Když Jeff psal na straně 135 o výměně oleje v tlumičích, nasadil mi brouka do hlavy. Začal sem si všímat, že skůtr se při shození ze stojanu hodně zhoupne, při prudkém brždění se přenesemím váhy taky hodně propadává na předek. To že to na skůtr drncá, jsem do té doby jako výrobní vlastnost - o tom sem začal pochybovat. Z brouka v mé hlavě se vyklumblo to, že se na ty tulumiče musím podívat. Koupil jsem ojej Repsol 10W a pro jistotu i gufera. Dnes Jsem se do toho pustil. Servisní manuál jsem prostudoval, taktéž Jeffuv postup pečlivě pročetl. Postupoval jsem naprosto přesně jak Jeff. Dokonce se mi k mé nemalé radosti podařilo i strhnout hlavu v imbusovém šroubu na spodu vidlice. To mě zastavilo - do odvrtávání šroubu jsem se neměl odvahu pustit. Po strategické poradě s manuálem jsem se na to rozhodl jít jinak. Pro ostatní uvedu (foto-) návod jak na výměnu oeje v předních vidlicích snadno a rychle:
1) sundat brzdový třmen, vyndat kolo, odšroubovat tři šrouby co drží přední blatník (podrobně to popsal už Jeff - netpřeba rozvádět).
2) Na rozdíl od Jeffa mi nečinilo potíže vyšroubovat 4 šrouby, kterými jsou tlumiče uchyceny k vidlím. Žádné další plasty jsem sundávat nemusel. Mám ročník 2007, u jných to může být jinak. Horní šrouby je třeba zcela vyšroubovat, protože šroub zapadá do drážky a bez vytažení tlumič horního šroubu nejde sundat. Dolní šrouby stačí povolit.
IMG_20170415_144.jpg
3) Tlumiče máme venku.
IMG_20170415_102607 (2).jpg
Pokud jde o pouhou výměnu oleje, nentí třeba vůbec povolovat inbus na spodu tlumiče.
IMG_20170415_102624 (2).jpg
Šroubovákem je třeba odloupnout plastovou zátku na horním konci tlumiče.
IMG_20170415_141631 (2).jpg
Pod ní je kovový váleček s dolíkem s těsněním zajištěný kroužkem zapadlým do drážky po vnitřním obvodu tlumiče. Na zátku tlačí pružina uvnitř tlumiče, proto je třeba tento tlak překonat. Stačí zatlačit kovový váleček o něco níže a pak půjce kroužek opatrně tenkým šroubovákem vyndat. Já sem si pomohl tak, že jsem tlumič upnul do soustruhu.
IMG_20170415_142018 (2).jpg
Trn na dolní díru, krátká tyčka do dolíku. Pak jsem utahováním tlumič stlačil. Nyní jde kroužek vyndat. Po povolení kovový váleček vyleze z roury tlumiče a začne vytékat olej.
IMG_20170415_142306 (2).jpg
Pak vyndat pružinu, vylít olej, několikrtát pořádně stlačit a nechat vykapat zbytek. Oleje tam samozřejmě bylo málo a byl už hodně černý.
IMG_20170415_143403 (2).jpg
4) Plníme - do tlumiče by dle manuálu mělo přijít 100 ml oleje. Zkontrolovat pružinu - neměla by být kratší než 25,7 mm. Víc zhuštěný konec pružiny příjde dolů. Před vložením pružiny je třeba tlumič vysunout, aby nově dolitý olej nepřetekl. Teď budou potřeba ještě jedny ruky, protože jedna osoba drží vysunutou rouru tlumiče, aby nezajela do pouzdra a současně musí zatlačit kovový váleček do tlumiče proti pružině. Další člověk pak může vrátit zajišťovací kroužek do drážky.
IMG_20170415_143941 (2).jpg
Nasadit palstovou zátku a je téměř hotovo. Zbývá jen v opačném gardu vše namontovat zpět.
Hned po sundání ze stojanu byla znát zněna - skůtr si nesedá tak hluboko. Jízda mi příjde pohodlnější. Hlavně menší nerovnosti už nejsou tak cítit v řídítcích, jízda je tak konfortnější.
Pokud by bylo třeba vyměnit i gufera, tak by bylo potřeba povolit imbus na spoudu tlumiče a celý tlumič pak rozebrat. Při tomto postupu jak jsem jej popsal zůstává trubka okolo gufera a to by pak šlo vyndat špatně. Neříkám že by to nešlo. Možná by se dalo gufero chytnout a vytáhnout nějakými kleštičkami. Nové nasadit není problém. Mě se zdáli gufera OK, tak jsem je tam nechal.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.