co si o tom myslíte? Já už ani nevidím asi chyby:
Dobrý den,
obracím se k Vám s problémem se servisní prací v Honda MCH v Praze Strašnicích
Vlastním motocykl Honda Wave 110i, výrobní číslo: LTMJC51A1C5002867, datum pořízení: 09/2012, najeto: 7500km, který je v záruce. Motocykl byl zakoupen u prodejce Honda Jarov.
Rozhodl jsem se jej nechávat servisovat v Honda MCH, vzhledem k okolnostem a i vzhledem k tomu, že MCH se specializuje pouze na motocykly a myslel jsem si, že na ně budou odbornější a také se budou snažit více o kvalitní práci, vzhledem k tomu, že trh s motocykly na tom není úplně nejlépe a marže jsou nízké.
Vzhledem k tomu, že tento Hodna dealer MCH po mě chtěl za 1. servis něco přes tři tisíce za 3 hodiny práce a materiál (prý racingový olej Castrol Power 1 Racing 4T-SUD 60 10W-50 za 404Kč bez DPH, běžně dostupný v obyčejném obchode za okolo 300Kč), rozhodl jsem se zeptat jestli se nespletli v kalkulaci, když první servis obnáší jen výměnu oleje, kontrolu ventilů, kontrolu dotažení hlavy řízení a pohledovou kontrolu. Nakonec přistoupili na to, že si budou účtovat hodinu práce. Servis proběhl, podle dohody. Vzhledem k tomu, že kontrola dotažení hlavy řízení neproběhla, což mi technici sami řekli, že ji nedělali neměli pánové podle mého názoru za 20 minut co dělat na mém motocyklu. Vše se zdálo být v pořádku, jen mě znepokojovalo zesilující se klepání při dobržďvání na křižovatkách viz. mé video:
https://www.youtube.com/watch?v=Fd6D2pIL5fEDále mě znepokojovalo řazení po nastartování motocyklu, po noční odstávce v místonosti, kde je okolo 18-20°C nebo po odchodu ze zaměstnání, kde motocykl stojí venku. V podstatě po úplném ochlazení motoru se stává pravidelně to, že když motocykl nastartuji, nechám klesnout zvýšené volnoběžné otáčky motoru, obléknu se, nasadím přílbu (motocykl beží na volnoběh asi 30-120 sekund) a pomalu se rozjedu, se při přeřazení z 1. na 2. rychlostní stupeň ozve kovová rána, jakoby někde zůstalo zadrhnuto či slepeno. Protože tyto rány nesnesu, přemýšlel jsem, jak se jim vyhnout a přišel jsem na to, že když před rodjezdem provedu při zastaveném nastartovaném motocyklu cyklus řazení N-1-2-3-4-N a odjedu, rána se většinou neozve. Také jsem zjistil, že stačí přeřadit při zastavení N-4-N a odjet, také se rána při řazení z 1 na 2 neozve.
