angel2904 píše:Pochopil jsem teda že nic. Je tak ?
Je tak. Ještě jednou díky
foky píše:Sir_Jarek píše:Ten doporučovanej origo Honda 10W/30 mě moc nenadchl.
Mohu se zdvořile zeptat čím tě nenadchl?
Samozřejmně, že můžeš, ba jsem rád
Nenadchl mě viskozitní rozsah 10W/30:
1) 10W: K většině opotřebení motorů dochází krátce po startu - zejména studeném. A jak už jsem napsal: mám to do práce 3,5km a pokud neni nasoleno, jezdim i v zimě - takže studený starty, krátký jízdy. Četl jsem, že i když neni -30°C, ale třeba jen kolem 0°C, 5W nebo 0W promaže motor po startu rychleji, než 10W. Ze stejného důvodu bych rád, aby byly v oleji estery, které díky opačnému náboji ulpívají na stěnách válce a dalších dílech motoru tak, že všechen olej po odstávce nesteče, takže i to přispívá ke zkrácení doby, kdy je motor po startu nedostatečně mazán. Pokud bych jezdil jen na delší rekreační peojížďky, 10W bych neřešil (ale i tak, mám-li na výběr dám to lepší).
To, že u skůtru při jízdě se studenym motorem neovlivnim (nesnížim) otáčky tak, jako u moto s manuální převodovkou, je o důvod víc, proč používat olej s nižší viskozitou za studena.
2) SAE .../30: to je zas otázka vyšších teplot oleje při vyšším zatížení zejména za horkých letních dní. U 110-kubíkovýho vzduchem chlazenýho motoru, kterej bude pracovat blízko nebo na max. svého výkonu, si myslim, že nebude problém v létě olej pěkně rozpálit. Pokud teplota oleje překročí teplotu, na kterej je stavěnej, ztrácí mazací vlastnosti, a navíc degraduje - z hlediska účinků aditiv.
Nevim jak a v jakých podmínkách to má Honda odzkoušený, ale prostě se mi ta 30-ka moc nezdá, raději bych nějakou teplotí rezervu.
Takže pokud bych jezdil pouze občasné rekreační projížďky pohodovym tempem za průměrných teplot, věřim, že 10W/30 může stačit. Ale pro zimní kodrcání za do práce a letní záhul v kopcích bych radši něco lepšího. Do Fabie1.2 taky leju lepší olej, než 10W/40 , jak doporučuje výrobce [dávám tam Castrol Magnatec 5W/40 - taky kvůli studenym startům - netvrdim, že je to nejlepší olej na světě, ale má nejvyšší klasifikaci API SM, obsahuje estery, a 5W-éčko, normy VW splňuje, a je za dobrou cenu, měnim 1x ročně tj. u mě po cca 5-7tis km. Pokud bych s tim lítal po dálnicích, jakože nelítám, dával bych tam 5W-50, protože v 1.2HTP se olej při delším, vyšším zatížení přehřívá (nedali tam chladič oleje) a následně zapéká hydraulická zdvihátka a vodítka ventilů, který se pak přidřou a podpálí.]
A něco lepšího prostě tak jako tak neuškodí.
8steve píše:mickielli: v tom tvým článku není ani jediný důvod, proč používat moto olej do skútrů. a to je právě ono, lidi si pletou skútr se supersportem
Popravdě řečeno, zpočátku jsem taky uvažoval proč nelít do skútru automobilovej olej, když skútr na rozdíl od moto nemá mokrou spojku (potřeba odolnosti proti prokluzu) a převodovku ve stejný lázni (odolnost proti střihu), ale po přečtení pár článků vidim, že těch požadavků na olej vysokootáčkovýho motoru skútru bude víc (válcová jednotka je sice většinou menší, než u auta, což snižuje hmotnost dílů i střední pístovou rychlost, ale běžné provozní otáčky jsou oproti autu o tolik vyšší, že třeba ta pístová rychlost je stejně i tak vyšší).
V tom článku (
http://www.abmoto.cz/cz/page/2616/speci ... -nich.html )píšou třeba toto:
Pro řadu čtenářů bude asi překvapením, že nejvyšší výkonový standard podle API pro motocyklové motory byl donedávna SG. Oleje s klasifikací vyšší než SG jsou totiž orientovány na parametry úspory paliva a lehkoběžnosti v automobilových motorech a pro použití v motocyklových agregátech nejsou většinou vhodné. Posuzování výkonnosti motocyklového oleje laickým uživatelem podle klasifikace API není reálné, protože v podstatě všechny produkty zmíněnou třídu SG (někdy i vyšší) splňují. To ovšem rozhodně neznamená, že každý olej splňující API SG či vyšší je vhodný pro mazání motocyklů!
Evropská klasifikace motorových olejů ACEA je pro hodnocení olejů pro motocykly naprosto nepoužitelná, v jejích hodnotících kritériích je kladen ještě větší důraz na úspory paliva.Není to detailně rozepsané, ale je z toho vidět, že patrně nejde jen o spojku a převodovku ve společné lázni.
Takže pokud mi nějaký opravdu znalec pracující v oboru nepotvrdí, že motor skútru úplně stejně dobře namaže automobilový olej, tak bych to neriskoval. V tom souhlasím s
Fokym, že nějaká úspora 50-100Kč na 1l oleje, je naprosto bezpředmětná - už jenom v porovnání kolik Kč za benzín motor mezi výměnama spořádá.
[Stejně to platí o tankování pochybných patoků paliv za nejnižší možnou cenu, proto tankuju lépe aditivovaná značková paliva (momentálně OMV) - ostatně nadstandartní nebo dodatečnou aditivaci paliv (na rozdíl od dodatečného přidávání aditiv do olejů!)doporučuje i jeden odborník z ústavu pro výzkum paliv a maziv (tušim, že ing. Černý, nemůžu najít odkaz). Zajímavé je i toto:
http://www.hondastroje.cz/snadny-start-motoru.html ]
5W-40 pro moto dělá i Mogul (Paramo):
http://www.mogul.cz/produkty/Katalogovy ... tu=V531491
Bejvávalo (v rozmezí cca 1985-1993): Moped Stadion, "Pionýry" Jawa 50 typ 20 (s plechama), 21 (bez plechů), 23 Mustang, Jawa 90 Roadster, ČZ 175 upravená na enduro, Stella, Babetta 210
-pauza-
Simson (2008-5/2012), Honda Vision 110 (5/2012-)