Přehmatávání při akceleraci

Diskuze o skútrech většího objemu.

Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod Roonin » 02 zář 2020, 17:18

Doufám, že to není hloupá otázka, ale mám nový skútr PCX asi pět dní, před tím jsem jen testoval krátce asi tři různé skútry, takže jsem naprostý začátečník. V posledních dnech jsem se snažil najít optimální způsob držení pravého gripu včetně použití dvou prstů na páčce přední brzdy. Čím víc si troufám jezdit rychle, tím víc se mi stává, že i když chytnu grip tak, že mám zápěstí co nejvíc nahoře, abych ho měl kam točit dolů, tak jak plynule akceleruju, už nemám kam zápěstí vykroutit, takže musím přehmátnout, čímž dojde k jakémusi falešnému přeřazení - otáčky na chvíli klesnou, jak pouštím grip, a opět přidávám otáčky potom, co jsem přehmátnul. Nezdá se mi, že by to byl běžný způsob ježdění na skútru. Co s tím?
Roonin

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 49
Registrován: 14 srp 2020, 16:55

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod JardaB » 02 zář 2020, 19:10

Jakou máš vůli na plynu ?
To, co popisuješ není vůbec potřeba ... nějak tomu nerozumím. Vypadá to, jako by jsi dával plyn na trvale maximum.
S hřbetem ruky lehce nahoru (15-30 stupňu) ten vergkl popadnu, s rukou +- vodorovně či lehce dolu (tak 15 stupňů) jedu a na plnej už musím trochu zabrat, ale to je vyjímka jen krátkodobě. Žádné přehmatávání není třeba.

Pokud jedu mimo město musím počáteční hmat udělat trochu s větším úhlovým "předstihem", po městě na to skoro nezáleží protože plynem hýbeš odhaduji tak do 1/3 celkového rozdahu pohybu rukojeti plynu ... rozsah od stolu odhaduji tak na 30 stupňů.
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1740
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod josuk » 02 zář 2020, 19:30

tak jsem to musel jít vyzkoušet, o co jde. ;-)
Vůle na plynu nemá být velká, ale je to nové, tak to je asi ok.
Automaticky na to rukou sahám že prsty přesahují páčku hodně s přesahem a normální pohodlná pozice nastane v tom obvyklém režimu jízdy. Plný plyn asi moc nedávám a možná tomu přehmátnutí pomáhá palec, který to podrží než dlaň trochu přeroluje.. ;-)
Jinak právě proto se někomu hodí nastavitelné páčky, v případě moc dlouhých nebo krátkých prstů se dají i páčky vyměnit..

Podle mě, jezdit, jezdit jezdit ;-))
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 597
Příspěvky: 1419
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a Honda ADV 350
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod scarabeo500 » 02 zář 2020, 20:17

Omlouvám se, ale na tohle musím reagovat. Pokud o takové věci musíš přemýšlet tak se raději vrať na koloběžku. Pár motorek jsem pod sebou měl. Jak by ses popral s motorkou kde se musí řadit? To bys po každém řazení špekuloval jak chytit heft?
Hrůza takového pilota potkat.
Uživatelský avatar
scarabeo500

250+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 297
Registrován: 09 dub 2015, 07:08
Bydliště: okr. Třebíč
Skútr / moto: Scarabeo 500

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod icask2 » 02 zář 2020, 20:21

Heft sa nikdy nepusta. Ako tu uz pisaly podrzis si ho palcom. Ono sa da tocit ho aj samim palcom len je to narocnejsie.
Neboj prides na ro ako to ide najlepsie.

Nesmejte sa mu. Prvy mesiac som aj ja poznal len dve polohy plynu

Odoslané z SM-A202F pomocou Tapatalku
icask2

500+
 
Reputace: 62
Příspěvky: 605
Registrován: 14 črc 2018, 09:39
Skútr / moto: Maxsym400; Kymco Downtown 125 abs

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod Roonin » 02 zář 2020, 20:57

scarabeo500 píše:Omlouvám se, ale na tohle musím reagovat. Pokud o takové věci musíš přemýšlet tak se raději vrať na koloběžku. Pár motorek jsem pod sebou měl. Jak by ses popral s motorkou kde se musí řadit? To bys po každém řazení špekuloval jak chytit heft?
Hrůza takového pilota potkat.


