Diskuze o skútrech většího objemu.
03 říj 2021, 18:35
JardaB, na Marsu nežiji api jsem nepsal schválně, protože sg jak Dano píše je hodně zastaralé to už snad dnes ani neseženeš a píšou nebo vyšší což je dnes každý olej,viskozitu 10w30 jsem dodržel a jaso taky,souhlas že to je kvůli mokré spojce moto a netyká se to tolik skútru který má variátor a ňáký ozubený kola v převodu.Když ale chtějí jaso mb nevidím důvod ho tam nedat
03 říj 2021, 20:13
Výrobce v manuálu u zátěžové normy vždy udává tu nejnižší možnou a samozřejmě jakákoli vyšší není na škodu, ba naopak.
Co se týká MA a MB, tak je to u většiny skútrů jedno, jelikož až na pár výjimek nemají mokrou spojku, takže tam můžou přijít obě normy, jen u mokré spojky, která je součástí motoru je třeba dávat na to pozor, třeba u Integry a Forzy 750
Co se týká značení 10W30, 10W40, tak tady první číslo udává nejnižší teplotu a to druhé nejvyšší teplotu, pro kterou je olej určený. Ovšem poslední dobou je toto poněkud nabouráno snahou výrobců o co nejnižší emise a tak se právě dávají kvůli vnitřním odporům motorů za studena oleje řidší u aut klidně i 0Wxx, kdy xx je klidně i 20, což je z hlediska použitelné teploty poněkud zarážející, ale je to tak výrobcem doporučené. Podle mne je to tak i s tím olejem 10w30, který je řidší, než 10W40. Kdo jezdí více kratších jízd a v nízkých teplotách, tak bych doporučil zůstat u 10W30, kdo jezdí jen v létě a spíše delší jízdy, tak zvolit 10W40
03 říj 2021, 21:57
Souhlas s Keto,v podstatě a velmi zkráceně jsem napsal totéž,nebo jsem to tak myslel.Keto mám dotaz jaký bys dal univerzál olej?Třeba já jezdím dokud není na silnici sůl a v létě se projedu aj 400km za den.V předchozí forze jsem dal olej 5w40 právě kvůli zimě a aj létu prostě že posunu rozsah použitelnosti.A ona mi začala žrát olej, vím olejem to nebylo byl tam ňáký jiný problém, ale do teď to ve mě hlodá, proto tam dávám přesně to co píše Honda.
-- 03 říj 2021, 21:03 --
Plus jsem si pokrátil interval a měním olej každé 3tis.Vím zbytečnost neťukejte mi na čelo, ale už jsem vyléčen a chci pro motor udělat velký nadstandard,doufám že se mi odmění velkým bezproblémový nájezdem.
04 říj 2021, 07:42
Ak môžem,napíšem svoj názor-píšeš, že "já jezdím dokud není na silnici sůl a v létě se projedu aj 400km za den" ,tak toto práve rieši olej z viskozitou SAE 5w-40 , oproti doporučenému SAE 10w-30 je jasná výhoda v lepšej čerpatelnosti za studena (5W) a v horúčavách lepšia odolnosť proti prerušeniu olejového filmu (40)
Tá doporučená SAE 10w-30 bude zasa len snaha o čo najnižšie emisie,ale rozhodne na životnosť motora bude lepší olej z vyšším tepelným rozsahom.
Je mi jasné,že ak si mal problém z motorom Forza 300 po použití oleja 5w-40,máš obavy,ale silne pochybujem,že kvôli tomu nastalo poškodenie motora,písal si že tam boli kovové piliny,musela to byť nejaká výrobná vada.