Následovala další servisní prohlídka v Honda MCH, kterou jsem absolovoval 20.11.2013. Sdělil jsem technikům všechny problémy (řazení po studeném startu, hlava řízení). Oprava trvala den, zaplatil jsem za ni 2064Kč. Faktura je v příloze. Motocykl jsem si vyzvedl, technici mi sdělili, že jsem měl volnou hlavu řízení (tato nebyla zkontrolována při předepsaných km, při předchozí prohlídce). Při převzetí motocyklu a nastartování, šel z motocyklu bílý dým, což mě znepokojilo a také se ozývalo kovové nepravidelné klepání. Pomalu jsem se oblékal a technika jsem se ptal, zda se na motocyklu projel. Tvrdil mi, že ano a že řazení rychlostí bude prostě bude slyšet. Po rozjezdu jsem přeřadil z 1. stupně na 2. a ozvala se rána. Vrátil jsem se za technikem a ten mi sdělil, že jsem měl nechat motocykl ohřát, přitom motocykl stál na volnoběh okolo 1-2 minut a okolní teplota byla okolo 10°C. Zaplatil jsem, odjel ze servisu vzdálenost 13km do práce. Kde jsem motocykl postavil na hlavní stojan na rovinu a jak je mým zvykem po servisu jinou osobou nebo společností, překontroloval jsem si stav hladiny oleje po 3 minutách po odstavení motocyklu na rovině a na hlavní stojan. Vyšrouboval jsem měrku oleje a nevěřil jsem vlastním očím, na měrce se objevovala bílá emulze, což před výměnou nebylo. Následně jsem provedl měření a zjistil jsem, že je oleje v motoru více. Kontaktoval jsem servis a s technikem jsme nejprve ověřili můj postup měření hladiny, které jsem prováděl správně podle manuálu. Technik mi říkal, že není možné, aby tam bylo oleje více a aby na měrce vznikala nějaká emulze. Následně jsem dojel domů, což je asi 5km, kde jsem pro jistotu provedl měření znovu, emulze se na otřené měrce při předchozím měření oleje objevila znovu včetně jakýchsi bublinek, což jsem zatím ještě neviděl. Oleje bylo opět mnoho nad horní rysku na měrce – asi o 1cm. Rozhodl jsem se, že nebudu riskovat namáhání těsnících gumiček, při opětovné cestě do servisu a injekční stříkačkou a na ní nasazenou hadičkou jsem odsál okolo 2dl oleje, tak aby byl mezi ryskami měrky. K mému zděšení byl olej úplně černý a zapáchal jako olej, který není nový a ještě podivně štípal do nosu. Rozlil jsem tento olej do dvou skleniček a následující den vyrazil s motocyklem a jednou skleničkou do servisu, kde neproběhlo klasické přijmutí, ale pouze konverzace a ukázka oleje nového červeného Castrolu a následná má ukázka toho, co jsem já odsál z motocyklu. Technik se mě přesvědčoval, že tam dal olej nový a že to není možné, tak jsem mu řekl ať jej přede mnou vypustí a že vzorek oleje pošlu na expertýzu, kterou jsem si již domluvil. Technik byl nervózní a řekl mi, že vzhledem k tomu, že se blíží 17 hodina nebude již rozdělávat práci a nechá to na další den. Pochopil jsem, že asi nechtěl, abych byl přítomen, odebíral nějaké vzorky a hlavně jsem nerozumněl tomu, proč nevypustí olej hned, dokud je motor a olej teplý a jedná se o 1 minutu šroubování a následně olej vykape sám. Servisní práce na motocyklech v tuto mimosezónní dobu nebylo mnoho a technici prováděli opravu interiéru dílny, takže neměl ani důvod mě zařazovat do nějakého pořadníku. Jako pozitivní na této situaci shledávám pouze to, že mi technik na vyžádání půjčil skůtr, abych mohl dojet domů. Technik mi sdělil, že mi další den zavolá, až bude práce hotova. Jak už to tak bývá špatným zvykem v servisech, nejen Honda, nezavolal, tak jsem se přes obědovou přestávku do servisu vypravil. Převzal jsem svůj motocykl, upozornil jsem technika, že mi k jejich zapůjčenému skůtru dali prošlou zelenou kartu a zkontroloval jsem olej na svém motocyklu a odjel. Po příjezdu na pracoviště jsem opět zkontroloval hladinu oleje a stav oleje. Vše se zdálo být v pořádku mimo výše zmíněného řazení a hluku při studených startech. Při startování při teplotách pod 10 stupňů se po dobu 3-5 minut ozývá z motoru kovové chrastění, které bych přisuzoval rozvodovému řeťezu. Podle schématu jsem zjistil, že je v motoru je olejový napínák řeťezu, který je snad z gumy nebo z plastu a domnívám se, že ten nemusí pracovat správně, zvláště pak pokud byl v motoru nějaký špatný olej.
Lahvičku s odsátým olejem mám stále a nechce se mi věřit, že by se po ujetých 18km a ze servisu a na motocyklu, který má ujeto 4000km objevily v novém oleji na dně černé kousky něčeho a olej zapáchal po ředidle a štípal do nosu, ředidlo jako takové je velmi agresivní na gumové části gufera atd. Část vzorku jsem ochoten poskytnout. Zbytek patrně pošlu na výše zmíněnou expertýzu. Zatím jsem tak neučinil, protože jsem neměl dostatek duševní energie po takovém zklamání z kvality práce servisu. Uvažuji také o znaleckém posudku.
