrazně levnější.
Každopádně i tzv. jen minerální oleje, které obecně začínají na hodnotě 15w-něco, mají stejnou užitnou hodnotu vůči oněm dnes známým "full-syntetikám". Rozdíl mezi nimi je jen v tzv. čerpatelnosti za studena - full syntetiky umožňují lepší starty v mínusových teplotách a zcela určitě bych je do motoru dával pokud bych bydlel ve Skandinávii nebo v Kanadě, kdy mám auto zaparkované před domem nebo na dvorku a musím mít na něm hodinu před odjezdem z domova vyhřívací dečku a baterii trvale připojenou přes spešl komektor každý den na nabíječce.
V našem mírném klimatickém pásmu je to ale zbytečný přepych.
Full syntetiky jsou ale oproti polosyntetikám a minerálům dražší proto, protože musí splňovat:
A - čerpatelnost, kterážto vlastnost umožňuje lehké starty při teplotách nižších než -25°C
B - zachování stejné viskozity v rozsahu velké diference provozních teplot (start při -25°C a provozní teplota motoru cca 100°C) - je to tzv. viskozní index - změna viskozity v závislosti na teplotě. Čím vyšší teplota je, tím viskozita klesá a pevnost olejového filmu také klesá!
C - samotná pevnost olejového filmu - čím je olej řidčí, jako 0w a 5w, tím pevnost filmu je nižší - to se musí dohánět drahými přípravky.
Jinak přídavky na rozpouštění karbonu a udržení je ve vznosu se dávají do všech olejů a samozřejmě platí, že je vždy lepší používat olej na daný typ motoru, který se ve všech třídách podle SAE vyrábí v několika verzích a ty jsou pak následně dospecifikovány kvalitativním ukazatelem třeba podle ACEA.
Takže např. olej SAE 10w40 je vyráběn podle ACEA - v těchto kombinacích: A3, A3/B2, A3/B3, A3/B3,B4-98, A3/B3,B4-2000, B3, B3/B4 a až i pro zvlášť zatěžované nákladní automobily ve třídě E něco.
Platí, že mám-li naftový motor, volím olej pro naftu, protože ten obecně obsahuje více přísad na rozpouštění karbonu a udržení je ve vznosu.
Doporučuji všem si přečíst tyto odkazy:
Základní popis: [odkaz]
Viskozitní klasifikace: [odkaz]
Výkonová klasifikace: [odkaz]
Z jedné z těch tabulek se současně dozvíte, že olej se do auta volí také podle rozsahu vnějších teplot. Znovu upozorňuji, že se jedná o vnější teploty, kdy u nás jsou v průměru teploty od -25°C až do +35°C!
Také se podle specifikace ACEA dozvíte něco o normálních výměnných lhůtách a o prodloužených, které ale osobně nedoporučuji, protože všechny notory oleje žerou a pak abych dosáhl kýženého intervalu výměny, tak musím olej neustále dolévat - to ale způsobuje, že pak nevypouštím už olej, ale něco, co připomíná mazut s asfaltem. Nakolik takový olej škodí motoru nechám na uvážení každého z Vás.
Pokud bude zájem přidám další elaborát
Koukám, že odkazy jsou nefukční takže vše další naleznete na
www.oleje.cz