Ak chceš pre životnosť motora urobiť čo najviac,skráť doporučený interval na polovicu,a dávaj to najlepšie čo sa dá,ja som dal do Forzy 125 CASTROL EDGE TITANIUM FST 5W-40 -,áno,je to do áut,ale mám ho overený-dávam ho zákazníkom do benzínových aj dieselových motorov,ten olej je priamo určený aj na motory koncernu VW pumpa dýza,a tam sú iné nároky na kvalitu mazania ako v jednoduchom 4-taktnom motore skútra:
https://olejposta.sk/Castrol_EDGE_5W-40 ... 14128.html
04 říj 2021, 10:48
Cus chlapi, kdyz uz jsme o toho oleje, na PCX 2021 je v 1tis km je dle navodu pouze vymena oleje. (Ventily a dalsi conosti az v 6tis)
Jasne bylo nekolikrat napsano, ze neni podminkou, navsteva autorizovaneho servisu garancky pro zachovani zakonne zaruky. (Smluvni prodlouzena je neco jineho). Ackoliv Dealeri radi toto melou,ze je traba k nim, aby samozrejme vyrejzovali. Ale dat 1700,- pouze za vymenu oleje ktety stoji 300,- se mi fakt jako nechce. Protoze tohle je opravdu ukon pro cvicenou opicku. Na otauku proc tak draho, ze prej to celkove projdou a zkontroluji .... no tomu veri asi jen oni, uz vidim jak z mota schodi plasty a cely to projdou, myslim, ze tak nastartuji, poslechnou zvuky, zkusi zabrzdit a to je tak vse.
Chapu, jako bylo drive ze v 1tis bylo toho predepsano vice. Ale pokud je to jen olej tak se mi nezamlouva, se nechat takto financne 1 litrem oleje podojit. Byly jste s PCX2021 vsichni na na prvni garance v autorizaku, nebo jste jim na to hodili bobek ? a menili jste si olej sami, nebo konec koncu v jinym garazovym servise ?
04 říj 2021, 11:14
Já teda nevím a jsem jen pouhý motorář, ale výrobce ví moc dobře, proč předepisuje konktrétní druh oleje a rozhodně bych se řídil tím, co je uvedeno v manuálu. Na motoru a brzdách se nemá šetřit a mají dostat, co potřebují. Stejná diskuze se vede jinde o pneumatikách a co komentář, to jiný názor.
Pochybuji, že je někdo z vás takový profík, aby dokázal tribotechnicky posoudit kvalitu toho, či onoho oleje, tak mějte rozum a držte se toho, co je uvedeno v návodu a nesnažte se oddělat motor jenom proto, že jste ušetřili pár kaček případně si připlatili za "lepší", který je ale určený pro zcela jiné motory.
Naposledy upravil
Britt dne 04 říj 2021, 16:54, celkově upraveno 1
04 říj 2021, 11:54
Pozor na ACEA A5 --- je sice vyšší, ale do normálního motoru nepatří, jen tam kde to výrobce předepíše.
04 říj 2021, 12:49
adacarp píše:Souhlas s Keto,v podstatě a velmi zkráceně jsem napsal totéž,nebo jsem to tak myslel.Keto mám dotaz jaký bys dal univerzál olej?Třeba já jezdím dokud není na silnici sůl a v létě se projedu aj 400km za den.V předchozí forze jsem dal olej 5w40 právě kvůli zimě a aj létu prostě že posunu rozsah použitelnosti.A ona mi začala žrát olej, vím olejem to nebylo byl tam ňáký jiný problém, ale do teď to ve mě hlodá, proto tam dávám přesně to co píše Honda.
-- 03 říj 2021, 21:03 --
Plus jsem si pokrátil interval a měním olej každé 3tis.Vím zbytečnost neťukejte mi na čelo, ale už jsem vyléčen a chci pro motor udělat velký nadstandard,doufám že se mi odmění velkým bezproblémový nájezdem.
Já osobně upřednostňuji to, co tam chce výrobce a když jezdím častěji krátké jízdy, tak zkracuji intervaly výměny oleje. Experimenty s olejem nechávám jen pro případ motorů s vyšším nájezdem, které začínají papat olej, tam pak zkusím o kousek hustší, jelikož se tam dají předpokládat větší vůle způsobené provozem a tam to někdy může být ku prospěchu věci.
05 říj 2021, 09:03
No ono výrobca je často dotlačený na používanie istého typu oleja eko úradníkmi z Bruselu,keďže každé deci benzínu spotreby je pokutované-rozhodne použitie oleja 10w-40 namiesto predpísaného 10w-30 motoru prospeje,hlavne v letných horúčavách,u nás na juhu SK boli teploty bežne +35C ...