To s přehmatáváním Jsem zatím na žádným skútru neřešil. Přišlo mi přidávání plynu přirozený. A i s novým skútrem jsem vůbec s rukou neexperimentoval. Pak se ale stalo, že jsem vyměnil tenčí rukavice za tlustší. Sice mi sedí na dýlku, ale neobepnou dlaň těsně. Hrozně mi ty rukavice vadily. A pak se st průšvih. Málem. Brzdil jsem kvůli chodci na přechodu a jak mi ty rukavice nesedí, současně s přední brzdou jsem přidal plyn. To mě vyděsilo. Pak ještě jednou při parkování. Tak zpátky k tenkým rukavicích. Pak jsem hledal, jak správně držet grip a mít prsty na brzdách. Takže se učím jinak držet grip a brzdit. Proto už to není přirozený. A protože už jezdím rychleji, často prostě nestačí půl plynu jako dřív. Na doraz nejdu. Ale tak do 80 procent často. Jsem si jist že s holýma rukama bych byl úplně v pohodě. I ty tenký rukavice se mi shrnující pod gripem. Prostě nemám dobrej kontakt s gripem a možná mi to prokluzuje mezi rukavicí a gripem. To by vysvětlovalo, proč musím kroutit víc než vy tady.

Jo a na Simsonovi jsem jezdil bez jakýchkoli problémů. To šlo samo.

-- 02 zář 2020, 20:48 --

JardaB píše:Jakou máš vůli na plynu ?
To, co popisuješ není vůbec potřeba ... nějak tomu nerozumím. Vypadá to, jako by jsi dával plyn na trvale maximum.
S hřbetem ruky lehce nahoru (15-30 stupňu) ten vergkl popadnu, s rukou +- vodorovně či lehce dolu (tak 15 stupňů) jedu a na plnej už musím trochu zabrat, ale to je vyjímka jen krátkodobě. Žádné přehmatávání není třeba.

Pokud jedu mimo město musím počáteční hmat udělat trochu s větším úhlovým "předstihem", po městě na to skoro nezáleží protože plynem hýbeš odhaduji tak do 1/3 celkového rozdahu pohybu rukojeti plynu ... rozsah od stolu odhaduji tak na 30 stupňů.


V Praze bych rozhodně mohl jezdit často na doraz rozsahu rukojeti. Určitě při rozjezdech na semaforech, pak při vyjíždění s vedlejší na hlavní, nebo když akceleruješ z padesátky na sedmdesát. Skútr je v záběhu, takže se snažím nikdy nejít na doraz, což se mi stalo zatím od pátku asi jen dvakrát nechtěně. Možná je problém s rukavicema, že mi to prostě proklouzává a ani to nevím. Navíc když mám dva prsty na páce brzdy, tak už vůbec nemám skoro žádnou jistotu v ovládání gripu, to už ho držím jen tak tak kouskem dlaně a dvěma prsty.

-- 02 zář 2020, 20:51 --

icask2 píše:Heft sa nikdy nepusta. Ako tu uz pisaly podrzis si ho palcom. Ono sa da tocit ho aj samim palcom len je to narocnejsie.
Neboj prides na ro ako to ide najlepsie.

Nesmejte sa mu. Prvy mesiac som aj ja poznal len dve polohy plynu

Odoslané z SM-A202F pomocou Tapatalku


No divný je, že jsem asi před měsícem jezdil dva dny skoro non stop s půjčeným piaggo medley v horším stavu a naprosto jsem žádnej grip neřešil, něco jako přehmatávání si vůbec nepamatuju. Ale to jsem držel oba gripy pevně všema prsty. A taky jsem jezdil hodně opatrně, protože to byla moje první pražská jízda na skútru, to se nedá s nějakým Řeckem, kde jsem jezdil na skútru jak na hračce, tak mi to připadalo primitivní a nudný, vůbec nedá srovnat.

-- 02 zář 2020, 20:58 --

josuk píše:tak jsem to musel jít vyzkoušet, o co jde. ;-)
Vůle na plynu nemá být velká, ale je to nové, tak to je asi ok.
Automaticky na to rukou sahám že prsty přesahují páčku hodně s přesahem a normální pohodlná pozice nastane v tom obvyklém režimu jízdy. Plný plyn asi moc nedávám a možná tomu přehmátnutí pomáhá palec, který to podrží než dlaň trochu přeroluje.. ;-)
Jinak právě proto se někomu hodí nastavitelné páčky, v případě moc dlouhých nebo krátkých prstů se dají i páčky vyměnit..

