ORBITH46 píše:Ahoj kluci, budu měnit olej v X8 200. Koupil jsem Repsol Moto Scooter 4T 5W-40 1l, po kolika km měníte? Cca 3000KM? Ten jejich manuál je zmatenej. A ještě mě zajímá interval výměny převodového oleje? Díky za info
No jsou to Taliáni,ti byli vždycky trochu mimo
Podle toho manuálu se má olej měnit z počátku,tuším první dvě výměny po 3 tisících,potom už po 6 tisících.Je to z důvodu záběhu a výplachu motoru od různých mikrotřísek po opracování,kdy se prostě předpokládá v oleji větší výskyt mikročástic a je dobrý to dostat ven z motoru.Je to tak snad u všech nových strojů a za komančů to byla z důvodu hrubších technologií opracování a nedokonalých olejů doslova alfa omega další budoucnosti stroje.Dneska už jsou technologie strojírenství trošku jinde a taky marketing,který nepředpokládá nekonečné opravy opotřebených motorů raději mlčí co se týče návodů jak co nejvíce prodloužit život motoru
Do X 8 samozřejmě patří výhradně olej splňující předepsanou normu dle výrobce,píšou to v příručce,píšou to na bloku motoru.Třeba u 200ccm 5W40,je to díky uložení kliky na šálkách,kde jsou předpoklady pro časté starty a nedůkladně prohřátý motor.
Jiné motory,které mají kliku uloženou ve valivých ložiskách mají většinou předepsaný 10W40
Pro bezproblémový předpoklad stačí dodržovat intervaly předepsané výrobcem,když někdo mění u olítané X8 olej po 3tis km,když najede za rok 6000km,tak tím nic nezk*rví,ale taky ničeho nedosáhne,vzhledem k cenám oleje je to spíš nerentabilní.Ideální stav je prostě ten kilometrový průběh za sezónu projet celý a na jaře to po důkladném prohřátí motoru vyměnit.Přece jen stroj je od toho aby sloužil nám,ne my jemu
Taková perlička z dílny Taliánů:Zrovna nedávno jsem měnil u X8 plastové víčko termostatu(údajně taky bolest piaggia),které bylo prohlé a lehce podsakovalo.V rámci vyčištění od toho fridexového shitu a kontroly těsnění jsem vydloubnul termostat a pod ním na mě koukala pěkná macatá několikkrát přeložená,spirálovitá špona od vrtačky nebo frézky,která skoro úplně zacpala kanálek do hadičky.Na chodu skůtru se to sice celou dobu nijak neprojevovalo,ale je vidět jejich přístup k práci.Jen podotknu,že veškeré šroubky na skútru byly ještě začrtlé tou jejich tužkou od výroby,takže do toho nikdo předtím nehrabal