05 říj 2021, 09:46
Na 10w-30 to jezdí po celém světě (minimálně v Thajském servisním manuálu jsem ji viděl taky), není to specifikum jen EU. Z nějakého důvodu ho tam předepsali. Ptal jsem se na to v servisu Hondy, hlavně na ježdění v zimě a bylo mi řečeno, že to -10 je to úplně napohodu, že na 10w-30 to jezdí i v severských zemích. A v létě je na to ten motor taky stavěný.
Ale taky jsem měl období, kdy jsem mu chtěl udělat "lépe" a dal do toho 5w-40 ... přišel mi ten motor hlučnější a celkově nespokojenější, tak jsem to po nějakých 1000km vyměnil zpátky za tu 10w-30, kterou měním na jaře a na podzim (cca každé 3000 až 3500km).
S ekologií ta 10w-30 nemá také nic společného, protože v manuálu jsou vysloveně zakázané oleje s přívlastky "fuel conserving" a "enegry conserving" a jiné eko lehkoběžné oleje ...
Navíc mě z toho vyléčili v citroenu, kdy mi hned u první garančky kladli na srdce, že kdybych si to chtěl měnit jinde nebo sám, tak hlavně ať nad ničím nešpekuluji a leji do toho jen a pouze tu předepsanou 0w-30, jinak si ten motor velmi rychle pošlu do kytek ... přitom "dle nějaké pochybné teplotní logiky" by se do toho kvůli provozu v létě mělo lít aspoň 0w-40 ...
05 říj 2021, 11:07
Je to zložitá problematika,môj názor je,že olej z vyššou letnou vyskozitou lepšie chráni motor v horúčavách,napr. sa vie o tom,že na Talianskych skútrových fórach v téme Honda Forza 300 sa píše,že tieto motory po nájazde cca 30 000 km začínajú papať olej ...
Ktovie,prečo-možná príčina sú dlhé servisné intervaly až 12 000 km,horúčavy 40C a nedostatočná letná viskozita,neviem,len odhadujem ...
Keď tomu ešte aj dávajú čočku,je možné že olejový film to v takých podmienkach už nezvláda ?
-- 06 říj 2021, 06:01 --
čo tento? SAE 10w-40 , Jaso MB , API SN Plus a k tomu super cena:
https://www.filtreaoleje.sk/detail-prod ... gIvFvD_BwE
12 lis 2021, 00:35
Ahoj,
Počínaje dnešním dnem, se (po půl roce čekání) konečně přidávám do rodiny majitelů PCX
. Nicméně skútr jde bohužel rovnou do garáže a bude čekat na jaro. Mám ale dotaz k péči o baterku. Dle dealera doporučuje cca jednou za měsíc baterku dobít. Budu tedy shánět vhodnou nabíječku - nemáte nějaký aktuální tip pro "naší" gelovou baterií? Po čem mám konkrétně koukat? Dík předem. Nikola
12 lis 2021, 07:38
Tých nabíjačiek je spústa druhov. Bežne ti spraví službu aj nabíjačka ktorá sa sporadicky objavuje v Kaufland alebo Lidl za cca. 20€. Sám mám takú a používam ju ako udržovačku na zimu.Netreba ju odpájať, sama si zvolí nabíjaci režim.
https://vmautors.sk/vm-auto/nabijecka-m ... max-120ah/
12 lis 2021, 08:07
Správně Rudo
akorát bacha aby nabíječka byla skutečně na gelovky nebo AGM,což ta postnutá Rudlou je...
Ještě sem vložím takovou pomůcku pro více věcí.....
Sešit2.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
12 lis 2021, 15:40
Děkuji za bleskové rady. Na tu kompatibilitu s gelovými bateriemi si dám bacha. Co se týče Lidlu, tak je zrovna v nabídce jedna zlevněná. Info o nabíjení gelovek tam sice nikde není, ale dohledal jsem to v diskuzi na Heurece. Co myslíte, je dostatečná? Díky
https://www.lidl.cz/p/ultimate-speed-na ... p100335186