Podle mě, jezdit, jezdit jezdit ;-))


O víkendu zkusím s holýma rukama, bez rukavic, rozjezd z nuly na padesát, aniž bych hnul rukou na gripu, jen budu točit zápěstím. VY tady v podstatě všichni tvrdíte, že když jedu z nuly na padesátku a začnu se zápěstím nahoře, tak mezi nulou a padesátkou dojde na gripu vlastně jen k otočení o polovinu. Takže teoreticky bych pak mohl pokračovat bez přehmátnutí až do 100 za hodinu. Dobře, ale to už budu mít opět zápěstí uplně vykloubený, takže až dosáhnu stovky, tak zase musím přehmátnout. Navíc čím víc chce člověk akcelerovat, o to víc musí topit, to je stejný u auta. Takže když budu chtít jet z 0 na 50 za pět sekund, tak už musím otočit plyn až uplně dolů - a tady je kámen zakopanej, budu tam mít třicet, ruku už na doraz, ale chci jet pade. Logicky mi nezbejvá než přehmátnout. Nebo jsem něco nepochopil?
Roonin

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 49
Registrován: 14 srp 2020, 16:55

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod HonzaR » 02 zář 2020, 23:16

Ono také různé skútry mají různé "krokování" (tedy citlivost přidání) plynu. Když si vzpomenu na rychlopal na kývačce... :D Co si pamatuju, u SH300 byl dlouhý krok plynu, také jsem přehmatával, Beverly 350, nebo Integra ho mají zase dost krátký, hodně citlivý. Chce to zvyknout si, jezdit a zažívat různé situace. Časem to přejde do podvědomí.
z ho*na bič neupleteš...
Uživatelský avatar
HonzaR

1500+
 
Reputace: 219
Příspěvky: 1869
Registrován: 15 srp 2011, 11:07
Bydliště: Praha 16
Skútr / moto: Suzuki V-Strom 800 /SE

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod Roonin » 03 zář 2020, 06:12

A dá se to upravit, aby byl rozsah otočení kratší?
Roonin

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 49
Registrován: 14 srp 2020, 16:55

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod HonzaR » 03 zář 2020, 10:04

Určitě bych zmenšil vůli v záběru lanka. Bývá kolem 3mm, mně funguje 1mm. Ostatní je dané konstrukcí.
z ho*na bič neupleteš...
Uživatelský avatar
HonzaR

1500+
 
Reputace: 219
Příspěvky: 1869
Registrován: 15 srp 2011, 11:07
Bydliště: Praha 16
Skútr / moto: Suzuki V-Strom 800 /SE

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod Roonin » 03 zář 2020, 10:53

Tak už chápu, proč na svou otázku nemůžu nikde najít odpověď a proč mi na to nikdo nedokáže odpovědět. Protože jsem se dopustil šílený logický chyby. Samozřejmě dokud jsem o funkci rukojeti s plynem nepřemýšlel, tak jsem to používal přirozeně. Teprve když jsem začal řešit ty dva prsty na páčce brzdy a rukavice a podobně, tak jsem začal dělat s plynem kraviny.

je to přece jednoduchý jako facka - rukojeť je vytočená směrem ke mně - akcelerace
rukojeť je vytočená směrem ode mě - neakceleruju
chci postupně akcelerovat - vytočím k sobě a držím
jsem spokojen s dosaženou rychlostí - pootočím od sebe a držím

z toho hlediska by prakticky nemělo být vůbec nutný přehmatávat - když třeba chci zrychlit z 50 na 80, vytočím rukojeť k sobě, počkám, až tam je 80 a zase zápěstím otočím zpátky a zůstanu v neutrální pozici zápěstí

co jsem začal předevčírem nesmyslně dělat - myslel jsem si, že když nebudu dál vytáčet rukojeť, přestanu akcelerovat, ale to je blbost, stejně jako u auta šlápnu na plyn až k podlaze a nepotřebuju vyvrtat do podlahy díru, abych mohl šlápnout na plyn ještě víc - prostě motor krmím benzínem co to jde a motor se snaží dál zrychlovat - když uplně sundám nohu z plynu, motor nedostane benzín, teda málo, a logicky přestane akcelerovat, navíc pak i začne brzdit motorem, a stejný je to u skútru, když uberu plyn, akorát že skútr asi nebrzdí motorem

tak se omlouvám za zmatky, celý jsem to překombinoval, prostě logickej zkrat v hlavě

teď se ještě naučit jezdit s dvěma prsty na páčkách brzd a nedopustit, abych omylem přidal při brždění plyn
Roonin

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 49
Registrován: 14 srp 2020, 16:55

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod icask2 » 03 zář 2020, 12:24

Na brzdovej packe mam stale prsty iba lavej ruky. Pravu chytim podla potreby. Pekne ti to sadne rovno jak uberies plyn.

