Diskuze o skútrech většího objemu.
Odeslat odpověď

Re: Přehmatávání při akceleraci

23 zář 2020, 22:15

a co jste vyřešily?

Re: Přehmatávání při akceleraci

23 zář 2020, 23:26

tomkob1980 píše:Moje doporučení zní...nauč se jezdit plynule. Nemyslím to zle. Sice už je to nějaký pátek co jsem jezdil na 125, ale princip je stejný u čehokoliv. Paradoxně u silnějšího skútru by ses to naučil možná snáz. Zkus s plynem pracovat, naučit se využívat setrvačnost, předvídat a počítat s decelerací motoru. Plynová rukojeť nemá jen 2 pozice (zavřeno a úplně otevřeno). Schválně vyzkoušej někdy z plného plynu trochu povolit a zjistíš, že to jede úplně stejně. Fyziku prostě nepřevezeš a ze 125 raketu neuděláš, i když se tady o to již mnozí snažili. Možná to souvisí i s věkem (telecí léta mám už za sebou a období, kdy jsem musel být všude první, jsem také přežil bez újmy), ale já brzdím zcela minimálně. Tím neříkám že nebrzdím vůbec, ale hodně jde ukorigovat pouze plynem. Uznávám, že X-max brzdí motorem krásně. Když se to naučíš, tak zjistíš, že jde jezdit relativně rychle ale přitom plynule, a to i v zatáčkách.

No a s těmi prsty na brzdové páčce tomu nerozumím už vůbec. Nevím jak to tedy dělají ostatní, ale takhle jedu snad jen ve městě, při nějakém proplétání, kde je riziko nutnosti náhle a prudce brzdit vysoké. Jinak nevidím sebemenší důvod proč takhle jezdit, respektive mi to přijde i nebezpečné. Vlastně si ani nedovedu představit jak tedy ten heft držíš (když přidáváš plyn a zároveň máš prsty připravené na brzdové páčce) a možná je to právě ten důvod proč musíš přehmatávat.


No rozhodně zkusím do kopce v zatáčkách jezdit bez prstů na brzdě, to je první věc, s kopce mi to přijde naprosto přirozený, že jsem připraven pořád brzdit. Ale co se týká plynulosti, naprosto s tebou souhlasím, ve všech případech, kromě toho, když prostě jedeš do kopců - chápeš, že to vůbec nechce jet? Tudíž pomaličku přidávat plyn, no možná to opravdu nebude velkej rozdíl, jestli to dám nadoraz, nebo budu přidávat plynule, jako když byl skútr v záběhu. Ale do kopce je to tak slaboučký, že se nedá mluvit o nějaký agresivní jízdě, je to fakt spíš jako babeta, prostě to nejede, no... takže plynule jedeš, tak jako tak. Na ten plyn to nereaguje, protože to nemá sílu.

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 07:23

tomkob1980 píše:Nevidím důvod proč bych měl jezdit do kopce s prsty na páčce brzdy. ..


srnka1010 píše:Nedá sa takto stále jazdiť. Možno v meste, keď kľučkuješ medzi autami. .

Ahoj chlapci, ;-) dá se na to zvyknout, u mě asi tak po roce, po dvou, kdy už ani na delších cestách nemám potřebu si ulevit a prsty z páček sundat.
Za celou tu dobu mi to vážně pomohlo jen asi dvakrát, a několikrát jsem si cvaknul brzdy a za vteřinu dvě teprve mozek došel k závěru že to není potřeba (samozřejmě tady je velká výhoda ABS). Funguje to tak, že jak se leknu, tak cvaknu, nejen prsty, i jiné svěrače.. ;-) dokonce to bylo jednou na dálnici jsem moc dlouho hleděl do zrcátka a najednou kolona.. Není to nějak extra pohodlné, ale dá se zvyknout.
Jinak v autě se taky noha na brzdě sice normálně nedrží, ale např. v závodech se to používá, chce to zase cvik (brzdit levou) ale může to pomoct. Někomu.. ;-)

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 08:46

Výkon 125 je samozřejmě omezený, s tím bohužel nic nenaděláš. Každý vnímá rychlost jinak a každý má i jiné potřeby. Občas jezdím na vyjížďky s kolegou co má PCX 125 (první verzi) a rozhodně bych si netroufl říct že se loudá. I do těch největších kopců na Šumavě nejede méně než 65 - 70 km/hod., a to není úplně střízlík...

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 09:09

tomkob1980 píše:Výkon 125 je samozřejmě omezený, s tím bohužel nic nenaděláš. Každý vnímá rychlost jinak a každý má i jiné potřeby. Občas jezdím na vyjížďky s kolegou co má PCX 125 (první verzi) a rozhodně bych si netroufl říct že se loudá. I do těch největších kopců na Šumavě nejede méně než 65 - 70 km/hod., a to není úplně střízlík...


Ono to drží do kopce i 70, ale trvá to, než se to z tý zatáčky dostane na rovince na tu aspoň sedmdesátku, proto mi přijde logický, že hned po výjezdu ze zatáčky dávám plný plyn a ten držím, dokud nemám požadovanou rychlost. Když je to jedna vracečka za druhou, tak to je pořád plnej, brzda, plnej, brzda... ale i když je delší rovinka po zatáčce, tak z tý zatáčky chci svižně vyrazit na rovinku, takže zase plnej. Jako v rovinatým terénu tu lítá hezky, to jo.

-- 24 zář 2020, 08:11 --

josuk píše:
tomkob1980 píše:Nevidím důvod proč bych měl jezdit do kopce s prsty na páčce brzdy. ..


srnka1010 píše:Nedá sa takto stále jazdiť. Možno v meste, keď kľučkuješ medzi autami. .

Ahoj chlapci, ;-) dá se na to zvyknout, u mě asi tak po roce, po dvou, kdy už ani na delších cestách nemám potřebu si ulevit a prsty z páček sundat.
Za celou tu dobu mi to vážně pomohlo jen asi dvakrát, a několikrát jsem si cvaknul brzdy a za vteřinu dvě teprve mozek došel k závěru že to není potřeba (samozřejmě tady je velká výhoda ABS). Funguje to tak, že jak se leknu, tak cvaknu, nejen prsty, i jiné svěrače.. ;-) dokonce to bylo jednou na dálnici jsem moc dlouho hleděl do zrcátka a najednou kolona.. Není to nějak extra pohodlné, ale dá se zvyknout.
Jinak v autě se taky noha na brzdě sice normálně nedrží, ale např. v závodech se to používá, chce to zase cvik (brzdit levou) ale může to pomoct. Někomu.. ;-)


Už jsem takhle zachránil zdraví jedné hezké slečně, která mi vlítla pod kola v centru Prahy... kdybych neměl prsty na brzdě, tak je asi v nemocnici a já možná taky.

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 09:45

Nechci znít ironicky, ale napsat 3 stránky diskuse o způsobu nahmátnutí plynu a držení prstů na brzdové páčce je snad už na diagnozu :shock: Ne, pardon pokud se někoho dotknu, ale jezdil jsem odmlada na kole, pak na Babetě, první skútr jsem si pořídil až díky novele v roce 2013. Od té doby jsem jich už pár vystřídal, dodělal sk. A a zkusil i moto. Ale nikdy by mne nenapadlo tak detailně špekulovat o věci, kterou člověk dělá zcela bezděčně a automaticky.
Když jsem tohle téma poprvé zaregistroval, pozoroval jsem za jízdy sám sebe, co a jak tam vlastně dělám... a doteď nechápu, o čem tak dlouho debatovat. A ano, taky si celkem často pokládám dva prsty na brzdovou páčku, ale vždy levou ruku (tedy předpokládám na zadní brzdu) s tím, že v případě skutečného problému pravou přehmátnu a přidám. Pár krizových brzdění jsem zažil a nikdy jsem nevnímal nějakou nadměrnou časovou prodlevu. Ony ty generace milionů motorkářů na silnicích až to snad dostaly do lidského genomu... tedy až na výjimky :wink: Takže nic ve zlém, ale někdy člověku zůstává rozum stát. Jinak o plynulosti jízdy, přiměřeném využití rychlosti v nájezdu do zatáčky a včasném zrychlování na výjezdu (s ohledem na kubaturu a výkon) je tu vše krásně napsáno a nezbývá než souhlasit :)

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 10:47

..no když vidím, kolik lidí ani neumí držet volant a nemá seřízený posed.. a přitom si myslí, jak dobře řídí... tak bych tak úplně teoretické okénko nepodceňoval. .. Někdo si třeba z toho vezme.. někdo ne, a i to může být jeho diagnóza..

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 12:47

Já teda nevím, ale když jezdím do kopce, tak brzdy používám minimálně a to se neloudám ... on ten jednoválec velmi slušně brzdí motorem, takže stačí včas "sundat ruku z plynu", najet si dobrou stopu a není třeba žádného drakonického brzdění před zatáčkou.

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 13:56

:-) . taky airbagy, předpínače a ABS používám minimálně a to se neloudám.. ono to slušně brzdí motorem.. legrace, že, jo?

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 14:47

Ona ta diskuse opravdu není zcela od věci. Každý si z toho vezme co uzná za vhodné. To, že se zmíní všechny možné, nemožné, realné a nereálné návrhy řešení -- tomu se říká mezi "fachmany" brainstorming.

Když jedete autem (plechovkou) a stanete se účastníkem nehody a přitom máte štěstí, že jsou to jen plechy bez zranění. Pak si můžete spokojeně říct, jsou to jen plechy a škodu zaplatí viník z povinného nebo vy sám z havárijka a budete chvíli bez plechovky :-). Na skútru či motorce si podobné situaci, si bohužel většinou nemůžete říct, že jsou to jen plechy ... následky jsou krvavé a nebo se něco zláme.

No a teď už k věci: příklad A - jedete langsam 30km/h., příklad B - po městě 60km/h. ... příklad C - mimo obec 90km/h.

A - za jednu sekundu ujedete 8 m, pro zjednodušení :-) budeme počítat 10m
B - za jednu sekundu ujedete 20 m
C - za jednu sekundu ujedete 30 m
A teď jen odhadnout, kolik času ušetříte tím, že budete mít "náhodou" prsty na brzdových páčkách ... můj odhad je 0,2 sekundy.

A o kolik zkrátíme brzdnou dráhu ?

A - 2m
B - 4m
C - 6 m .... tak dlouhý máme obývák :-)

Nechci nikoho navádět, že musí mít prsty pořád na brzdových páčkách, ale vliv na bezpečnost to zjevně má. Já jsem si na to zvykl, mám prsty na brzdách skoro pořád. Je tam ještě jeden faktor. Učím se s plynem pracovat hodně jemně (už jsem jen rentiér) a aby my to opravdu fungovalo, tak buď pravou ruku vysunu krajem dlaně až na vyčnívající závaží na konci řidítek nebo mám prsty na brzdových páčkách. Pokud držím plyn sevřenými prsty bez výše uvedeného , tak s plyn dávkuji méně citlivě.
Naposledy upravil JardaB dne 24 zář 2020, 18:16, celkově upraveno 1

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 15:50

2 metry muze pri brzdeni znamenat nekdy i rozdil mezi zivotem a smrti... jednou mi vjelo z vedlejsi auto a tam se hralo o centimetry.. dobrzit o 2 metry pozdeji, tak premyslim, zd bych si tu jeste psal...

tim zase nerikam, ze ma clovek mit ruku na brzde furt, jen bych to nikdy nepodal timto zpusobem

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 19:15

JardaB píše:můj odhad je 0,2 sekundy...

bych řekl víc, tak sekundu..? Ono to funguje hlavně na to leknutí .. a jak se leknu automaticky svírám.. je to podobný princip jako u nadrilovaných automatických pohybů. Pokud to řeší šedá kůra mozková trvá to déle, musí nejprve rozrušit to křečovité sevření řídítka a pak rychle najít páčku.. což se nemusí ve stresu podařit 100%. O tom to podle mě je. Dneska zrovna .. ale byla to spíš taková ekvilibristika zařazení se mezi auta při odbočení, kolo skoro na nárazník a zašlápnul to, kdyby to neřešila automatika byl by určitě kontakt.
Jinak já se taky musel to pohodlné držení, zafixované někdy od tříkolky ;-) těžce přeučovat..

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 21:23

a proč prostě nepovolíš jen sevření dlaně ať se plyn vrátí sám? prsty ti zůstanou na páčce po do cvaknutí začínáš brzdit,
po skončení brždění přidáš plyn tak že ho pobereš tak aby si měl při otočení prsty na páčkách a tak opět dokola než vyjedeš ty strašný serpentýny
co musejí mít minimálně 150 km v kuse
samozřejmě pro detailisty se nebavím o nouzovém brždění

Re: Přehmatávání při akceleraci

24 zář 2020, 21:47

Jezdím jen a pouze s prstama na obou brzdách. Zvykl jsem si na to a při pár krizovkách (kdy mi to zabrzdilo víceméně okamžitě "samo") jsem za tento návyk opravdu rád...

Re: Přehmatávání při akceleraci

25 zář 2020, 11:54

Gandalf píše:Nechci znít ironicky, ale napsat 3 stránky diskuse o způsobu nahmátnutí plynu a držení prstů na brzdové páčce je snad už na diagnozu :shock: Ne, pardon pokud se někoho dotknu, ale jezdil jsem odmlada na kole, pak na Babetě, první skútr jsem si pořídil až díky novele v roce 2013. Od té doby jsem jich už pár vystřídal, dodělal sk. A a zkusil i moto. Ale nikdy by mne nenapadlo tak detailně špekulovat o věci, kterou člověk dělá zcela bezděčně a automaticky.
Když jsem tohle téma poprvé zaregistroval, pozoroval jsem za jízdy sám sebe, co a jak tam vlastně dělám... a doteď nechápu, o čem tak dlouho debatovat. A ano, taky si celkem často pokládám dva prsty na brzdovou páčku, ale vždy levou ruku (tedy předpokládám na zadní brzdu) s tím, že v případě skutečného problému pravou přehmátnu a přidám. Pár krizových brzdění jsem zažil a nikdy jsem nevnímal nějakou nadměrnou časovou prodlevu. Ony ty generace milionů motorkářů na silnicích až to snad dostaly do lidského genomu... tedy až na výjimky :wink: Takže nic ve zlém, ale někdy člověku zůstává rozum stát. Jinak o plynulosti jízdy, přiměřeném využití rychlosti v nájezdu do zatáčky a včasném zrychlování na výjezdu (s ohledem na kubaturu a výkon) je tu vše krásně napsáno a nezbývá než souhlasit :)


Nesmíš zapomenout, že nemám nejmenší problém s přidáváním a ubíráním plynu, když jezdím po Praze nebo po běžných silnicích mimo město. Jedná se mi o zatáčkovitý, kopcovitý terén, kde se neustále přidává a ubírá, brzdí a přestává brzdit. Tam musím často s plynem zacházet dost hrubě, protože jde o motorku, která má 12 koní. Navíc v rukavicích, které nesedí ideálně na ruce, i když je to moje číslo.
Odeslat odpověď