Sem se tady nějak zamotal, četl jsem si diskuzi o oleji, a ona je už asi dávno v propadlišti ději, nevadí, tak se to třeba bude někomu hodit
Viskorní třída (např. 10W40) určuje teplotní rozsah použití oleje. Tato specifikace by se měla blížit doporučení výrobce, protože příliš tekutý olej nemusí být vhodný pro danou kontrukci motoru a nebude vytvářet dostatečný ochranný olejový film, případně nebude dostatečně vymezovat vůle.
e4ap00bd.jpg
Výkonnostní třída oleje se v Evropě používá ACEA, A pro zážehové motory a B pro vznětové. Oleje podle poslední specifikace ACEA jsou vždy použitelné v obou typech motorů, ale s rozdílnou výkoností, např. A3/B4.
ACEA A3/B4 : Univerzální oleje, specifické pro některé naftové motory s přímým vstřikováním
ACEA A5/B5 : Velmi vysoce účinné univerzální oleje pro všechny motory, umožňující dosáhnout úsporu paliva
Význam prvního písmena se nemění, stále odpovídá příslušnému typu motoru :
A = Benzinové motory a dvoupalivové motory benzin/LPG
B = Naftové motory
Následující číslice je změněná a odpovídá následujícímu typu oleje :
2 = Minerální oleje
3 = Vysoce účinné oleje
4 = Oleje specifické pro některé naftové motory s přímým vstřikováním
5 = Velmi vysoce účinné oleje, které umožňují dosáhnout snížení spotřeby paliva
POZOR : Od 2004 ACEA vyžaduje univerzální oleje : A2/B2 ; A3/B3 ; A3/B4 ; A5/B5. Všechna
Další podnormou ACEA jsou oleje LOW SAPS, při jejichž spalování vzniká nižší obsah popela označují se písmenem C:
C3 : Nízký obsah popela
C2 : Nízký obsah popela a úspora paliva
C1 : Velmi nízký obsah popela a úspora paliva
C4 : Velmi nízký obsah popela a úspora paliva
Tyto ACEA normy dnes nestačí pro potřeby některých výrobců (PSA, VW, BMW, Mercedes, ...) a zavedli normy vlastní. Certifikace a licence na tyto oleje je dost finančně náročná, což může znamenat, že dva na první pohled podobné oleje dle viskozní třídy a ACEA jsou cenově odlišné.
Speciální motocyklové oleje pro 4t jsou vyráběny pro potřeby motorů, které mají společnou olejovou náplň a mokrou spojku, tyto oleje narozdíl od těch pro motory vozidel neobsahují aditiva, které snižují tření / spotřebu. Tyto aditiva by negativně ovlivnily funkci spojky, případně synchronizace.
Dnes jsou veškeré oleje aditivivány, tzn., že jsou vzájemně míchatelné, výkonostně bude smíchaný olej odpovídat nejnižší přidané výkonostní normě, viskozně to bude nějaký mišmaš mezi smíchanými rozsahy.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.