V souvislosti s hlučností při studených startech, jsem komunikoval s kamarádem, který má motocykl již po záruce a servisuje si jej sám a ten měl obdobný problém s hlukem z motoru po nastartování v chladnějším počasí. Motor rozebral a zjistil, že zmíněný napínák rozvodového řetězu se rozpadl a jeho zbytky byly zůstaly na sítku a všude po motoru.
Dalším problémem shledávám to, že mně technik při prvním přebírání upozornil na to, že jsem měl volný sekundární řetěz. Ano ten volný byl více než je psáno, ale to z toho důvodu, že byl nepravidelně opotřeben, nebo je špatně (exc entricky)usazená rozeta od výroby. Tuto zkušenost má více majitelů tohoto motocyklu. Řetěz jsem napínal pouze tak, aby měl v nejnapnutějším místě při otáčení zadním kolem předepsanou vůli. Technik mi motocykl předal s řetězem dotaženým tak, že tam, kde měl největší vůli, byl dotažen podle předepsaných hodnot a po otočení kola, kde měl půovdně nějmenší vůli byl natažen moc a vůli neměl žádnou. Myslel jsem si, že to tak má být, tak jsem ujel okolo 400km a při ůdržbě řetězu a při dalším opakovaném napínaní, jsem zjistil, že se řetěz uvolňuje častěji a podléhá většímu opotřebení, než před servisem. Samozřejmě jsem řetěz napínal mým způsobem, který je podle logiky správný. Příliš napnutý řetěz totiz může způsobovat i opotřebení ozubeného kolečka(pastorku), ložiska na výstupu z převodovky, rozetu a může dělat problémy při řazení.
Mám obavu, že při pravidelných servisech nedocházelo k odborné a kvalitní péči a platil jsem za něco, co bylo provedeno nekvalifikovaně a nebylo mi dodán materiál (olej), který jsem zaplatil. Mé obavy se též týkají následné životnosti motoru a jeho případného nadměrného opotřebení vlivem vody nebo jiných látek v oleji na základě, které vzniká smísením oleje výše zmíněná emulze. Voda mohla způsobit korozi dílů v motoru a ovlivnit jeho životnost. Aceton, který je cítit z odsátého oleje mohl narušit gufera a motor se může stát netěsným. Tyto obavy mám i z výše zmíněného napnutého řetězu technikem a jeho vlivu na převodovku a výstupní hřídel.
Vzhledem k tomu, že jsem kontrolovali olej ještě na dalším motocyklu Honda Wave 110, který byl servisován v MCH, po pár km byl také černý jako v použitý v dieselovém motoru, což u benzínových motorů není obvyklé, nemám v tento servis důvěru a velmi nerad bych se na něj obracel s reklamací a s požadavkem řešení jakéhokoli problému na mém motocyklu. Zkušenosti s prodejcem Auto Jarov nejsou také nikterak valné, tak nevím na koho se mám obrátit.
Již na začátku jsem se rozhodoval, zda si mám motocykl servisovat sám, protože se v manuálu píše pouze o dodržování intervalů servisu, nikoli o tom, kde tento servis musí být prováděn. To že má být prováděn u prodejce a u autorizovaného servisu Honda je pouze doporučováno. Zdá se, že rozhodnutí jezdit do autorizovaného servisu byla chyba a zbytečně drahé řešení, po kterém navíc vznikly další problémy a hrozí další rizika.
Na základě všeho výše uvedeného, bych Vás chtěl požádat, abyste mi v rámci záruky nabídli nějaké preventivní řešení nejlépe s dohledem a kontrolou, případně výměnu vadných dílů u servisu, který by mohl být důvěryhodný a dodávat služby a materiál, který zákazník platí.
Momentálně mám ujeto 7500km a čeká mně servis v 8000km.
Předem děkuji za vyřešení problému a jsem s pozdravem