crhy píše:Pokud bezůdržbovou baterii kdykoli vyndám a snažím se jí dobít do plna (auto, motocykl), vždy nabíječka po půl minutě vypne a zahlásí, že je plná.
To ale bohužel nemá moc velkou vypovídací hodnotu o stavu baterky. Pokud je baterka už starší, má vyšší vnitřní odpor. Proto na ni rychleji stoupá napětí při nabíjení. No a naprostá většina automatických nabíječů baterku odpojí a zahlásí, že je plně nabitá. Ale ve skutečnosti tomu tak být nemusí. V létě jsem byl za kamarádem co prodává akumulátory aby mi tou jejich profesionální mašinkou změřil baterku. Koupil jsem ji starší i s motorkou. Kamarád hlásil že baterka je zcela OK. No a protože je už hnusně, věnoval jsem se baterce doma a zjistil jsem, že využitelná kapacita té " dobré" 10Ah baterky je sotva 3Ah a to i při vybíjení malým proudem ( 2A) . Takže na jaře bude baterka nová. Ještě zvažuji zda tam nedám místo olováče LiFe .Mám to tak ve skútru a spokojenost největší. LiFe dodá podstatně vyšší startovací proud a má nižší samovybíjení. Jen pro zajímavost : padesátkový skůtr při startování odebírá z akumulátoru ( typicky olovo 4Ah) nějakých 30A. A to je pro malou gelovku cesta k brzké smrti.