od novaka » 26 pro 2006, 12:35
[quote=roman.mara]najde se někdo, kdo mi poradí ???
díky[/quote]
V manuálu pro údržbu doporučuje Suzuki pro Burgmana 125 podle klasifikace API oleje s označením SF nebo SG. Viskozitní klasifikace by měla byt SAE 10W-40 - teoreticky to může být polosyntetika i syntetika. Dál je v manuálu tabulka kde je možné podle venkovní teploty, tedy podle teploty při které je skútr provozován vybrat i alternativní olej např. 15W-40, ale to jen v případě, že není olej 10W-40, např. olej 5W-40 není v tabulce vůbec. V servisní knížce je potom pro 4-takty doporučen olej Castrol R4 SUPERBIKE nebo Castrol GPS. Faktek je, že serviska je předťištěná pro více typů motorek. Výměna motorového oleje se provádí po 4 tisících. Burgman se od všech ostatních 125 skútrů (tedy co znám) liší v pravidelnosti servisníchj prohlídek. Burgman 125 je má po 4 tísících ostatní co znám, tak je maj po 6 tisících. Faktem je, že ta prohlídka se skládá z výměny oleje, dotažení nějakých šroubů a seřízenín ventilové vůle. Celkem banality. O 125 se člověk musí starat. Z hlediska údržby tedy myslím jen ten základ, ale pravidelně ...jinak jezdit a jezdit.
Co řící obecně k výměně olejů...pro auta platí, že do motoru se leje pořád to samé. Pokud tedy budu mít starou Škodovku do které budu pořád lít olej 15W40 (minerální, ropný olej) a nejednou mi někdo poradí plnou syntetiku nejlépe 5W40, tak se stane jen to, že karbonové úsady, které mi těsní motor se vypláchnou - plná syntetika má totiz daleko účinnější detergentní systém aditiv a to jak pro nízké, tak především pro velmi vysoké provozní teploty. No a potom vyšším spotřeba, přehřívání atd. Chce to kompromis. Nemá cenu vymýšlet nějaké speciality.
Co se týče údržby skůtra, tak doporučuji knížku Skútry, vydalo to nakladatelství Kopp. Je to v češtině, ale takové tatarské. Asi to překládal nějaký automatický překladač. Na začátku jsou překlady z německého časopisu Roller. Je tam např. test Aprilie Atlantic 125. Po 26 tis. jsou v háji ložiska na klice, jinak vše celkem ok. Zajímavé také je, že řemen variátoru byl měněn právě až po 26 tis. a to jen preventivně. Potom je tam ještě test Yamahy Tmaxu, Piaggia X9 500 a Aprilie 50 Ditech. Tahle knížka je vážně to co mi chybělo.