od keto » 13 lis 2021, 17:56
Auta, která jezdí stále nikdo nenabíjí a baterii to nijak nevadí, ba naopak je na tom většinou velmi dobře a jsou vlastně celý svůj životní cyklus nabíjeny někde k 14,4 V. Důvod je prostý, jsou stále nabité a nedochází u nich k poklesu pod 70% nabití.
Pokud se baterie příliš vybíjí, je nutné ji nabít, jinak může dojít k nevratnému zničení autobaterie, tzv. sulfataci elektrodových desek. Nejvíce dostane na frak, když vybitá startuje, takže je dobré po delší odstávce vozidla baterii prvně nabít, pak nějakou hodinu počkat a pak startovat, to je ideální postup. Také v případě častých krátkých jízd, kdy auto nestíhá baterii plně dobít je dobré baterii hlídat a v případě poklesu napětí dobít nabíječkou.
Nabití 100 % < 12.6 V
Nabití 75 % 12.4 – 12.54 V
Nabití 50 % 12.24 – 12.4 V Nutné dobít
Nabití 25 % 11.88 – 12.18 V Nutné dobít
Když už je baterie načlá sulfatací, tak jde někdy ještě vzpamatovat nabíjením jak výše píše JardaB, tedy vyšším napětím a proudem, ideálně pulzním, ale už nikdy nedojte k úplné regeneraci a je to pomoc jen dočasná. Používáním automatické nabíječky k sulfataci nedochází, ale také nedojde k odstranění sulfatace, která vznikla používáním vybité baterie.
Automatické nabíječky nenabíjejí vyšším napětím z důvodu jejich možného použití při nabíjení baterie zapojené v autě/motorce kvůli riziku zničení elektroniky auta, která je neustále v autě pod napětím, také není doporučeno takto nabíjet pulzní nabíječkou, kde vznikají napěťové špičky, které jsou zase naopak dobré pro regeneraci baterie, ale špatné pro elektroniku.
Z toho vyplývá, že je potřeba jen dávat pozor u akumulátorů AGM/GEL, kde je potřeba použít nabíječku, která má tento režim nabíjení ve své výbavě.