Technické problémy s čínskými skútry do objemu 50ccm (včetně).
24 dub 2013, 12:46
Zdravím,
chtěl bych se zeptat, zda-li se tu najde někdo, kdo by mi dokázal poradit
Měl bych začít tím, že zkušenost s motocykly mám opravdu minimální a stačil jsem jen cosi pročíst, ale praxe žádná.
Koupil jsem si tento scooter po prvním majiteli (r. v. 2005), je přidán laděný výfuk a omezení rychlosti bylo odstraněno. Koupil jsem ho s tím, že po nastartování chcípne a pravděpodobně by to mělo být seřízení karburátoru. Vymontoval jsem karburátor, abychom se přesvědčili, že je v pořádku a tomu taky tak bylo, profoukli jsme to a žádná stopa po nějakém smítku. Karburátor jsme namontovali zpět a po nalití paliva z něj začalo trochu téct, jako kdyby to netěsnilo, tak jsme trochu (opravdu malinko) "zmáčkli" plovák a poté už to bylo v pořádku. Nakopli jsme to a po chvilce to vyprsklo benzín z výfuku a už to nechytalo, tak jsme vyměnili svíčku a znovu to šlo nakopnout, ale po přidání plynu se to dusí až to nakonec chcípne. Teď se obáváme, že plovák musíme vrátit jak byl, neboť se tam nestačí napustit palivo do karburátoru a proto to chcípne.
Pozn. chcíplo to už i bez přidání plynu.
Předem děkuji za odpověď a snad se to povede dát do kupy.
Hezký den přeji, Waly
24 dub 2013, 20:28
To "zmáčknutí" plováku zní hodně podezřele. V každém případě musíš správně nastavit výšku hladiny v plovákové komoře. Nevím jaké máš konkrétně provedení plováku a ventilu. Jestli je karb. kopie Mikuni tak uložení plováku včetně ovládání ventilu je kovové přichycené k tělesu plováku tavnými čepy. Může být poškozeno násilím a provozem. Opravné sady jsou.
Za další je třeba zodpovědět jednu otázku. Jezdilo to s tím laďákem nebo to tam někdo nahodil, zjistil že to nejede a prodal s tím, že stačí vyčistit karburátor? Pak je třeba správně otryskovat. Pod výrazem "se dusí" si neumím nic představit. Je chudá směs a nejde přidat, motor běží jen na volnoběžný režim nebo je bohatá směs a motor hulí a čtyřtaktuje?
Pokud se na to podívá někdo, kdo tomu rozumí, jistě bude jezdit. Je to jen spalovací motor. Primitivní stroj používaný dvě století.
24 dub 2013, 22:06
Ahoj a děkuji za tvou odpověď
Mám za to, že s tím laďákem jezdil, ale poslední tři roky na tomto skůtru ježděno nebylo. To, že se dusí mě napadlo při prvním chcípnutím. Nakoplo se to a na volnoběh se zdálo, že je vše v pořádku, ovšem při přidání plynu to začalo ztrácet na síle a pomalu to chcíplo a po několikátem nakopnutí to chcíplo i bez přidání plynu. Co se týče typu karburátoru, nedokážu ti s přesností říct, zda-li to je ta kopie nebo ne, vypadá to tak, ale nemám to u sebe :-/ . Ty trysky myslím měněny nebyly, avšak taktéž to nedovedu říct se 100% jistotou. Jediná teorie, která nas napadla je ta, kterou jsem popsal a to taková, že se nestihne doplnit karburátor, čili je nedostatek benzínu a tím pádem to chcípne, akorát nevím, jestli je taková teorie správná.
Ještě jednou děkuji a hezký večer
25 dub 2013, 10:17
Určitě to může být jedna z příčin která po chvíli způsobí chudou směs a trzv. dušení. Podle toho cos však psal o vytékajícím benzinu z karb. a prskající směsi z výfuku to spíš vidím na příčinu v bohaté směsi. Toto způsobí i tak banální závada jako vadný aut.sytič. Ten zústavá trvale otevřen(uzavření je akce), za studena nastartuješ, na poprvé jde přidat pak se to zhoršuje až se motor bohatou směsí udusí. Navíc ony čtyři roky stání se možná projevily na kondici hadiček a měkčených plastů. Nejsem si jist, kde je na hurricane nádrž. Jestli je nad motorem a doprava paliva samospádem, pak je ve dně nádrže podtlakový ventil ovládaný hadičkou ze sání. Stačí odpojit podtlakovou hadičku z karburátoru(je v horní části těsně před vstupem do sacího potrubí), vytvořit pusou podtlak a přesvědčit se ,zda teče palivo. Jestli je nádrž v podlaze jak to mám já, pak dopravu zajišťuje palivové čerpadlo ovládané pulsně hadičkou z klikové skříně. Stačí zatočit motorem. Podtlak z karb. je pak zaslepen.
