od Mr.Voza » 19 črc 2014, 12:25
Hasmann: To, co píšeš bude pravděpodobně pravda, ale u 4T motorů. Tam má olej za ůkol jenom to, bejt nalitej v olejový vaně, mazat kliku, ložiska, vačku a jiný pohyblivý části. Do spalovacího prostoru se prakticky vůbec nemá šanci dostat, za předpokladu, že motor správně těsní. V průběhu svojí životnosti teda jenom maže, je hnanej přes filtr, nebo sejtko, kde se zachytávaj nějvětší nečistoty a když je za interval životnosti tolik znečištěnej a znehodnocenej, že už by nemusel motor řádně mazat, tak se vyleje a naleje se novej. (zjednodušeně řešeno)
U 2T motoru to ale funguje jinak. Tam je olej součástí paliva, když prochází spolu s benzínem klikovkou, tak maže ložiska na klice a na ojnici, taky zespodu motoru mázne válec s pístem, pak se dostane přepouštěcíma kanálama do salovacícho prostoru, kde mázne válec s pístem ještě z vrchu a pak je při zážehu spálenej společně s palivem. A pokud se olej nestihne spálit, tak se jeho zbytky (karbon) usazujou ve spalovacím prostoru a ve vejfuku. (opět zjednodušeně řečeno)
Konkrétní příklady z mojí zkušenosti:
Moje bejvalá Yamaha Neos 50ccm 2T, motor Minarelli horizontal. Kupoval jsem jí se sériovým motorem. Předchozí majitel říkal, že na doporučení svýho mechanika s dlouholetejma zkušenostma lil od začátku 2T olej označenej jako "polosyntetika". Lil prý oleje od různejch výrobců, ale vždy prý "polosyntetiku". Na tomhle skůtru se mě poprvé zachtělo tuningu. V době, kdy měl cca 11000km, jsem měnil válec s dalšíma věcma - vejfuk, vário apod... Nebudu tvrdit, že spalovací prostor válce byl úplně čistej, jako u novýho motoru. To je samozřejmě blbost. Ale byla tam jenom taková malá, spíš povrchová vrstvička karbonu - spíš jenom povrchově okouřenej vrch pístu a spodek hlavy - šlo přes to i normálně přečíst označení pístu. Když jsem namočil hadr do naturalu 95, tak to tím šlo při troše snahy normálně smejt.
Pak uvedu švárovo Piaggio NRG Power 50ccm 2T, který kupoval před cca 5ti rokama, jako nový tady v Chrudimi a po celou dobu lil na doporučení výdělkuchtivýho prodejce dražší olej označenej jako "plně syntetický". Na moje rady, aby tam lil levnější "polosyntetiku", že to bude sériovýmu motoru víc vyhovovat a navíc ještě pár korun ušetří, nedbal a lil tam po celou dobu skoro 2x dražší "plnou syntetiku". Před cca 2-3 měsícema se mu zachtělo vyššího výkonu, že bude na skůtru přes léto jezdit do práce, ale těch 10km je i v mírně kopcovitým terénu na tý sériovce fakt opruz - každej menší kopeček = 30-40km/h. Volba padla na válec Malossi sport 70ccm. Po sundání sériovýho válce, kterej měl najeto 14000km (troufám si tvrdit, že jen o fous větší nájezd, než ten můj Neos) na vrchu pístu i ze spodu hlavy cca 0,5mm vrtstva usazenýho černýho karbonu. Prostě taková tvrdá krusta, která se dala odlupovat po kusech šroubovákem. Vejfukovej kanál a koleno vejfuku to samý. A teď si vem, že se ten bordel začne za provozu motoru z pístu a z hlavy odlupovat - no, myslím že s toho motor moc nadšenej nebude...
Takže pokud se mě někdo zeptá, jakej olej používat pro sériovej, nebo lehce upravenej 2T motor ve skůtru, vždycky mu doporučím olej, kterej je označenej jako "polosyntetika" - ať je ten olej vycucanej z ropy, nebo vymačkanej z nějaký bobule...
Aprilia SR50, Motor Minarelli Horizontal, Klika MFC Racing, Válec Malossi Sport 70ccm, Lauf S6 Pro Replica, Karbec DO19mm BE, klapky MFC Racing, Vário Malossi Multivar, Řemen Polini, Spojka S6 Torque control + Zvon WingCooler, Vodní pumpa S6 SSP