Heeezky se to tu hádá. Ale s některými výroky nemůžu souhlasit.
2T motor používá olej dvěma způsoby. 1-klasické mazání skříně, převodů atd.(pokud motor nemá suchou skříň), 2-olej do benzínu, který lejete buď rovnou do nádrže, nebo do nádobky, ze které je dávkován do benzínu pomocí čerpadýlka. 2T motor má píst mazaný právě tímto olejem, který se při běhu motoru spálí. 4T motor má olejovou náplň, která cirkuluje v motoru pomocí čerpadla, ale do spalovacího prostoru se nikdy nedostane !!! 2T motor je obecně "točivější" protože netahá vačkovou hřídel a nemusí otvírat ventily (pokud se mýlím opravte mne). Jde rychleji a lépe do otáček. K tomu aby fungoval co nejlíp potřebuje dobrý výfuk, který pomáhá vyplachování motoru. Proto mají 2T laďáky jiný tvar než 4T. 4T motor je "pomalejší" ve smyslu otáček, ale zase má lepší účinnost a není až tak závislý na výfuku. U 2T je potřeba zpětný tlak, zatímco u 4T jde spíš o to, aby se plyny dostaly ven co nejrychleji a bez odporu. 2T motor je náchylnější na zadření, pokud nefuguje dávkování spalovaného oleje korektně a nebo se naopak zanáší karbonem, pokud je oleje moc. Dnes jsou na trhu samozřejmě oleje, které tyto jevy podstatně eliminují, ale ti z nás kdo pamatují M2T tak asi ví o čem mluvím
4T motor je zase složitější a je v něm víc věcí, které se můžou rozsypat. Je náročnější na seřízení (ventily) a tím i na opravy. U 2T vyměníte válec a píst, u 4T je to válec, píst, rozvoďák, ventily, pružiny....
Podle mne nejde říct lepší je 2T nebo 4T. Je to o tom, co od motoru očekávám. Dnešní konstrukce motoru jsou o pár světelných let jinde, než v době, kdy jsem drandil na Fichtlovi. U pajdy bych asi já osobně volil 2T, protože je točivější, u většího objemu 4T, kvůli celkovému komfortu.
Howgh