V každém případě je třeba postupovat systematicky. Přesvědčit se, jestli přitéká palivo do karburátoru, správná hladina v plovákové komoře a nejlépe vyřadit aut. sytič. Osobně jsem vycvakl pístek sytiče z ovládací kleštiny kterou jsem ustřihnul a pružina která je uvnitř pak po zpětné montáži tlačí pístek do dna sytičové komory a je trvale of. Při studeném startu pro obohacení směsi zaslepím sání. Pokud to ve stávající konfiguraci jezdilo i s tím laďákem, mělo by to fungovat. Jestli ne, napiš jaká je velikost otvoru vstupního kolínka do airboxu, číslo hlavní trysky a jaký je skutečný typ výfuku.
Naše stroje jsou v podstatě totožné, jen na venek vypadají trochu jinak. Používám ho každý den téměř celoročne čtvrtým rokem, najeto 22 000 Km.
S přáním zdařené opravy
Luděk Brno
25 dub 2013, 11:51
Ahoj Luďku, znovu ti děkuji za tvou pomoc a radu. Dnes se vrhneme na opravu a všechno to odzkoušíme. Nádrž by měla být v horní části, tedy palivo poteče samospádem a zkusíme tedy vytvořit tebou zmíněný podtlak a pohrát si se seřízením směsi. Na karburátu vyčnívá pouze jeden "šroub", kterým se myslím seřizuje volnoběh, úplně jsme utáhli a postupně povolovali o asi 1,5 otáčky, ale v každém případě to chcíplo. Zkusím to rozebrat a srovnat plovák na původní místo a podíváme se i na ten sytič. Myslíš, že by byla možnost se s tebou spojit telefonicky v čase opravy?
Vidím, že máš opravdu mnoho zkušeností a za telefonickou radu bych byl vděčný. Opravovat budeme něco po 5té hodině a vše by šlo na můj paušál, stručně bych ti popsal situaci, co to dělá a co to nedělá a možná bychom se dopracovali k lepšímu výsledku anebo by to šlo aspoň rychleji
Ještě jednou ti děkuji a pokud by jsi souhlasil se zmíněnou komunikací po telefonu, byl bych rád, protože tvé zkušenosti se scootrem předčí ty naše dohromady.
Měj se, Waly
25 dub 2013, 12:10
jenom poznámku: když mi nejela motorka nebo auto způsobem, že to nejde normálně nastartovat, byl to vždycky buď benzín nebo elektrika. Ne vždycky se to jednoduše dá hned rozlišit co je co, a jestli třeba jiskra skáče opravdu v momentu kdy má. To jenom poznámka, že elektriku bych nevylučoval.
25 dub 2013, 12:18
no po koupi tam palivo bylo, ale nevím jak staré a aniž bychom to vyměnili, tak jsme se vrhli na opravu, takže nejdřív zkusíme vrátit ten plovák, abychom to mohli vyloučit a nakopneme to s novým benzínem a kdyby to dále chcípalo, potom už bych potřeboval nějakou telefonickou radu, která by byla v tu chvíli asi nejrychlejší
děkuji za radu a určitě to omrkneme i tu elektriku, každá rada je velmi dobrá a pokusíme se je využít
25 dub 2013, 12:32
Hlavně ten plovák seřiďte ať zavírá přívod paliva v momentě kdy má a u té elektriky omrkněte, zda je na skútru u hlavy válce plechové krytí fajfky svíčky, protože tohle taky může dělat problémy a rušit správné házení jiskry. Pokud tam bude plechové, vyhodit nebo koupit obyčejnou kvalitní značkovou fajfku, třeba NGK
.
25 dub 2013, 12:43
V první řadě bych vylil ten benzín. Tím bych začal. Co zkusit zapalovačem, zdali ten benzín vůbec jde zapálit? Už jsem viděl že se někdo snažil zprovoznit moto a benzín po 5 letech ani nešel zapáli zapalovačem
Jestli to poslední roky stálo, tak na to asi jezdit nepůjde. Obzvláště, jestli je to 2-takt a je v něm olej... Směs oleje a benzínu by neměla být starší než 2 měsíce, jinak olej ztrácí svou mazací schopnost. Ale myslím že ty 2 měsíce jsem ještě přestřelil - v reálu je to podle doporučení ještě méně.
25 dub 2013, 12:54
Opravdu všem děkuji, že se mi snažíte poradit a pomoci, vážím si toho a doufám, že se společně dopracujeme k fungujícímu výsledku. Starý benzín je vylitý a v úterý jsme dali nový, ale ten plovák není jak byl, takže to seřídíme a zkusíme nakopnout, jen nevím, jestli já mám ty dva seřizovací "šrouby" jeden je vidět fakt hezký, ale ten druhý jsem tam nenašel :-/ i na tu svíčku se podíváme, pokud to bude kolem plechové, tak koupím novou jak píšeš a snad to pojede, sezóna začala a já nikdy motocykl neřídil a těším se až to bude pojízdné a budu na mém scootru moci jezdit
Děkuji vám za rady
25 dub 2013, 21:03
Omlouvám se, ale po desáté jsem odjel do práce a na další jsem nemohl reagovat. Jak můžeš číst tak zase tolik znalostí nemám. Nenapadlo mne, že můžete startovat ze starým benzinem. Životnost naturalu 95 je opravdu mizerná, se zhoubným vlivem plechového stínění fajky také souhlasím. Vidět že víc hlav víc ví.
26 dub 2013, 08:34
Ahoj a všem vám děkuji za odpovědi a rady
včera jsme se na to kouknuli, zkoušeli jsme to seřídit a co to dělá: nakopnu to, jde to do otáček, třeba mě to pár metrů sveze, ale cuká to, jako kdyby to vynechávalo a stejně to chcípne. Když je vzdušník úplně utáhnutý, tak to běží asi nejlépe, takže to potom bere vzduch někde jinde, což je velmi záhadná situace :-/ než abychom na tom něco pokazili, tak to asi vezmu k automechanikovi, který má jako hobby opravování motocyklů a jinak to stále plivalo tentokrát vzduch, při přidávání plynu. Momentálně se na to dívá mé přítelkyně děda s jeho kamarádem, tak třeba něco objeví, ale opravdu to vypadá na nějaký malý problém, jen vědět, co to je. Plovák je seřízen a vše by mělo být na svém místě.
26 dub 2013, 10:50
No vidět, že postupujete správným směrem a již se podařilo objevit onen druhý šroub na seřizování bohatosti směsi volnoběžného okruhu karburátoru. Ano, mnoho lidí v tom plave ale musí jasně zaznít skutečnost, že šroub který nazýváš vzdušníkem, a není to úplně od věci skutečně se tak reguluje množství vzduchu přiváděného k volnoběžnému vzdušníku karburátoru ovlivňuje pouze bohatost směsi na volnoběh. Celkový poměr vzduchu a paliva pod plným plynem s ním neseřídíš. Ten je daný v první řadě a kromě jiného velikostí hlavní trysky. Menší tryska chudší směs, větší naopak. A nyní další překvapivá věc pro ty kteří mají nějakou zkušenost s dvoutaktními motory kde je ovládán úhel otevření sacího kanálu nuceně tedy pístem ( naše Jawy, Zetky Simson) nebo rotačním šoupátkem (Jawa 90, Trabant). U našeho dvoutaktu je sání řízeno jazýčkovým ventilem tzv.klapky. Toto řešení má své nesporné výhody. Na druhou stranu je motor extrémě choulostivý na proudění plynů a následně přesnost karburace. Z toho plyne, že dalším prohlížením karburátoru, pokud je vše OK a točením šroubku se dál nedostaneš. Každá změna do sání a výfuku se dramaticky projeví na bohatosti směsi. Např vyhodíš kolínko airboxu nebo přehodíš výfuk a vůbec nepřidáš plyn a musíš znova otryskovat přičemž rozdíl 0,05 mm ve velikosti hlavní trysky (např.z 65 na 60) je opravdu značný skok kdy 60 je moc chudá a 65 zas moc bohatá. Proto je třeba postupovat systematiky. Napiš jak velký je otvor vstupního kolínka do airboxu(předpokládám že filtrační vložka je čistá), velikost hlavní trysky a typ výfuku.
26 dub 2013, 22:00
Děkuji ti za cenné rady, určitě mám teď více vědomostí a nejsem sám. Ovšem obávám se, že tebou dotázené informace ti moemntálně nesdělím, zítra budu možná u scootru, tak se na to podívám a následně bych to sem napsal. Ty trysky budu muset měřit nebo se to na nich píše jaká to je velikost apod.? Vše se zdá být čisté bez smítek až na gumu mezi karburátorem a přívodem, ta guma je utažená dvěma sponami a ta zdá se být zpuchřelá, ale uvnitř to vypadá dobře, zatím jsme ji omotali a utěsnili pro jistotu. Vložku v airboxu není nová, ale v nejhorším stavu není, budu muset objednat novou, ale to rovnou s více věcmi, abych polovinu zaplacené částky neměl poštovné a druhou půlku cenu vložky. Ještě jedna technická, hlavní tryska je ta, kterou seřizuji volnoběh nebo je to jiná, pro mě je tam snad vše hlavní
26 dub 2013, 22:13
Já osobně bych se do šroubu bohatosti nehrabal. Teda pokud už ji někdo před tebou nerozhodil. Např. u Simsona byl ten šroub zalitý takovou voskovou zátkou a když se do toho začal někdo vrtat, většinou už nebylo karburátoru pomoci
A 50 ccm jsou na to obzvlášť choulostivé