Dobrý den,
dostal jsem darem Keeway Focus 50ccm, 2T s tím, že nestartuje a musím si ho nechat opravit. Skútr jsem dal do servisu, kde byla vyměněna jednotka CDI, jakési ložisko, olej a byly prováděny "pokusy" s výměnou automatického a manuálního sytiče. Skútr mi byl vrácen s tím, že je to čína a nikdy to nebude pořádně jezdit a že musím jezdit jen se zapnutým sytičem a jezdit často, aby se zaběhl. Má najeto kolem 3tis. Km. Zřejmě se na sytič snažili vyladit karburátor, sice tomu moc nerozumím, ale tohle mi hlava nebere. Každopádně skútr nejezdí. Pokusím se popsat chování skútru.
Studený skútr jsem poměrně snadno nastartoval se zapnutým sytičem a na volnoběžné otáčky motor normálně běžel donekonečna. Když jsem sytič vypnul, otáčky neudržel a motor chcípnul. Dal jsem tedy na radu "technika" a zkusil na něm jet se sytičem. Cca první den skútr relativně normálně jezdil i když měl někdy problémy se při rozjezdu dostat do výkonu. Bez sitiče nejel. Se zahřátým motorem skútr také startoval, ale už ne tak spolehlivě. Bylo nutno sytič zkušebně zapínat a vypínat. Někdy nastartoval bez něj, ale po nastartování bylo nutno sytič ihned zapnout, jinak motor chcípnul. Druhý den skútr opět normálně nastartoval a jako by přes noc úplně změnil chování. Studený se normálně rozjel, ale jakmile se zahřál, úplně zratil výkon. Na rovině jel cca 10 km/h a na plyn nereagoval, pouze bylo slyšet, že se velmi mírně zvedly otáčky motoru, ale na výkon to nemělo žádný vliv. Řekl jsem si, že vyzkouším pomalé přidávání plynu a pod., jak se bude skútr v různých situacích chovat. Nic nepomohlo. Pak se stalo, že se třeba po pětiminutové jízdě rychlostí 10 km/h úplně vzpamatoval a rozjel se normální rychlostí. Ale jakmile jsem dojel na křižovatku a byl nucen zastavit, už se znovu rozjel zase jen 10 km/h. Zkrátka když se chytnul normálně, dokázal vyjet i velmi prudký kopec, když se nechytnul, neměl výkon ani z kopce.
Pozval jsem si na konzultaci kamaráda a prvně jsme se pokusili seřídit karburátor, aby motor běžel na volnoběh bez sytiče. To se sice nějakým záhadným způsobem podařilo, ale jinak karburátor resp. motor vůbec na nic nereagoval. Ať jsme hýbali s jehlou, vzdušníkem, nastavením šoupátka nebo odkalovacím ventilem, na motor to nemělo absolutně žádný vliv. Ani na volnoběh jsme ho nedostali do žádných otáček. Podle návodu jsem dále zkontroloval funkci podtlakového ventilu pod nádrží a funguje normálně. Palivo, které jsem pro jistotu taky vyměnil, do karburátoru jde. Dále jsme vyzkoušeli sundat vzduchový filtr, opět žádná změna. Karburátor jsem rozebral, plovák je v pořádku, karburátor čistý.
A zde mé znalosti motorů končí, proto prosím o radu. Po dalším telefonátu s "technikem" mi tento řekl, že je karburátor zřejmě vadný. Před investicí do nového bych rád znal názory na to, zda může za popsané chování skútru opravdu karburátor, protože dle mého laického názoru se jedná o odlitek a není se na něm moc co rozbít nebo se jedná spíše o závadu jiného dílu na skútru.
Děkuji za rady.