Je mi jasné, že někdo to má jako koníčka a vyžívá se v tom, ale když to vezmu čistě pragmaticky, tak ladit jakýkoliv 125 ccm skútr, je nesmysl. Skútr této kubatury je při pořízení drahý kvůli možnosti řízení takového stroje jen s řidičským průkazem skupiny B. Laborovat s váhou válečků nebo kluzáků, tvrdostí pružiny, spojkou, variátorem a nevím čím vším ještě, také není zadarmo. A užitek? Nepatrné zvýšení výkonu, a to možná jen v určitém spektru otáček. Krom toho je otázkou, jak takové úpravy ovlivní životnost skútra. Osobně zastávám názor, že výrobce není hlupák a ví, proč naladil stroj tak jak to udělal. Ano, nemusí to vyhovovat každému, ale myslím si, že je to "optimum". Hrozně se mi líbí, jak všichni majitelé 125 ccm skútrů svorně tvrdí, že jim výkon bohatě stačí, že nechtějí porušovat rychlostní limity, že nepotřebují závodit atd. A pak člověk koukne do druhého tématu a zjistí, že většina z nich hledá jakoukoliv variantu, jak ty stroje poladit, aby zrychlovaly víc na rozjezdu, nedosahovaly takových otáček ale přitom jely rychleji a ještě aby jezdily za nižší, než výrobcem udávanou spotřebu. Samozřejmě přeháním..
Asi jsem ze staré školy, ale tvrdím, že objem se ničím nenahradí. Vím o čem mluvím, protože jsem si tím také prošel. Nejprve Peugeot Speedfight 2, potom Kymco Agility city 125, následoval X-Max 250 a teď je to X-Max 400 a k tomu MT 09 Tracer. Jo a aby mě někdo nenařknul, že jezdím jako silniční pirát, tak jen dodám, že většinou jezdím jen lehce nad povolené limity, ale když je třeba odněkud zmizet, tak je tam prostě dostatečná výkonová rezerva. A to je k nezaplacení. Není totiž horší pocit, než když jedete na 125 ccm skútru, pravá ruka vyvrácená a zezadu vás tlačí kamion, který má sice výkon na předjetí ale nemá na to místo. Zažil jsem několikrát a díky, už nikdy. Možná by bylo bezva, kdyby někdo řekl, jaké konkrétní úpravy na svém stroji provedl, kolik ho ta sranda stála a co to přineslo. A na závěr poslední poznámka. Pokud chcete řešit ztráty na variátoru, tak jste si neměli kupovat skútr...