Odoslané z SM-A202F pomocou Tapatalku
icask2

500+
 
Reputace: 62
Příspěvky: 605
Registrován: 14 črc 2018, 09:39
Skútr / moto: Maxsym400; Kymco Downtown 125 abs

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod scarabeo500 » 03 zář 2020, 12:58

Sice jsem to neměl v plánu, ale asi se pojedu odpoledme projet, abych zjistil co vlastně tou pravou rukou při jízdě dělám. Padesát let jsem o tom nepřemýšlel tak mám trochu strach abych nezjistil, že to dělám špatně :D
Uživatelský avatar
scarabeo500

250+
 
Reputace: 19
Příspěvky: 297
Registrován: 09 dub 2015, 07:08
Bydliště: okr. Třebíč
Skútr / moto: Scarabeo 500

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod Roonin » 03 zář 2020, 13:04

scarabeo500 píše:Sice jsem to neměl v plánu, ale asi se pojedu odpoledme projet, abych zjistil co vlastně tou pravou rukou při jízdě dělám. Padesát let jsem o tom nepřemýšlel tak mám trochu strach abych nezjistil, že to dělám špatně :D


V tvým případě 50 let zkušeností na motorce i skútrech by mě zajímalo, jestli jezdíš s prsty pravé ruky na páčce přední brzdy. Co vím, tak se obecně doporučuje mít pořád aspoň dva prsty na páčce přední brzdy u motorek i skútrů. Ale nevím.
Roonin

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 49
Registrován: 14 srp 2020, 16:55

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod josuk » 03 zář 2020, 16:51

Samozřejmě že se to doporučuje, protože jak se leknes uz brzdis.
Je to zvyk. Já si dřív třeba na dálnici ulevoval a prsty z brzdy sundaval ale už to nedělám. Prostě zvyk.
To přidávání plynu se podle mě děje hlavně to hranou mezi palcem a ukazovákem nikoli zápěstím a dlaň tu polohu dohmatava.. samozřejmě rukavice co nesedi, i tlustý můžou sedět, nebo kloužou jsou špatně.

A jak nepřidat plyn při brzdění. Stane se ale je na to takovej rolovací pohyb dlaně dopředu a prsty přitom tu páku ještě lépe omotávají.
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 597
Příspěvky: 1419
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a Honda ADV 350
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Přehmatávání při akceleraci

Příspěvekod duky5 » 03 zář 2020, 17:38

icask2 píše:Na brzdovej packe mam stale prsty iba lavej ruky. Pravu chytim podla potreby. Pekne ti to sadne rovno jak uberies plyn.

Odoslané z SM-A202F pomocou Tapatalku
Ja to mám rovnako. Prsty pravej ruky nemám počas jazdy na brzde.

Mal som motorku jawu 350/634 a tam by som dvomi prstami páčkou ani nepohol. Takže celá ruka na plyne a keď trebalo brzdiť, tak som ubral plyn a celá ruka na brzdu.

Aktuálne na Nexus 500 tiež nemám prsty pravej ruky na brzde, lebo ľavá páčka ovláda prednú aj zadnú brzdu zároveň. Takže jazdím ako píše icask2. Pravú páčku použijem iba keď stojím na červenej či čakám kým prejde vlak, prípadne potrebujem intenzívnejšie brzdenie kedy brzdím oboma rukami.
Honda ADV350 Obrázek

Gilera Nexus 500 Obrázek, dlhodoby priemer za cca 77 000 km
Uživatelský avatar
duky5

1000+
 
Reputace: 108
Příspěvky: 1232
Registrován: 27 kvě 2011, 17:33
Bydliště: Bratislava
Skútr / moto: Honda adv350

Další

Zpět na 100-125ccm skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků