Souhlas JardouB v obou příspěvcích.
Dělení na syntetiku atd. je už mimo hru
MA2 je olej pro mokrou spojku, když se dá do motoru bez mokré spojky, tak to nevadí, ale je to zbytečné.
První čísla u viskozity udávají teplotní rozpětí pro daný olej, první číslo udává jak dobře a jak rychle bude olej mazat studený motor a horní číslo udává, při jak vysoké teplotě se začne trhat mazací film, třeba oleje s druhým číslem 50 jsou spíše pro vzduchem chlazené motory, protože tam může docházet k vyšším teplotám třeba popojížděním v koloně, kdy náporové chlazení vzduchem je malé. Oleje s nízkým prvním číslem budou vhodné pro ty, co jezdí na skútru i v zimě, pro letní jezdce nemá význam jít s tím číslem dolů.
Ovšem u té viskozity to poslední dobou u motorů s vyšším euro taky tak úplně neplatí, protože se tam používají třeba pleje 0W20 nebo 0W30 a není to tím, že by u nás začalo být počasí jako v Grónsku, ale důvod je mít co nejřidší olej kvůli emisím a motory jsou na to konstrukčně upravené některé zdařileji některé méně, tam pak majitelé radši přecházejí na tradiční 5W30, já už v Toyotě 2020 mám olej s 0, v Renaultu 2005 jsem měl 5 a u Peugeotu 1996 10W a při tom se spíš otepluje, než ochlazuje
takže z toho vyplývá, že spíše záleží na konstrukci motoru, než za jakých teplot se provozuje
Ale pro mne stále platí, že pokud motor šlape a nežere olej, tak tam dát to, co tam dal výrobce a experimentovat až v případě potíží a pokud chci motoru pomoci, tak raději zkrátit interval výměny, než měnit specifikaci nebo viskozitu oleje. Důvodem je, že čerpadlo i kanálky v motoru jsou dimenzované na danou viskozitu a olej má pak v okruhu správný tlak, aby se dostal v dostatečném množství všude, kam má a v čase kdy má