Diskuze o skútrech většího objemu.
Odeslat odpověď

Přechod oleje motoru

05 srp 2021, 20:04

U skútru Maxon Blade 125 který je nový jsem vypustil olej 10w30 a nahradil ho 5w40 Nepokazil jsem něco? Děkuji za odpověď P.M.

Re: Přechod oleje motoru

05 srp 2021, 21:05

Mě by docela zajímalo co vede lidi k tomu dát do motoru jinou specifikaci oleje, než určuje výrobce. Výjimkou budiž ti, kteří řeší nadměrnou spotřebu oleje, ale pokud motor šlape jak má, tak proč jiný olej :shock: ?

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 08:58

Naštěstí je to většině motorů při běžném používání skoro jedno, navíc u maxona 125. Ovšem kupodivu někteří spekulují i u nových a mnohem dražších aut, kde skoro nikdo jiný než výrobce ani netuší, jakou potíž (např. ty praskající písty), se tou konkrétní doporučenou specifikací doopravdy řeší. ;-)

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 11:40

Hoši, bavíte se o viskozitě, SPECIFIKACE je něco úplně jinýho. A důležitýho. Jestli tam kvůli spotřebě oleje nebo zimnímu období nebo že mi to poradila sousedka nalejete jinou viskozitu, přibližně kolem té předepsané, je to OK. I když 5w40 a 10w30 zní celkem rozdílně.

Specifikace je někde na obalu napsaná třeba API SH/CD, ACEA A3, VW 505.00, MB 229.1 a to musí bejt takový, jaký předepisuje výrobce!

Plést dohromady syntetiku, polosyntetiku a minerál snad nenapadne nikoho..

Ty oleje se V ZÁTĚŽI nemusí mísit, udělá to na pístu takový nespojitý fleky, každej za jiný teploty jinak maže a na problémy zaděláno...

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 12:33

Já pod slovo specifikace dávám vše, od viskozity až po to, zda je pro mokrou spojku :wink:

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 18:40

prostě Míra píše:Plést dohromady syntetiku, polosyntetiku a minerál snad nenapadne nikoho..


=====
Pojmy jako syntetika , polosyntetika nebo mineral nemají v praxi žádný význam. To platilo za doby před 30-50 roky.
Výrobce musí zvolit takový základový olej aby splnil specifikaci. Pokud dodržíš specifikaci je naprosto bez významu zabývat se těmito pojmy. Natož u skútru kde olej měníš co 5 tisíc.

Dobré čtení o olejích je zde https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-myty--Mytus-treti---mineral--polosyntetika--syntetika

Dovoluji si upozornit na tuto citaci z výše uvedeného textu : Vím spolehlivě minimálně o jednom případu oleje SAE 5W-40 známého výrobce, ve kterém není ani stopa syntetického oleje, přesto se na etiketě skví text "plně syntetický".

nebo

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku.

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 19:42

Tak dozvím se zdá jsem učinil něco špatného a jestli mohu motoru nějak uškodit? Děkuji

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 19:50

API SH/CD, ACEA A3, VW 505.00, MB 229.1


Najdi na pixle od oleje tohle a to porovnavej

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 20:01

A pak se mám vrátit zpět na původní olej?

-- 06 srp 2021, 20:27 --

Obě pixli mají SAE 5W-40, API SL, JASO T903:2011 MA2 Takže?

Re: Přechod oleje motoru

06 srp 2021, 21:38

No vidíš. Tak specifikaci jsi nepopletl a oleje jsou mísitelné. Jen jsi tam nalil jinak hustej, jestli máš zbytky obou tak si schválně nalej někam do stejných sklenic a poznáš, jak se lejou po skle, jestli je rozdíl hustot výrazný. Pro hustší/řidší musí být trochu důvod (průměrné teploty například,na zimu dám řidší..), ale v zásadě jsi nic nepokazil zda se.. :-)

Re: Přechod oleje motoru

07 srp 2021, 05:59

Nechápu tu laboraci s oleji. Výrobce asi moc dobře ví, proč tam doporučuje konkrétní typ oleje a riskovat lágr kvůli ušetřenejm pár korunám mi nedává smysl. Kdo chce opici, musí mít i na banány.

Re: Přechod oleje motoru

07 srp 2021, 10:37

@Britt ... souhlas

MA2 je olej do motorek s mokrou spojkou ... neobsahuje mazací přísady, aby spojka pracovala.
Olej nemůže být hustší, jak tady někdo píše, protože má lepší čerpatelnost za studena . .... změna z 10-30 na 5-40 ve stejné výkonnostní specifikaci -- lepší čerpatelnost (mazání na počátku) a viskozitní rezerva za tepla. Musí to být ošetřeno větší dávkou aditiv.

Re: Přechod oleje motoru

07 srp 2021, 15:36

Souhlas JardouB v obou příspěvcích.
Dělení na syntetiku atd. je už mimo hru
MA2 je olej pro mokrou spojku, když se dá do motoru bez mokré spojky, tak to nevadí, ale je to zbytečné.
První čísla u viskozity udávají teplotní rozpětí pro daný olej, první číslo udává jak dobře a jak rychle bude olej mazat studený motor a horní číslo udává, při jak vysoké teplotě se začne trhat mazací film, třeba oleje s druhým číslem 50 jsou spíše pro vzduchem chlazené motory, protože tam může docházet k vyšším teplotám třeba popojížděním v koloně, kdy náporové chlazení vzduchem je malé. Oleje s nízkým prvním číslem budou vhodné pro ty, co jezdí na skútru i v zimě, pro letní jezdce nemá význam jít s tím číslem dolů.
Ovšem u té viskozity to poslední dobou u motorů s vyšším euro taky tak úplně neplatí, protože se tam používají třeba pleje 0W20 nebo 0W30 a není to tím, že by u nás začalo být počasí jako v Grónsku, ale důvod je mít co nejřidší olej kvůli emisím a motory jsou na to konstrukčně upravené některé zdařileji některé méně, tam pak majitelé radši přecházejí na tradiční 5W30, já už v Toyotě 2020 mám olej s 0, v Renaultu 2005 jsem měl 5 a u Peugeotu 1996 10W a při tom se spíš otepluje, než ochlazuje :wink: takže z toho vyplývá, že spíše záleží na konstrukci motoru, než za jakých teplot se provozuje :wink:
Ale pro mne stále platí, že pokud motor šlape a nežere olej, tak tam dát to, co tam dal výrobce a experimentovat až v případě potíží a pokud chci motoru pomoci, tak raději zkrátit interval výměny, než měnit specifikaci nebo viskozitu oleje. Důvodem je, že čerpadlo i kanálky v motoru jsou dimenzované na danou viskozitu a olej má pak v okruhu správný tlak, aby se dostal v dostatečném množství všude, kam má a v čase kdy má :wink:

Re: Přechod oleje motoru

07 srp 2021, 18:34

Pozor na lehkoběžné oleje !!! ... někdo by mohl myslet, že když nasadí olej ACEA A5/B5 , že bude dobře. Ale dobře nebude, jsou extrémně řídké a smí jen do motorů, kde je to výslovně předepsáno ... a týká se to spíše aut ... u motorek jsem o tom neslyšel.
Odeslat odpověď